Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minnen


CarinaP

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar om man ska installera fler minnen i datorn behöver man då köpa 2 stycken likadana? I vår dator sitter det 2 stycken 64MB RDRAM minnen och vad jag förstår av senaste pc för alla så måste man ha två likadana, ska man då byta ut dom man har eller kan dom sitta kvar även om man väljer tex 128 MB RDRAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Hm, räcker det inte om du bara har en 64mb räcka i minnessockeln?

 

Det var väl bara förr man måste ha två?

Jag kör med DDR och har en räcka på 256mb. Fast minnena du har kräver kanske parvis installation.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-19 19:50:27 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vad din dator behöver för minnen.

 

Är det RDRAM i datorn på en Intel P4-plattform måste de sitta i lika par då Intels i850-kretsar kräver det.

 

Är det SDRAM eller DDR SDRAM krävs inga par

 

Enligt vad du skriver behöver du alltså kasta de gamla och ordna ett nytt par, om det inte finns två lediga platser till att sätta ännu ett par i.

 

--

 

(Jo jag vet att det finns nforce-kretsar som klarar ddr-minnen i par, dual-channel, men jag har inte sett någon ddr-plattform som kräver detta ännu. Tyvärr :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-10-19 20:11:52 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu har RDRAM måste du, som Weyland skriver, sätta dem i par.

 

Men mitt förslag skiljer sig från hans i en punkt, nämligen om du bara har två platser (vilket ett 850-kort oftast inte har) så tycker jag inte att du ska slänga de gamla, utan jag är intresserad att köpa dem av dig till en rimligt pris. Hör av dig om detta blir utgången...

 

Om du bara har två platser tycker jag också att du bör satsa på två 256 MB istället. Annars kanske du känner att du måste uppgradera igen om ett år. En del kanske skulle tycka att 512 MB RAM på en P3 500 MHz är lite mycket, men min åsikt är att man aldrig kan få för mycket minne.

[inlägget ändrat 2002-10-19 20:32:07 av Cariad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Cariad!

 

En del kanske skulle tycka att 512 MB RAM på en P3 500 MHz är lite mycket, men min åsikt är att man aldrig kan få för mycket minne.

 

Sedan är kruxet att Windows inte kan hantera så mycket minne som 512mb?

 

Jag har annars tänkt stoppa i 512mb räcka i min dator, men jag är osäker på om Windows klarar hantera så mycket.

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan är kruxet att Windows inte kan hantera så mycket minne som 512mb?

 

Gäller inte det bara win ME och tidigare versioner?

 

(har du mer än 512 går inte ens ME att installera)

[inlägget ändrat 2002-10-19 20:57:27 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan är kruxet att Windows inte kan hantera så mycket minne som 512mb?

 

Inte Win9x där gränsen ligger på runt en halv gig just som du skiver, men NTx.x har väl inga problem med detta?

 

Mvh

-Cat

_________________________________________________

”Varför vara besvärlig

när man med lite fantasi kan bli helt omöjlig.”

okänd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, det har jag ingen aning om, men, man kan konstantera två saker i dessa fall:

 

1. WinME måste fungera med 512 MB, om inte, måste det finnas patchar från Microsoft som fixar detta.

 

2. Om du ändå har 512 MB, varför inte köra WinXP? Det är inte så dyrt, och om du har så mycket minne så går det ruskigt fort ändå, oavsett processor. Jag har 320 MB RAM och en P2 400MHz som rusar fram med WinXP Pro. Sen har jag en P4 2GHz med 512 som går lite fortare, det är klart, men för att arbeta med (Word, Internet Explorer, ja, till o med Photoshop) så fungerar det finfint.

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-19 21:04:41 av Cariad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag har annars tänkt stoppa i 512mb räcka i min dator, men jag är osäker på om Windows klarar hantera så mycket."

Jag hade tidigare Windows ME och det OS´et hade problem att hantera mina 512 MB RAM. Fick då och då varning att systemminnet var på väg att ta slut. Microsoft skriver lite om minneshanteringsproblem med 98 och ME. Visserligen står det om mer än 512 RAM i artikeln. Men för mig blev det med 512 RAM. Med Windows XP har jag inte haft några problem att hantera RAM-minnet.

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q253912

 

/Max

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag har Windows98SE och har idag 256 DDR ram PC2100 cas 2,5. Processorn är en AMD ATHLON XP 1800+.

 

Datorn rullar väldigt smidigt, men det är klart frestande att trycka ned lite mera minne ;)

 

Tack annars för alla svar!

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...