Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med två bildskärmar


profit

Rekommendera Poster

Hej!

 

jag har installerat två bildskärmskort, ett AGP och ett PCI. AGP-kortet står som "nummer 1" i BIOS pch även under bildskärmens inställningar.

Problemet är att när jag startar datorn så syns allting i "AGP-skärmen", precis som det ska, men precis när Windows ska hoppa igång, just innan inloggningsrutan syns, så slocknar den skärmen och PCI-skärmen tar över! Problematiskt, i och med att jag då inte ser inloggningen!!

För tillfället löser jag det genom att med "ALT/mellanslagstangenten/F" flytta inloggningen till den "synliga" skärmen, logga in, gå in i inställningarna och göra en förändring i bildskärm 1, t.ex. ändra färger, varpå även den skärmen hoppar igång!

 

Vad kan vara galet?

 

Kör Win 98

/profit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kikat att det inte är någon konflikt mellan grafikkorten? Kika i enhetshanteraren.

När jag körde dubbla grafikkort var jag tvungen att ha PCI-kortet som primary display device i bios för att Windows skulle hantera båda korten..

Testa att ställa om det och sedan välja AGP-kortet som primär-skärm i Windows.

 

Annars får du testa Ultramon:

http://www.realtimesoft.com/ultramon/

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har testat att ställa om till PCI som Primary, men då hittades över huvud taget inte AGP:n i Windows bildskärmsinställningar. Det fanns bara en (1) skärm där!

Kan heller inte se att det finns nån konflikt i enhetshanteraren...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krångligt. :/

På länken jag skickade finns det en databas med alla tänkbara system och eventuella problem.. Kika igenom den å se om du hittar något om just dina prylar.

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kör du för OS? Är det Win2k/XP kan du testa att ställa om PCI-kortet till 'primärt' i inställningarna för grafikkorten istället för i BIOS Setup (control panel -> display settings -> advanced).

 

Annars råder jag fortsatt letande på adressen som Noisekiller angav.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör 98:an, och där verkar jag i alla fall inte kunna ändra det i bildskärms-inställningarna.

 

Har tyvärr inte hunnit kolla upp adressen Noisekiller skickade, men ska göra det!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...