Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minne till en P4 1,8GHz


gdgd

Rekommendera Poster

Tänkte köpa lite minne till en P4 1,8GHz som jag har tänkt att klocka. Jag har funderat på att köpa 2 st. Standard 256Mb DDR PC2700/DDR333 184pin 333MHz cas2.5 (AMD OK) på DB.

Hänger dom med om jag klockar? Jag har läst runt lite och det verkar som mång kör med märkes minnen i ddr eller rambus, men det blir så satans dyrt då! Kan man köra med lite billigare minnen? Förresten, har ni något bra tips på ett billigt moderkort med ljud och usb 2.0 och som är lätt att klocka i ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör med PC2700 CL2. Moderkort Abit BD7-II borde duga...

 

Ingen som kan lösa det här?

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=348444#348444

[inlägget ändrat 2002-10-19 17:00:35 av NordicOne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle aldrig köra märkesminnen annat än i produktionskritiska servrar å liknande, har aldrig haft problem med de standardminnen jag köpt ;)

 

Som NordicOne skriver, Abit BD7-II :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, han menade nog om man ville överklocka minnena... lättare att få en modul att hänga med än två.

 

Men varför överklocka minnet? Bara köp så snabba minnen som krävs från början istället, å överklocka prollen bara.. :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Weyland och tyvärr är det så att ju mindre antal minnesmoduler desto högre chans att kunna överklocka mer.

 

Effekten av att överklocka FSB och låta minnena hänga med på den resan ger mer än bara att överklocka minnena via nån slags FSB:MEM-ratio.

 

Titta på den enkla test som jag gjorde med mina minnen och se att det ger inte så stor effekt att bara överklocka minnena.

http://hem.passagen.se/immefors/FSB_MEM_test.html

Nu är ju detta ett AMD-system med VIA-moderkort, men jag tror inte skillnaden (alltså den interna jämförelsen) är gigantisk om man gör ett liknande test för ett Intel-system.

 

/f2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja, det beror väl på om du har en p4 med 533 mhz buss och vanliga 333 mhz eller 400 mhz minnen, då kan det nog ge en hel del även att bara klocka minnena (minnesbandbredd dårå)

men om du har gamla p4 med 400 mhz buss och 400 mhz minnen (pc3200) då ger det nog inte mycket att bara klocka minnena.

skillanden mot amd med intel är att intel har högre hastighet på minnesbussen än nått minne som finns medans det är tvärtom med amd, flesta minnen har högre hastighet än dess minnnesbuss.

 

Covante

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast 400/533MHz-bussen på intelplattformen är juh bara 100/133MHz - medans minnena är 100/133/166/200Mhz - om man skulle synka FSB med minnesbussen skulle man juh behöva 400/533MHz-minnen oxå, och eftersom DDR400-minnena 'bara' är 200MHz så är det en bra bit kvar...

 

166MHz buss och 166MHz minnen är nog helt klart bäst just nu om man vill köra ratio 1:1 - detta ger alltså 666MHz marknadsförd FSB och 333MHz marknadsförd minnesbuss, klar överklockning för P4-processorn, men det finns billiga minnen gjorda för hastigheten (PC2700).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis min tanke Weyland - dvs kör med PC2700 CL2 så överklockas inte minnet, vilket borde ge mycket bättre stabilitet i systemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska man alltså välja en P4 1,8GHZ med PC2700 DDR-minnen om man ska överklocka, eller ska man välja en annan P4? Har ni något förslag på något moderkort till det här som är billigt och lätt att klocka med?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker jag låter som ett bra val. Jag är lite kär i Abits BD7-II för att klocka med, har precis allt som behövs för detta, samt ligger på under 1400 spänn.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Neh, BD7-II har juh i845E-kretsar, de är gjorda för 333MHz-minnen... åså går det juh att klocka lite oxå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...