Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

läsa filer från defekt cd


Oskar Hansson

Rekommendera Poster

Oskar Hansson

Hej!

 

När man försöker kopiera en stor fil från en cd som är defekt i slutet (i win98) så avbryts kopieringen och de 99% av filen som redan har kopierats till hd:n försvinner.

 

Finns det något (enkelt) program som gör att man kan kopiera det som går att kopiera. Även om det inte är HELA filen?

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - ”Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle göra som så att jag delade ut CD-Rom:en som en FTP mapp och därefter ansluta med en FTP klient =) Det fungerar, även om det är bökigt.

 

Dock förstår jag inte varför man vill ha hela filen över om den är defekt??

 

//slacker

______________________________________________________________

...Everything is simple, just a matter of knowledge...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om filen är en programfil, zipfil och dylikt så har du ingen användning av filen om det så bara saknas en enda byte. Då är den defekt, punkt slut. :(

 

Är filen däremot en bild, ljudfil, videofil och dylikt så kan du använda en ofullständig (defekt) fil. Givetvis så kommer den inte vara hel, men det går att köra det som finns i alla fall...

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Tack! Ska pröva det. Det bästa vorde om det fanns ett program som hindrade windows att ta bort filen när kopieringen avbryts.

 

Och precis som TicoRoman skrev så kan det gå att rädda stora delar av en ljud- eller videofil.

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - ”Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful”

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Har nu prövat det men utan framgång.

Måste göra fel, är inte så bra på FTP...

 

Jag delade ut mappen i Utforskaren, sedan öppnade jag FlashFXP och kopierade mellan två fönster i FlashFXP med samma resultat som förut.

 

Sedan provade jag att ange CD-enheten som ett site med samma IP som min dator. Det gick inte att connecta till den.

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - ”Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful”

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det verkar som om du använder dig utav windows filutdelning.

 

Jag kanske inte formulerade mig så bra sist - mitt åtag.

 

Vad du behöver göra är att installera en FTP-server som du sedan med din FTP klient, som i detta fall utgörs av FlashFXP, ansluter till. Då gäller det att dela ut din CD-ROM som en mapp i FTP-servern.

Det hela "låter mkt" mer komplicerat än vad det egentligen är.

 

De flesta FTP klienter (bortsett från windows IE) är inställda på att INTE ta bort ofullständiga nerladdningar för att man vid en senare session ska kunna slutföra dem. Och i ditt fall så bryr sig inte FTP klienten om filen är defekt, utan klienten plockar ner så mkt som möjligt av filen tills den kommer till den punkt då antingen windows eller FTP servern gnäller över att filen är skadad. FTP klienten avbryter i värsta fall nedladdningen men tar inte bort filen.

 

Denna metod har fungerat bra för mig, dock är det mkt möjligt att det finns bättre och smidigare sätt.

 

Bulletproof hittar du på:

http://www.bpftpserver.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

FTP-server approachen funkar säkert, även om det verkar lite omständigt om man inte redan har en uppsatt som klarar av resume.

 

Jag brukar använda Windows Commander för att kopiera filer, och det tar inte bort den redan kopierade datan om det visar sig att det inte går att läsa klart filen.

 

Ett annat program som säkert kan lösa problemet är CDRoller 4.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...