Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ska man köpa en bärbar budgetdator.


Blindbock

Rekommendera Poster

Jag köpte en billig bärbar dator – Acer Aspire 1300X – på Siba för endast 10 000 kr. Tyvärr hade den XP installerad och med endast 128 MB minne var den segare och inte lika driftsäkrare än min före detta 233Mhz stationära, trotts att min bärbara är utrustad med ADM Athlon Mobile XP1400+.

 

Inga problem, tänkte jag och lade in min Windows 2000 fleranvändarlicens. Till min förvåning funkade allt perfekt och datorn blev betydligt snabbare. Mitt humör var på topp tills jag skulle koppla in den i nätverket med min egenbyggda P4 1,5 Mhz-maskin. De ville inte hälsa på varandra och när jag tittade i enhetshanteraren fick jag se att nätverkskortet på den bärbara inte var kompatibelt med Windows 2000. Till övrig utrustning fanns utmärkta drivrutiner. Svaret från Acer var att datorn var gjord för XP och då endast använde XP-skivans divrutiner. Inga drivrutiner fanns att hitta någon annan stans.

Gjord för XP, tänkte jag. Varför funkar datorn då överlägset bäst med W2000? Det blev att investera i ett PICA nätverkskort (passade på att köpa ett trådlöst eftersom prisskillnaden inte var stor) för 1100 kr.

 

Nästa problem blev batteriet. Standarbatteriet körde slut efter 2 timmar och det går ju att stå ut med om inte följande problem inföll sig. När batteriet understeg 70 % orkade det inte starta datorn (Med NTFS går det överhuvudtaget inte). Gick den i viloläge hände samma sak. I med sladden och laddningen sätter igång automatiskt. Jag tror att mitt batteri kommer vara slut efter ett halvår med den behandlingen. Jag har därför för två veckor sedan beställt och betalt ett tåligare Li-batteri från Acer för 1800 kronor men tyvärr ännu inte fått det.

 

Då var man uppe i ca: 13000 kr. Utrustar jag den med extra minne landar det på 1400 kr. Det bästa hade kanske varit att köpa en av ”Pc för Alla/DMZ” testade bärbara för över 20 000, men vem har råd med det. Kunde inte datortidningarna även testa eller informera om budgetdatorernas brister och fördelar, kontra de dyrare? Till Acer föreslår jag att ni anställer kompetentare personal på standarsystemsidan så ni vet vad som är bäst att lägga in era burkar. Synd på en annars utmärkt budgetdator helt i rätt pris för en studerande. Utmärkt att ha med sig under föreläsningar om den också gick att använda med batteridrift (som tur är, har vissa salar eluttag).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa hade nog varit att "bara" köpa en 128meg ram modul... Då hade den rockat.

 

Jag har lärt mig att tänka 2ggr innan jag byter os på bärbara datorer....

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-20 16:44:48 av NordicOne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst har du rätt, men jag undrar ändå om det är rätt att sälja en produkt som måste uppgarderas för en tusing.Varför har de inte slängt in det från början och höjt priset med ca: 700 kr. Och sedan var det detta med batteriet också.

 

Varför banta när det är så gott att äta framför dataskärmen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...