Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

byta fönsterhanterare i rh8?


Beef

Rekommendera Poster

Hej.Newbie fråga:

Jag hittar inte vart man byter fönsterhanterare i RedHat 8.0. Jag har installerat sawfish men jag har någon annan fönsterhanterare igång.

Om jag går in i någon meny under sawfish och klickar så händer inget. Den måste väl bli invald först antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ser en röd hatt nere i vänstra hörnet så är det

Röda hatten->Extras->System Settings->Desktop Switching Tool

 

Vet dock ej om man kan välja sawfish där...

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå det är en röd hatt där nere som jag inte vill ha där. Det går inte att välja sawfish där du beskriver, kde windowmaker gnome finns där men inte sawfish.

Jag vill ju egentligen ha gnome med sawfish, alltså inte välja bort gnome.

Vet inte vad jag ska göra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din fråga är snarare en Gnome 2-fråga, eftersom jag antar att du vill ändra fönsterhanteraren i Gnome.

 

Jag har inte testat detta, men jag tror att du kan använda GConf-editorn. Den ska finnas nånstans i menyn. "Nyckeln" du ska ändra är /desktop/gnome/applications/window_manager/default

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte sawfish default fönsterhanterare till Gnome i RedHat? Kör just nu RH7.2 med Gnome och sawfish är igång.

Prova och starta

$top

i en terminal när du kör Gnome så syns det om sawfish är igång

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

metacity är den förvalda...

jag har nu lyckats ändra, jag tog kill -9 metacity:sawfish& sen sparade jag sessionen.

Är dock inte riktigt nöjd, trivdes mycket bättre med rh7.1, kontrollpanelen är utbytt och många andra saker stör mig...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...