Just nu i M3-nätverket
Jump to content

tv out

pepino

Recommended Posts

Har en bärbar dator med tv out och jag testa nyss att köra den i tv:n, bilden var asbra (möe bättre en på den bärbara datorn) men bilden var svart/vit. Det enda inställningar man kunde göra på datorn var att välja mellan skärm, ex. skärm eller tv. Finns det något program som fixar tv-out problem?

/Henrik

---------------------

Snart är jag ikapp dig Weyland...

Hans Pedersen

Nånstans i Bildskärmsinställningarna ska det finnas alternativ för PAL/NTSC-format och kanske S-VHS/Composite-signal till TV-utgången, prova att feppla lite med dom så får du nog färg....

Jag har förresten inte kollat i Forumet, men det borde väl finnas minst en Zilljon frågor om grå bild på TV'n om man söker lite...

Hans:P

[Hej är väl också en hälsningsfras, fast väldigt kort]

Hallå!

Testade precis, för första gången i mitt liv, överföring av bild från dator till TV.

Min bild blev också svart/vit.

Själv kopplar jag en S-Video sladd från datorn, via en S-video till Scart adapter, in i TV:n. Detta ger svart/vit bild.

Men enligt adressen nedan, så ska detta fungera. Så antagligen duger inte min Clas Ohlson adapter riktig.

http://www.s-video-to-scart.com/faq.htm#B1

http://www.s-video-to-scart.com/swe.html

Får köpa en anna S-video till Scart adapter helt enkelt.

Vissa påstor dock att det är TV:n som inte kan hantera S-video, och därmed orsaka svart/vit bild.

Själv skulle jag hellre vilja ha S-video till composit, men jag har inte hittat någon sådan sladd. Frågan är ju också om det fungerar bättre?

Mvh Yeppe

Shortest Straw Has Been Pulled For You

/Metallica

Första gången jag körde TV-out fick jag också svart/vit bild. För att åtgjärda detta ändrare jag en inställning i datorn. Vilken inställning har jag så klart glömt bort.

Så antagligen duger inte min Clas Ohlson adapter riktig.

Mina kablar är köpt på CO och det fungerar perfakt.

/Johnny

GOD JUL!

Jag tror på Robert Lind i Kramfors!

http://www.johnnyronnberg.com/weise - En levande legend!

http://www.11-sep.org

Mina kablar är köpt på CO och det fungerar perfakt.

http://www.s-video-to-scart.com/swe.html

Så här står det på den sidan:

Vi har tagit fram en unik scartadapter som ger

färg på alla TV apparater.

Att du får svartvit bild beror på att

S-videotekniken separerar krominansen (färginformationen) från luminansen (ljusinformationen).

Många TV apparater, nya som gamla, klarar inte att sammanföra dessa signaler till en färgbild.

Scartadapter C+ gör jobbet !

Då kan vi kanske dra slutsatsen att:

Får man svart/vit bild så får man köpa deras adapter, för ens TV klarar inte av SVHS signalerna riktigt.

Får man färg är det bara att vara glad. TV:n klarar det hela.

Mvh Yeppe

/Metallica

Har du mer än 1 scart på TV´n, testa den andra. Har man t.ex. 2 scart-kontakter, så finns s-video bara på den ena. Testa också att trycka några gånger på fjärrkontrollknappen som motsvarar scartingången tills det står (S), YC2 eller något liknande.

Har du tittat på grafikkortets TV-out/Val av enhet om där finns något val för format och videoformat?

/Max

Ingen europeisk TV kan känna av att du matar en scartingång på den med svideo, du måste ställa om ingångsväljaren på tvn till rätt scartingång+svideo för att det ska bli färg.

Undvik detta genom att mata svideosignalen direkt till svideoingången på TVn istället, den brukar sitta i fronten eller på sidan. Har din TV inte en sådan tar den nästan garanterat inte emot en svideosignal via scart heller.

Ingen tv-utgång från dator jag hittills använd, inklusive bärbara, saknar möjligheten att slå över till komposit i inställningarna till tv-utgången. Genom att göra detta får man alltså färg på en Tv som inte stöder svideo. Vad man ska med en 'speciell' adapter till har jag inte förstått, men jag antar att någon kommer att upplysa mig i den frågan tämligen omgående :)

Nu så! Nu har jag fått klarhet i hur det ligger till.

Först ringde jag runt till olika radio/TV handlare. De sa alla att min TV inte hade stöd för S-Video. De kände inte till någon specialadapter.

Tog mig i eftermiddags till OnOff där jag talade med en mycket kunnig person.

Han förklarade att första scart-uttaget har sällan, (han kanske t.o.m. sa aldrig) stöd för S-Video. Scart-uttag nr.2 och nr.3 har det.

Personligen har jag bara ett utag på min TV, därför stöder den inte S-Video. Precis vad jag misstänkte.

Adapter som säljs hade han heller inte hört talas om och men tyckte att det lät intressant.

Vad man ska med en 'speciell' adapter till har jag inte förstått, men jag antar att någon kommer att upplysa mig i den frågan tämligen omgående :)

Ja, ganska omgående :)

Så här säger några i tråden: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=296104

Smith - Hittade en sida på nätet som sålde en scartadapter som fungerar...nu har jag FÄRG!

www.s-video-to-scart.com

Stegu - Jag köpte en adapter från dom...Nu har jag äntligen färg! :)

Tack för tipset!

janne_145 - www.s-video-to-scart.com kan jag också rekommendera!

Då ska det väl funka för mig också om jag beställer en sådan.

Weyland skrev:

Ingen tv-utgång från dator jag hittills använd, inklusive bärbara, saknar möjligheten att slå över till komposit i inställningarna till tv-utgången. Genom att göra detta får man alltså färg på en Tv som inte stöder svideo.

En fråga. Var slår du över till composit-inställningarna? Det kan väl inte hjälpa då jag bara har S-Video out på grafikkortet?

Mvh Yeppe

/Metallica

Jag har en sådan adapter som du är ute efter. Fungerar klockrent med gamla TV apparater också. Så visst finns det omkopplare för sånt också =)

//slacker

...Everything is simple, just a matter of knowledge...

Det kan väl inte hjälpa då jag bara har S-Video out på grafikkortet?

Jodå, det hjälper, eftersom två av stiften i en svideokontakt normalt kan leverera en kompositsignal på drivrutinernas begäran.

Jodå, det hjälper, eftersom två av stiften i en svideokontakt normalt kan leverera en kompositsignal på drivrutinernas begäran.

Låter intressant!

Ska testa så snart jag hinner!

Kunde inte hålla mig längre! Och visst funkade det. Där sparade jag minst 250:-

Har du tittat i "Device selection/Val av enhet" i fliken (GeForce) och vad som finns under "Videoformat"? (Är gråat hos mig då jag ej har TV-ut):

Har tidigare varit där och nosat i menyerna, men helt missat den funktionen. Alternativet fanns under fliken där det står "Automatiskt val". Där valde jag "Komposit video out".

Vad hade man gjort utan eForum? :)

Mvh Yeppe

/Metallica

[inlägget ändrat 2002-10-21 17:03:15 av yeppe]

Det är dumt att kasta ut massa(?) pengar på att köpa speciella adaptrar som gör om s-video till komposit. Iaf om man har GeForce-kort.

Det är bara att ställa om så att kortet skickar ut "pal-g" och "komposit video ut" och vips så har man färg.

Tyvärr hittar jag inte inställningen för komposit video ut till mitt ATI Radeon9700.

Nån som är klokare än jag?

(förmodligen många som hävdar att de är, men jag tvivlar! =)

/Martin

Här lämnar man tråden å så ser man den en två veckor senare å missar en massa info som jag borde ha haft...

/Henrik

---------------------

Snart är jag ikapp dig Weyland...

Hmm.. om jag hade haft ett ATI i någon burk så - men kommer inte ihåg vart man rotar fram de inställningarna.. de är iaf djupt nergrävda i display optionsdialogen minns jag.

--

.Weyland - kompositade redan på r200-tiden... lyckligtvis rgb/vga nuförtiden :)

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Har kollat runt som fasen på ATIs hemsida och har läst att många Radeon inte klarar att skicka ut komposit och att man faktiskt var tvungen att använda adapter!

Detta kan väl ändå inte stämma? Illa om det gör det!

/Martin

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...