Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vilken version av SQL server?


roineroine

Rekommendera Poster

Jag är nybörjare när det gäller databaser. Jag undrar vilken databas man skall använda för att kunna bygga egna tabeller och sånt. Kan man det med t.ex Microsoft SQL Server 2000 Enterprise Edition, eller kan man bara koppla upp sig till andra databaser med den? Finns det något som heter Microsoft SQL 7, eller har den ett annat namn? Jag vill iallafall kunna sätta upp en databas, så vilken skall jag använda. Jag har använt MySQL, men den var lite jobbig eftersom den inte är grafisk. Kan någon ge mig lite råd?

Jättetacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en liten observation: Alla de databaser du räknar upp innehåller SQL i namnet. SQL är ett språk (och en standard) man använder för att arbeta med databaser (skapa tabeller, lägga in data, söka efter data osv). Fundera lite på det!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det är ett språk för att kom. med databaser. Jag har använt det flera ggr med Mysql. Jag ville eg. bara veta vilket progg man skall använda om man vill ha ett grafiskt program. Kan man skapa tabeller o dylikt i Microsoft SQL SERVER 2000 Enterprise eller kan man bara koppla upp sig mot en server med det programmet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget illa ment, men du skjuter mygg med luftvärnskanon!

Genom att läsa mellan raderna på hur du ställer frågan, så antar jag att du inte kommer att bygga en applikation/site med samma komplexitetsnivå som denna, vilket innebär att du kommer att klara dig bra med den betydligt billigare MS Access! (Som du kanske redan har via något officepaket.)

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

”It takes a lot of knowledge to

really mess something up!”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...