Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Får inte pingvinerna kalla fötter?


Chakotay

Rekommendera Poster

När jag sitter här vid skrivbordet den kalla årstiden känns ofta fötterna obehagligt kalla trots att det ändå är ca 10-15 grader varmt därnere och att fötterna är klädda med såväl vanliga som tjocka HellyHansen-sockor.

 

Men så kommer jag att tänka på pingvinerna jag sett på TV som står barfota still på isen runt sydpolen i mörker och snöstormar flera månader varje år eller hur det var.

 

Där kan man snacka om att ha anledning frysa om fötterna!

 

Lider de inte?

Eller är det bara så att de inte har nån att beklaga sig för?

Hur kan pingvinerna klara sig från att förfrysa fötterna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är pingvinhannarna du tänker på. De står tätt sammanpackade med ungarna under den mörka årstiden. Honorna är ute i havet och äter upp sig.

 

Att de inte förfryser fötterna beror på att de är skapta för att klara av den situation. Blodciruklationen är extra krafig runt och omkring fötterna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undretecknad har allvarliga funderingar på att vända på luftflödet i dator och skåp för att värma fötterna under kommande årstiden. Då får jag 34-gradig luft ut mot fötterna. :)

http://hem.hldns.com/niklas

 

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan pingvinerna klara sig från att förfrysa fötterna?

Jag gissar på att deras kroppstemperatur är avsevärt lägre än tex människans. Detta i kombination med kraftigare blodcirkulation, tjockare skinn, mycket kroppsfett (isolation) och strategin att stå tätt intill varandra gör att de kan klara mycket lägre temperaturer än människan.

 

 

 

Almir - Leker amatörbiolog. ;)

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på att deras kroppstemperatur är avsevärt lägre än tex människans.

 

Mmh - rätta mig om jag har fel, men varmblodiga djur har snarlika kropsstemperaturer. Alla ligger inte på prick 37 grader, utan kanske aningen lägre elelr högre. (34-39 grader?, högre temp innebär problem med äggviteämne som stelnar. Inte bra!)

 

Sedan skulle jag tro att fötterna dels är isolerade samt att de ej fullt upprätthåller sin kroppstemperatur till fullo i fötterna. Gissar på en speciell modell för blodcirkulation i fötterna. Blodet kyles ned kraftigt i fötterna, och återvärms innan det når centrala organen igen genom en växelverkan med övriga blodkärl.

 

Gissade ovan och läste sedan detta efter en enkel sökning på Google:

 

There are many ways in which Emperor penguins are adapted to their cold environment. We have listed a few below.

 

Penguins have a special system of feathers with the parts of the feather close to the body trapping a lot of air and so making for good insulation against the cold, while the outer tips interlock with one another to provide a waterproof outer layer.

 

Emperor penguins have a thick layer of blubber under their skin, which also helps insulate them from the extreme cold.

 

Emperor Penguins form huddles for protection against the weather and predators. Both adults and chicks will form huddles to protect themselves against the extreme cold and wind in the Antarctic winter.

 

They also have adaptations of their circulatory systems that allow them to keep their main organs warm, but let other parts of their body operate at lower temperatures. Penguins have specially adapted blood vessels in their feet to help them cope with standing on cold ice. The blood vessels supply just enough heat to prevent the penguins freezing to the ice, while at the same time keeping the heat loss to a minimum. The blood vessels carrying warm blood to the feet are intertwined with those carrying the cold blood back from the feet - in this way the returning blood is warmed and that going to the feet is cooled - thus reducing the overall heat loss.

 

Lite mer

Penguins have a "core" body temperature of between 39 and 40°C. However, their extremities (feet, etc.) can be considerably cooler. In the Antarctic penguins the ability to keep different parts of their bodies at different temperatures contributes to their survival in the extreme cold.

 

/T

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan va coolt bygge!

Himla snyggt blev det också. :)

 

Funderar på att göra nånting liknande själv och funderar på att ha din lösning som mall att gå efter, eller har du copyright? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh - rätta mig om jag har fel, men varmblodiga djur har snarlika kropsstemperaturer. Alla ligger inte på prick 37 grader, utan kanske aningen lägre elelr högre. (34-39 grader?, högre temp innebär problem med äggviteämne som stelnar. Inte bra!)

Det vet jag.

 

Det som jag däremot inte visste var att pingvinerna var varmblodiga djur. De ser ju ut.. som.. fåglar.. hahah ;)

 

Bra text du hittade på Google. Nu vet vi allt om pingivner. ;)

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-20 00:20:35 av TicoRoman (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pingvin är en fågel. Fåglar är varmblodiga.

Nåja - inte kunskap som krävs för att överleva i dagens samhälle :-)

 

(men att MTV UpNorth har pingviner som med i sin reklam... Urrrrk!)

 

Vill du veta mer om pingviner?

 

Läs:

http://www.adelie.pwp.blueyonder.co.uk/FAQs/FAQ.htm

http://users.capu.net/~kwelch/pp/miscellany/faq.shtml

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pingvin är en fågel. Fåglar är varmblodiga.

Nåja - inte kunskap som krävs för att överleva i dagens samhälle :-)

Hmm jag har nog sovit bort den delen av biologilektionerna. Var mer intresserad av delen som handlade om människokroppen, genetik och sådant. ;)

 

Man lär sig något nytt varje dag... :)

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är pingvinhannarna du tänker på. De står tätt sammanpackade med ungarna under den mörka årstiden. Honorna är ute i havet och äter upp sig.

 

Att de inte förfryser fötterna beror på att de är skapta för att klara av den situation. Blodciruklationen är extra krafig runt och omkring fötterna..

 

 

Hmmm... är det bara i min dator som ditt inlägg synes innehålla en hel del konstiga tecken?

 

F.ö. undrar jag om inte beteendet att hannarna prompt måste stå och trycka där nere vid sydpolen i själva verket är en ren macho-grej.

 

Kanske är det så här:

Den som inte klarar provet att stå barfota på isen några månader blir utfryst ur gruppen och att i all synnerhet honorna ställer sig därefter kallsinniga till vidare samröre...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en hel del intressant att läsa om pingvinerna. :-)

 

Jag tycker det brukar se kyligt ut om fossingarna även för talgoxar och domherrar, när de sitter där på de snöiga och frostiga grenarna...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det brukar se kyligt ut om fossingarna även för talgoxar och domherrar, när de sitter där på de snöiga och frostiga grenarna...

 

Troligtvis har de en liknande lösning. Mao fötterna är lite svalare än resten av den fjäderisolerade kroppen.

Tror för övrigt att de inte har några muskler i fossingarna då muskler inte kan arbeta för fullt vi lägre temperaturer. Vore trist om det för talgoxarna fanns en brytpunkt vid exv. minus sjutton grader då de ej längre har kraft nog att hålla sig kvar i en trädgren.

 

inga muskler i fossingarna ger alltså ledband uppifrån bättre isolerade delar.

 

Var ute och tömde fågelboet på tomten idag - alla talgoxungar klarade sig visst inte. Ett lik upphittat i fågelholken :(

 

nåja - tror att fyra överlevde holklivet.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul - var tvungen att slå upp två ord iaf

 

blubber

blub·ber2 Pronunciation Key (blbr)

n.

The thick layer of fat between the skin and the muscle layers of whales and other marine mammals, from which an oil is obtained.

Excessive body fat.

A large sea nettle or medusa.

 

-----------

huddles

v. hud·dled, hud·dling, hud·dles

v. intr.

To crowd together, as from cold or fear.

To draw or curl one's limbs close to one's body; crouch.

Football. To gather in a huddle.

Informal. To gather together for conference or consultation: During the crisis the President's national security advisers huddled.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Tror för övrigt att de inte har några muskler i fossingarna då muskler inte kan arbeta för fullt vi lägre temperaturer.

 

Det är kanske mest senor i fötterna och som styrs av muskler placerade inne i den befjädrade kroppen. Lite typ "antika" grävmaskiner - drivkällan sitter väl skyddad inuti "kroppen" och kraften förmedlas till "griporganet" med vajrar.

 

Är fåglarna typ en slags "cyborg", alltså en kombination av organism och maskin?

 

Jag tycker iallafall det ska vara skitmarigt att sova med fötterna fastklamrade på en bokstavligen iskall gren. Även om det inte är några muskler i fötterna borde de ju förfysa dem...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker iallafall det ska vara skitmarigt att sova med fötterna fastklamrade på en bokstavligen iskall gren.

Jovisst - du eller jag skulle nog inte klara det. Och troligen inte en pingvin heller...

 

Men de tokiga fåglarna som stannar kvar i Sverige på vintern gör nog bäst i att klara det.

Enkel lösning och orsak till att de klarar det:

Trä leder knappt värme. Mao de värmer snabbt upp den gren de valt.

De kryper ihop, bäddar in fötterna i bland fjädrarna, så att värmen bibehålls/utstrålning blir så liten som möjligt.

 

 

men sedan hur en blåmes klarar en (lång) vinternatt med temperaturer nedåt minus 20 grader har jag ingen aning om. Kan de under dagen ha stoppat i sig så mycket mat att de kan upprätthålla sin kroppstemperatur vid dessa låga temperaturer?!

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men sedan hur en blåmes klarar en (lång) vinternatt med temperaturer nedåt minus 20 grader har jag ingen aning om. Kan de under dagen ha stoppat i sig så mycket mat att de kan upprätthålla sin kroppstemperatur vid dessa låga temperaturer?!

 

Hmmm... undrar vad de laddar upp med inför natten?

Minus 20 grader kalla frön?

Brrrrr...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...