Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad kostar en server i el?


gsmalbin

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar om någon vet vad det kostar ungefär i elkostnad att dator stående som server i en månad? Jag funderar på att sätta upp en, och måste veta ungefärlig kostnad.

 

Skulle vara bra om någon kunde hjälpa mig!

 

/gsmalbin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag räknade på detta för någon månad sedan och minns inte exakta siffror.

Men min burk har ett 300W nätagg och jag tror att det kostar mellan 300 och 400 kr/månad (kvartal?) att ha den stående på dygnet runt.

Nu blir jag osäker.. Någon som har elpriset i huvet?

300x24x30 = 216 kWh per månad.

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

---

redigerade mitt räknefel. ;)

[inlägget ändrat 2002-10-21 09:48:55 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på hur man räknar, men jag ska försöka:

Vi antar att varje Kwh kostar 0,6 kr (Inkl. moms+energiskatt men exkl. fasta avgifter den kostnaden har du ju oavsett) vidare antar vi att datorns nätdel är på 300w samt att det går 720 tim/mån. Resultatet blir då 0,3*720=216kwh vilket ger 130kr/mån. eller om du så vill 1555kr/år Detta är inte hela sanningen då datorn inte konstant drar 300w men om vi lägger in här att du ibland kommer att ha igång skärmen tror jag siffrorna stämmer ganska bra.

Vidare beror det ju givetvis på vilken typ av dator du ska använda som server. Spontant kan jag tycka att det blev en hel del pengar så antar vi att datorn bara använder 200w i genomsnitt blir månadskostnaden 86kr detta ligger nog närmre sanningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tippa på att vi lägger en hundring per kvartal för tre datorer, om man ser till våra räkningar. Men det är en ytterst opålitlig uppskattning ;)

 

Det är juh som Wertok säjer, en dator med 300W nätagg drar juh sällan 300W normalt, kanske 150W vid belastning. Å de flesta processorer och andra system innehåller juh energisparfunktioner som drar igång såfort datorn idlar, åtminstone om operativsystemet stöder det.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak att tänka på nu under vinterhalvåret:

Om man själv betalar för uppvärmningen av bostaden, som i mitt fall, en villa.

All inmatad effekt blir ju till värme i förlängningen, inga förluster alltså.

 

Ett och annat TCP/IP-paket försvinner förstås ut i cyberrymden :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man själv betalar för uppvärmningen av bostaden, som i mitt fall, en villa.

All inmatad effekt blir ju till värme i förlängningen, inga förluster alltså.

 

Även här en grov uppskattning av sanningen. Erkänn att i det rum där du har datorerna blir det aningen varmare än i resten av bostaden. Du får en punktuppvärming. Denna värme går knappast att till fullo tillgodräkna sig , frågan är om reglersystemet, som styr elementen, ens upptäcker tillskottet.

Samma tanke kan man applicera på glödlampor. I en eluppvärmd villa kan de eventuellt hjälpa vid uppvärmningen men ofta är de inte optimalt placerade...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man dock servern i datorrummet där man sitter så kan det ju ofta innebära att man kan vrida ner värmen på elementet och på så sätt minska användandet. Och då funkar ju punktuppvärmning.

 

Sen kanske man även har stora fläktar kopplade till servern som sprider uppvärmningen i rummet och resten av bostaden. Har man en etta så har man ju inga andra problem än att det blir svårt att sova. :)

 

/JANspeed

 

[inlägget ändrat 2002-10-21 12:37:08 av JANspeed]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

"Har man en etta så har man ju inga andra problem än att det blir svårt att sova. :)"

 

Jag bor visserligen i villa, men har datorn vid sängen. Jag tycker det är ett hemtrevligt, lugnande och sövande ljud.. ;)

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor visserligen i villa, men har datorn vid sängen. Jag tycker det är ett hemtrevligt, lugnande och sövande ljud.. ;)

 

Själv har man ett 19 kvm studentrum med tre datorer varav två används som servrar. Sover väldigt dåligt om jag inte hör fläktsurret.

 

(kan iofs bero på att jag då hör kylskåpet i stället...)

 

Men jag hävdar bestämt att det blir märkbart varmare i rummet om jag har datorerna (och/eller stereon och skärmen) igång.

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-21 12:51:11 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tippa på att vi lägger en hundring per kvartal för tre datorer, om man ser till våra räkningar. Men det är en ytterst opålitlig uppskattning ;)

 

Hur länge har ni bott i lägenheten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillräckligt länge, fick första justeringsräkningen före sommaren.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

** Skrev en sak som redan skrivits - markera delete <click!> **

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-21 16:29:36 av Glenn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en eluppvärmd villa kan de eventuellt hjälpa vid uppvärmningen men ofta är de inte optimalt...

 

Nu är du ute och cyklar själv. Huruvida värmetillskottet från datorn hjälper till att värma upp huset är väl inte beroeende av vilken värmekälla som används i övrigt?

 

Helt klart är det så att tillförd värme/energi kommer huset tillgodo, särskilt när man som jag har servern i källaren. Värmen lär ju fortplanta sig uppåt genom byggnaden.

 

Att en dator och framförallt skärm genererar värme är vi väl i alla fall överens om? Där har vi ju inga förluster.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bott i den här lägenheten i snart 3 år. Från början var vi fler som bodde här, då hade vi konstant 4-5 datorer igång. Som mest har jag haft 8 datorer som stått och gått dygnet runt.

 

För tillfället har jag 3st som står och går. Dock är det bara till den ena jag har monitorer (två st).

 

Elräkningen ligger nu på ca 450kr/månad (den var inte högre förr). Beräknad årsförbrukning 5400 kWh. Så en "server" (dator utan skärm) lär inte dra alltför mycket.

 

Lägenheten är en 4:a på 96 kvadrat, värme ingår.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, ok - jag ligger på drygt 600kr/kvartal om jag inte minns helt galet. Ingen elvärme. Trea på 74kvm och tre datorer (varav två med skärmar som inte går hela tiden) och den vanliga förbrukning i form av spis, kyl och frys å en j-a massa lampor ;)

 

Å nej, kommer inte ihåg förbrukningen, lappen ligger gömd någonstans - så det kan juh diffa i pris beroende på leverantör förstås. Detta var inkl. fast avgift oxå btw.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-10-21 22:13:24 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den som är riktigt nyfiken på sina datorers förbrukning, besök Clas Ohlson.

 

Produkt 32-7118 Energimätare

 

El-Energimätare. Hjälper Dig att se elkostnaden/förbrukningen för en nätansluten apparat. Visar även Volt, Watt och Ampere på tydlig LCD-display. Programmerbart kilowattpris. Programmerbar för olika avläsningstider. Mätområden: Volt: 0-310V, Watt: 0-4400W, Ampere: 0.06-19A. Drivs med 2 st 1.5V batterier typ SR44. 230V. Jordad.

 

Verkar för övrigt vara extrapis på den för tillfället. 87 kr kostar den.

 

(mmh - hur fixar jag en direktlänk till produkten?)

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den som är riktigt nyfiken på sina datorers förbrukning, besök Clas Ohlson

Hehe du läser mina tankar. Jag tänkte precis fråga vad man ska ha för greh för att mäta elförbrukningen. :D

 

 

(mmh - hur fixar jag en direktlänk till produkten?)

Hmm förut kunde man högerklicka på produktlänken, öppna den i nytt fönster alltså, men nu redirectas man till första sidan.

 

Dålig design Clas Ohlson. Dåligt. *sur*

 

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar för övrigt vara extrapis på den för tillfället. 87 kr kostar den.

Oj.. Kikade på en liknande på Silvan i fredags och där kostade en sån mätare 449 kr. Kändes lite överflödigt men detta låter ju bättre!

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe du läser mina tankar.

 

En ny färdighet jag övat på ett tag nu. Kul att det fungerar!

 

Inet säker, men tror att det är en sådan mätare jag har hemma. Ganska onödigt pryl, men kan vara kul.

 

kan inte just nu berätta vad datorn drar, men testade den på en 40 W lampa och en 60 W lampa med resultat på 37 W resp. 55 W.

 

mmmh - ska inte nätspänningen vara 230 V? Mätdata 216 V, 0.25A. Mulitmetern gav förövrigt en nätspänning på 218 V. (också en vara från Clas Ohlson)

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmmh - inser att kunskaperna rostar lite i huvudet.

 

Men några oredigerade mätningar på datorn:

Avstängd dator:

enbart datorn: 10 W

Inkl. skrivare, avstängd: 15 W

inkl skärm, vänteläge: 26 W

 

Påslagen dator:

Enbart dator: 25 W

inkl. skrivare, avstängd: 78 W (ef 1)

inkl skärm: 66 W (ef 0.48)

inkl. högtalare: 158 W (ef 1)

 

Datorn ställd i vänteläge: 35 W

 

mmh - lite konfunderad. Minns inte riktigt hur man beräknar effekten vid växelström. Mätaren mäter även en effektfaktor som spelar in i slutliga presenterade effekten

 

Nåja - slutmätdata med datorn igång:

216 V, 0.74 Ampere, effektfaktor 1.0

 

Utrustning PII 450 Mhz, Matrox G450, två hårddiskar, CD, CDRW, små högtalare, 17" IBM CRT skärm, avstängd Epson Stylus 400.

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Produkt 32-7118 Energimätare

Tack för den ! Cyklade genast till Clas Ohlson för att köpa.

Knappade in 32-7118 på sökterminalen: hämtas från orderdisken.

Väl där så:

- Nej den finns inte, du måste ha tittat i gamla katalogen.

-Men det finns en ny 32-3760 198,00

 

Mina motargument var som bortblåsta, jag visste inte vad jag skulle säga. -Men Monshi skrev ju... -Det var en på internet som sa...

Och inte tordes jag be den lilla expediten att gå och fråga någon annan heller.

 

Så jag köpte den för 198 pix.

 

Min burk ligger på 248W, (2 skärmar) och full rulle.

 

(mmh - hur fixar jag en direktlänk till produkten?)

Så här:

http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_mm.asp?CatPath=0q112q192q547&CampPath=&SelectedWAG=7471&IsCampaign=N&NoCache=4966856#N0q112q192q547

 

Näfan, det går inte...

 

/TN

 

[inlägget ändrat 2002-10-22 13:47:30 av Don Tomas]

[inlägget ändrat 2002-10-22 13:48:48 av Don Tomas]

[inlägget ändrat 2002-10-22 13:49:28 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vi inte lägga ner den här diskutionen. Nyss slog mig tanken att inte lämna DC och WinMX på när jag går till jobbet. De kanske snor lite processorkraft som ökar energiförbrukningen som... ja.. :)

Kanske bara jag som ska sluta läsa El-mätar-inläggen. ;)

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är drar datorn 154 W....

 

Kazaa igång utan filladdning: 159 W (min andra hårddisk skakar igång, i viloläge innan)

 

Seti@Home startat: 186 W

 

Mmmh - Vad har hänt med Kazaa. Ingen som vill ladda - hittar inget att ladda...

 

Ahha - kazaa - full fart åt båda hållen (cirka 500 kbit/s) 160 W (stängt av Seti@home)

 

Mmmh - något som verkar spela stor roll för den exakta förbrukningen är hur pass ljus bilden är på monitorn. Vitare ger större förbrukad effekt. Helt vit skärm drar 18 W mer än helt svart skärm (CRT skärm).

 

Seti@home drar cirka 20 Watt på min PII 450 MHz

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...