Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

#Include


www.essential.se

Rekommendera Poster

www.essential.se

Jag har ett problem med Include. Jag har lagrat information som ska vara med på mina sidor i en databas. Designen ligger i ASP filen, men jag hämtar alltså innehållet från en databas.

Problemet är att jag behöver använda Include-filoer på vissa av mina sidor, och när jag skriver in att jag vill inkludera det så tror det att det är HTML, och gör en vanlig kommentar.

Jag har förstått att i JScript kan man använda Eval, men hur gör jag i VBScript?

 

Hoppas någon kan detta =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns eval i vbscript också men det kan du inte använda dig av...

 

Eftersom ett INCLUDE kommando körs innan ASP koden görs.. så du kan aldrig lägga ett INCLUDE kommando i en databas och hämta in det med hjälp av ASP.

 

Så fall måste du använda dig av server.execute() iställer för INCLUDE..

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

www.essential.se

Men hur gör jag då?

När jag administrerar min sida (med ett webbformulär), hur skriver jag då för att få ASP att köras... Normalt har jag ju en Response.Write(rs("field")) men den lär ju inte exekvera nåt..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte direkt vad du vill göra, är det text eller hela ASP sidor du sitter och skriver in ?

 

Du kan INTE lagra ASP kod i en databas och sedan exekvera den, i alla fall inte utan att du först sparar ned den till en .asp fil och sedan kör den normalt genom att besöka sidan eller genom server.execute från ett annat script.

 

Om det är ASP kod du sitter och editerar, varför lagra i en databas ? Spara ned till rätt sida på en gång.

 

Om det endast är text så är ju problemet löst, in med det i databasen och plocka ut det på de sidor där du vill ha det.

 

Närmare info om vad du vill göra efterlyses.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

www.essential.se

Jo, jag har en sida med flera administratörer, där jag vill att en administratör kan göra en ASP-grej, som andra sen kan använda. Alla sidor ska lagras i databasen. Normalt är det bara text, så därför databasen. Men jag har i efterhand kommit på att det kunde vara intressant om någon kunde göra funktioner till sidan, som kan användas på de sidor som finns lagrade i databasen.

 

Jag lagrar alltså inte själva ASP-funktionerna i en databas, utan i separata filer, att inkludera, men hur får jag dom inkluderade från den sidan som finns lagrad i databasen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Server.Execute är det enda sättet att dynamiskt inkludera filer i ASP.

 

Om du tvingar dem att spara sina includes med någon namn konvention kan du ju skriva nån kod som kollar om filen finns och inkluderar den på sidan som körs.

 

Tex:

 

default_inc.asp tillhör default.asp

 

Eller så får du helt enkelt spara namnen på include filerna separat i databasen.

 

Det skulle kanske gå att parsa ut <!--INCLUDE FILE=".."--> från texten också med ett regexp uttryck och sedan köra med server.execute men det lär inte bli speciellt effektivt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

www.essential.se

Men alltså, dessa filer ska ju användas på flera ställen, därför funkar inte att göra så med namnen... Men jag tror jag förstår. Ska knåpa lite på det.

Tack för hjälpen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alltså, du får klura lite på det, jag gav dig ett förslag om det inte duger så slipp.

 

Du förstod nog principen eller ?

 

Jag tycker hela grejen låter som taskig planering men det är ditt problem.

 

Jag ska inte försöka hjälpa dig igen.

 

[inlägget ändrat 2002-10-20 14:55:19 av XyZz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

www.essential.se

Jo jag förstog principen... Det som egentligen var viktigt var att jag inte kan göra som jag hade tänkt.. Får väl hitta på nåt sätt att leta efter uttryck i texten och exekvera saker utifrån det...

Det ska nog ordna sig.. Server.Execute() alltså...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(humma, när jag klickade på besvara stod det att det inte fanns några svar alls - sorry :)

 

Hmm.. inte helt klart vad du vill göra, kör du include-satserna i .asp eller .shtml-filer?

 

Om så, include-satser körs alltid före asp-satser, så det går inte att skriva ut en dynamisk includesats i ett asp/vbscript-kodstycke - då blir det som du beskriver.

 

Antingen gör du om designen av lösningen så du inte behöver inkludera filer i vbs-satserna, eller så använder du följande:

http://www.asp101.com/articles/michael/dynamicincludes/default.asp

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-10-20 16:30:11 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...