Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Voodo 2 trassel


Jan Burman

Rekommendera Poster

Jag har efter det att jag installerat Win 98 patch 2 inte lyckats att få mitt Voodo 2 kort att "svara". Jag har försökt med alla trix inklusive nya patcher (Orchid har tydligen som bekant klappat ihop och man hänvisar till Diamond.)När jag stoppa in drivrutin-cd:n från Orchid kan jag inte hitta någon "set up" fil utan bara en massa annat larv.

 

Jag kan tillägga att jag till en början inte lyckades ladda ned alla program förän jag uppdaterade min cd-rom spelare!

 

Min dator är en gammal trött AMD 233 men i alla fall.

 

Måste till slut ösa beröm över dem som arbetar på Fujitsus support för deras trevliga bemötande och att man slipper sitta timtals i kö!!

Kan någon hjälpa mig är jag tacksam

 

Mvh

 

Janne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syns kortet i enhetshanteraren? Om den gör det, välj egenskaper och sedan uppdatera drivrutin. Sedan "pekar" du på filerna på din CD. Det där "andra larvet" är själva drivrutinerna. Om du vill ha nyare drivrutiner (som funkar med Quake 3 t.ex) så kan du ladda ned 3Dfx's "referens drivrutiner" från www.3dfx.com. Deär generella drivrutiner som funkar med alla kort som använder 3Dfx's voodoo 1/2/3 kretsar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Martin

 

Jag har gått in på din nämnda site och laddat ned "lite godsaker" vilka tyvärr inte förbättrade läget. Det förefaller som om datan inte känner av att jag har ett Voodo 2 kort installerat. Jag kan på enhetshandteraren se att Orchid finns nedladdat, men med en drivrutin som inte passar. Anledningen till detta var att jag installerade om ett modem som jag ändå inte använde med Orchids drivrutiner vilka fanns på W98-skivan. På så sätt hoppades jag att jag sedan kunde gå vidare och klicka på Orchid och uppdatera, men icke!

 

Vad jag menade med "det andra larvet" var att jag syftade på en massa dravel till spel och "testprogram" jag så att säga fick med på köpet! Jag hade varit gladare ifall det funnits en knapp med "set up" eller liknande.

 

Tack för tippset i alla fall

 

Janne

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte vad du gjorde riktigt...

Installerade du ett modem och när den frågade efter drivrutinerna till modemet så angav du drivrutinerna till voodoo kortet? Vad var det för drivrutiner som fanns på w98 skivan?

Vad menar du med "Jag kan på enhetshanteraren se att Orchid finns nedladdat, men med en drivrutin som inte passar." Det ska finnas en ikon under "styrenheter för multimedia" (el. vad det nu heter i enhetshanteraren) som har något med ditt voodoo kort att göra. Den bode heta ngt med 3D, voodoo, el. orchid. Om den finns där så välj egenskaper och uppdatera drivrutin och ange sökvägen till dina drivrutiner. Om den inte finns där så verkar det inte som windows hittar ditt kort.

Dessutom borde det finnas en mapp på CD skivan du fick med kortet som heter Win95 el drivers el ngt likande där det borde ligga drivrutiner (inte de nyasate men ändå) till ditt kort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Martin

 

Jo vad jag gjorde var att ladda ned de drivrutiner som fanns på min W98-skiva, således inte på den medföljande Orchidskivan. Att jag kom fram dit berodde på att jag "klickade mig fram" i enhetshanteraren via ett modem som jag inte använde, och när listan på objekt kom fram så valde jag Orchid och voodo 2. Anledningen var att om någonting så att säga skulle gå åt Hel..te så "gjorde det inget" då jag ändå inte använde mig av modemet.

 

Resultatet av manövern var att det nu mycket riktigt finne en symbol under styrenheter-spel som heter just Orchid ...någonting. Det besynnerliga är att datan fortfarande inte vill acceptera att kortet sitter där det sitter utan kör på som vanligt!!

 

Jag kan upplysa om att när jag stoppade in "Orchid-skivan" i CD-spelaren och därefter tryckte på "dir" ( i DOS-läge förstås) så kom där mycket riktigt fram en hel del kataloger och drivrutiner, bland annat en som hette W95.

 

Där fanns även en .exe fil som inte gjorde annat än vad jag fick fram via Windows. d v s skivan i dess härlighet med diverse provspel o dy.

 

När jag via enhetshanteraren försöker hitta drivrutinerna från denns skiva så går inte detta utan man efterfrågar W98 skivan o s v. Momet 21 alltså.

 

Avslutningsvis kan jag berätta att när jag försökte packa upp de drivisar jag fått viva internet så svarade min kära dator att han/hon inte hittade kortet!

 

Tacksam rackare det här

 

Mvh

 

Janne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet trick som brukar funka:

du kan ju skriva in en sökväg i fältet där det står D:\win98 (eller E eller vad din CD heter) där kan du allstå skriva in D:\W95

 

/F.Sundström

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tillägg:

*Det verkar som om din dator har svårt att hitta kortet så testa med att ta bort det i enhetshanteraren och starta om datorn.

*Om det inte funka så kolla om du har nån IRQ-krock.

*Voodo 2 är väl ett PCI-kort, om det är så så försök att flytta det till en annan kortplats

 

/F.Sundström

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

V2-kort kan bli sådär ibland.

En sak som brukar fungera är att flytta det till en anna PCI-plats, då kommer drivrutinerna att tvingas bli ominstallerade.

 

Annars så kan man köra "Lägg till ny hårdvara" och välja "Andra enheter" och på de sättet tvinga fram en total ominstallation av kortet.

 

Ett tips är att använda 3Dfx's referens-drivrutiner istället.

http://www.3dfxgamers.com/view.asp?IOID=38

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack skall Ni ha alla som hjälpt till. Jag har nu lyckats lösa problemet som i och för sig inte var alltför lätt (tycker jag alltså ;)). Jag fick göra så att jag via den utmärkta siten leta.se under rubriken "drivrutiner" sökte fram ett tjogtals drivrutiner under underrubriken Voodo 2. Jag laddade ned den senaste allmänna drivrutinen som fanns vilken skulle gå till "alla" kort. Som jag tidigare omnämnde så lyckades ju Orchid med att gå i konkurs lagom till mitt drivrutinstrassel!

 

Nåväl, när jag laddat ned filen och "zippat" upp den så hamnade den i temp filen i Windows. Jag gjorde då som någon sade och "uppgraderade" drivrutinen och tvingade datorn att söka just i Windows-temp file. Och se-simsalabim!! plötsligt så började den skryta med att den minsan hittat en jättefil med drivrutiner som var de bästa han sett. Nu orkade till och med datorskrället med att rekomendera mig att byta till dessa, vilket jag tacksamt gjorde.

 

Nu fungerar spelet och jag har på köpet fått ännu en "väljruta" när jag högerklickar på skrivbordet och väljer egenskaper.

 

Frågan är bara om jag skall välja den föreslagna frekvensen 60 mhz eller om jag kan gå upp till 70 mhz upplösning i 800x600? Vad tror Ni, kommer datan att få märkbart sämre prestanda om jag pressar den till detta. Den föreslår själv 600 x 480 på 60 mhz frekvens. Processorn är 230 AMD K6.

 

Hälsningar

 

Janne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det fungerade =)

Det går nog bra att köra i 70Hz skärmuppdatering (om skärmen klarar det), det är ju mycket trevligare för ögonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...