Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljud från hårddisk


Johan Stenström

Rekommendera Poster

Johan Stenström

Emellanåt, fast med mycket glesa mellanrum hör jag ett klickljud från en hårddisk, ett sådant där man hör när man stänger av datorn. Jag har två WDC-hårddiskar som sitter på IDE 1. Det verkar som dom fungerar bra och jag hittar dom alltid.

 

På WDC:s hemsida står det att om man hör klickljud från en hårddisk är den defekt och skall bytas ut, fast det verkar inte vara något fel på dom. Detta ljud har alltid, men väldigt sällan uppträtt.

 

Hälsningar Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

favvo länken finner ett tillfälle att visa sig igen!

 

Känner du igen något av dessa ljud?

http://ssddom01.storage.ibm.com/hddt/knowtree.nsf/cffe836ed7c12018862565b000530c74/4b1a62a50f405d0d86256756006e340c?OpenDocument

 

Då är det synd om dig.

 

favvo-länk förresten. Den är ganska njutbar om man själv inte är drabbad. :-)

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj aj.. min IBM Deskstar 60GXP började låta sådär för ett par månader sen. Hos mig verkade det som att datorn tappade kontakten med hårddisken när det klickade. Om det var någon diskaccess igång just under klicket så brukade operativet hänga. Efter ytterligare en tid hittades inte hårddisken under uppstart. Jag började då trixa lite genom att ställa den på högkant eller i olika vinklar. Ibland gick den faktiskt igång. :)

 

Nu är den helt död. Jag ska skicka den till IBM när jag får tid.

 

Eftersom din disk fungerar... Skulle det kunna vara en energisparfunktion som stänger av den ibland?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är en rolig länk. Även fast jag är drabbad. :)

 

Ljudet från min 60GXP påminner om det första exemplet på sidan. Men det är ett renare/mer distinkt klickljud på min disk. Ungefär såhär går det.. "klick.. klick........... klick.. klick........... klick.. klick..........."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också hört det där ljudet från mina IBM 120GXP några gånger. När man öser på full kula med massa belastning, då brukar de klicka lite.. Inte så frekvent som i ljudfilerna dock.

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det säger väl sig självt: Har du garanti kvar?

 

Om inte - ett utmärkt tillfälle att undersöka hur en hårddisk egentligen ser ut på insidan :)

 

 

Fasiken vad trist det är när trådskaparen inte hörs av mer...

 

Men kul när andra upptäcker nytt tack vare mina inlägg

 

/T

 

[inlägget ändrat 2002-10-23 10:39:49 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det säger väl sig självt: Har du garanti kvar?
Det är ju inte riktigt så enkelt.

Låt oss säga att du köpt disken ifrån Datorbutiken - och ska således returnera den dit i garanti-ärende. De testar då att disken fungerar som den ska med en rad olika diskverktyg. Trots klickandet har mina diskar hittils (jaja - en kraschade) fungerat förträffligt, vilket resulterar i att de inte hittar något fel. De debiterar felsökningsavgift och frakt och skickar tillbaka.

 

Länge leve backup:er

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

---

Lär mig stava..

[inlägget ändrat 2002-10-23 10:47:54 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länge leve backup:er

Dagens sanning.

 

Missljudet är ett tecken på att allt inte står rätt till i hårddisken. Man bör vara på sin vakt och göra regelbundna backuper så länge man använder hårddisken.

 

Sedan bör man söka en metod att locka fram missljuden ur hårddisken, så att det är möjligt att returnera den om man så önskar. Eftersom missljudet är ett tecken på en skada borde det gå att förvärra skadan genom att stressa disken.

 

Helt klart är det dock att man ska inte returnera något som inte säkerligen ger ifrån sig felsymptom. Kan bli dyrt.

 

{Tilägg} Icke att förglömma: Backup bör man skapa även om man inte misstänker något fel.

 

/T

 

[inlägget ändrat 2002-10-23 11:03:16 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, det tog som sagt 2 månader innan min 60GXP gav upp totalt. Fram tills dess var den bara ... instabil.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Stenström

Det kan vara något som har med energibesparing i datorn att göra. Om en disk inte används för tillfället kan den gå ner i förbrukning. Det är ju inget fel på någon av diskarna.

 

 

Hälsningar Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara något som har med energibesparing i datorn att göra.

Ack så sant! Att jag inte kom att tänka på det. :)

 

Finns ett klickljud som uppstår, tror jag, när hårddisken lägger läsarmen i vila. Testa om det är det genom att sätta datorn i just vänteläge. Kontrollera även inställningarna vad gäller energispar.

 

mmh - din tanke är värd en poäng. Varsågod (och tack)

 

/T

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara något som har med energibesparing i datorn att göra.
Mycket möjligt i vissa fall. Inte mitt däremot.

Om en disk inte används för tillfället kan den gå ner i förbrukning.
Det är ju inte då min klickar.

Min klickar när jag flyttar "många-gigabytes-filer" från en disk till IBM-disken och försöker läsa ifrån den samtidigt. ;)

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En misstanke som åtminstone jag drabbades av när jag hade mina WD i arbetsdatorn var att strömkabeln till hdn var glapp. Testa byta/skifta dessa. Jag blev av med det ofrekventa klickande och diskarna går än idag, ett drygt år senare.

 

Vet att snabbare scsi-diskar utför värmekalibrering tämligen ofta (högt klickande) - vet inte om det är något som IDE-diskar också sysslar med, men det låter som en troligt förklaring om den funktionen nu finns på IDE-diskar. Dvs ett högt och konsekvent klickklickljud då och då. Är det varmt i burken? ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh - din tanke är värd en poäng. Varsågod (och tack)

Äsch, det var ju jag som kom med den först. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...