Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Moderkort -Gigabyte 7VAXP mfl


Okalettos

Rekommendera Poster

Hej, ursäkta om jag dubbelpostar (dr.data), men det verkar inte gå att flytta topicen hit, där den egentligen hör hemma bäst(!?)

 

Iaf, Vi behöver köpa ett nytt moderkort och vill nog helst ha ett Gigabyte 7VRXP (Testvinnare TomsHardware) eller 7VAXP (också testad av Tomshardware med fina betyg). Andra intressanta kort är Soltek SL-75DRV5, ngt nytt Abit-kort 333/400, eller MSI KT4 Ultra. Asus är säkert bra, men känns inte rätt på ngt sätt (gamla fördomar!). Vi har ett MSI-K7T-PRO nu, och det är defekt nu efter 2 år, så det hade varit kul med ett nytt märke..

 

Ett par funderingar kring dessa kort:

1. 7VAXP stödjer bara grafikkort med 1.5V står det, vilken spänning har vårt två år gamla MSI-kort Geforce2´MX400 32MB troligtvis?

2. 7VRXP har KT-333 med kylfläns utan fläkt, medan 7VAXP har KT-400 med fläkt, precis som väl också MSI och Abit har. Det är inte så noga med om det är 333 eller 400, men väljer man 400 så blir det väl ofta ett nyare kort med andra förbättringar.

Kan det vara riskabelt med bara fläns, ifall man har "dålig" kylning i chassit tänker jag (eg vanligt standardschassi med 1st fläkt), eller ska det gå bra.. helst många år!(?)

Å andra sidan, om det är fläkt och den går sönder, hur märker man det om den nu inte genererar så mycket ljud (det kanske de gör??), får man larm någonstans, eller kollapsar ngt?

3. Om bägge klarar vårt grafikkort, vilket av dessa kort bör man ta? Prestanda kommer helt klart i andra rummet (inga överklockningar eller dylikt är aktuellt), datorn ska fungera stabilt det är viktigast. Vissa kort har ju verkat minst sagt labila i tester som gjorts med KT-333/400, t ex tester gjorda av TomsHardware.

Hur bör man resonera kring det? Är det isf saker som kommer att lösas med framtida uppdateringar av BIOS?

 

Mvh Gunnar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte så insatt i hur volt, graffestöd och annat funkar men KT400 korten brukar ju innehålla en hel del andra finesser och tillbehör också. Därav kan det nog finnas fördelar. Skiljer sig priset mycket så bör du ju kanske överväga sånt också.

 

Sen har de flesta nyare kort stöd för AGP 8x vilket kanske inte har så stor betydelse just nu men kanske kommer ha i framtiden.

 

Det som Tom's hardware senaste test av KT400 moderkort var väl dock att de nästan gick snabbare att köra korten 333-läge än att köra dem i 400-läge? Så i slutändan är det ändå du som får avgöra.

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att 7VAXP är ett par hundra billigare än 7VRXP, trots att alltså det förra kortet verkar ha mer kött på sig förutom KT-400. Det hade nästan kännts bättre (säkrare?) om det var tvärtom, men men..

 

Angående volten på grafikdelen så ska det inte vara några problem, dvs 1.5V ok om jag fattat det rätt.

 

Är det någon som har erfarenhet av fläkt på "chipkretsarna"? Hade känts bättre med en klurigt uträknad kylfläns ala ASUS. Men det kanske inte är något problem med fläkt enligt mina funderingar ovan? (Driftsäkerhet + ev oväsen)..(?)

 

Mvh Gunnar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon med 7VAXP som vet något om chip-fläkten?

Om den går sönder (fläktar kan ju göra det ;), får man någon indikation på det isf (förutom att det lär bli rejält varmt på stället), via BIOS eller via mjukvara installerad i Windows? Thermal ShutDown, gäller bara CPU?

 

Mvh Gunnar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

*Johan*2!

 

Kan det vara riskabelt med bara fläns, ifall man har "dålig" kylning i chassit tänker jag (eg vanligt standardschassi med 1st fläkt), eller ska det gå bra.. helst många år!(?)

 

Chipsetflänsen kan trilla av, sägs det. Någon vanlig olycka är det inte ;) Trillar den av så kan den i värsta fall kortsluta datorn.

 

Jag har själv MSI-kort med bara en fläns på chipset. För mig är det lite långsökt att den skulle trilla av, eftersom den sitter fast i själva moderkortet med två plastpluggar. Alltså ingen klistrad sak :)

 

Är du bekymrad så finns chipsetfläktar på bland annat http://www.kylning.com eller http://www.gtek.net Enligt uppgift ska hål i moderkortet redan finnas där du fäster fläkten.

 

Kan du inte sätta en fläkt till i datorlådan? En 80mm exempelvis i fronten eller något. Det brukar finnas hål och så för en fläkt till. Finns i min fula standardlåda :)

 

Å andra sidan, om det är fläkt och den går sönder, hur märker man det om den nu inte genererar så mycket ljud (det kanske de gör??), får man larm någonstans, eller kollapsar ngt?

 

Är det en processorfläkt så grillar du den inom några sekunder :) Under uppstart och prollefläkten går så lär du få en signal samt ett meddelande på skärmen. Den frågar då om du vill fortsätta eller stänga ned datorn. Chipsetfläktar vet jag inte, men troligen lär datorn bli rejält instabil.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ryckt chipsetfläkten från ett KT266-moderkort utan problem. Sålänge man har hyfsad luftcirkulation och temperatur i lådan har jag svårt att se att det skulle göra så mycket?

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...