Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ersätta Win 95 till Win 98 på PC


MariaGranström

Rekommendera Poster

Lite kuriosa i sammanhanget ang. uppgarderingversion och fullversion..

 

Jag uppgraderade ett gäng Win 3.11 till Win 95 en gång i tiden.

Körde jag bara 95-installationen rakt upp och ner så sa han att jag måste skaffa en uppgraderingsversion av Windows 95.

Men om jag plockade bort WIN.COM från disken först så gick det fint. :)

Alla program följde med och det var inga problem med nåt.

 

Hade varit kul att kolla om det fortfarande förhåller sig såhär.. :]

 

\\Anp

 

- Varför göra det idag, det du skulle gjort igår?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade varit kul att kolla om det fortfarande förhåller sig såhär.. :]

 

95 till 98 = byt namn på/ta bort win.com *och* setupx.dll ... rätt stora framsteg, 50% fler filer att döpa om ;)

 

En sak bara; don't try this at home :P

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaGranström

Jag har inte påbörjat formateringen, måste backup:a alla filer först. Fast just nu skulle jag mest vilja slänga ut datorn och strunta i alltihop, jag har inga pc-kunniga vänner i min närhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaGranström

Förlåt en okunnig, men när du säger skaffa skivorna, vilka skivor menar du då, och hur? Måste jag gå till butiken igen och köpa ännu mer saker? Nån som känner till nån bra support istället, dit jag kan lämna in för ominstallation? I Stockholm, innerstan eller runt Enskede el. Liljeholmen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns säkert någon Eforumare i närheten redo att rycka ut...

 

 

Jharowski...

 

Alcohol:

The cause and solution to all of our problems...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontentan av det här är att du Maria vill uppgradera sin Toshiba bärbar från Win95 till Win98 SE, men det finns ju bara fullversion att köpa idag av Win98 SE, så tyvärr kan du inte bara köra en uppgradering rak av.

Du måste bestämma dig för vad du kan ta backup av, förmodligen dina dokument, dina mail/adresser och sådant.

En sida som berättar rätt bra hur man gör med Win98 finns på följande sida.

 

http://datorsajten.just.nu

 

Eftersom du har som val att formatera din dator så är det bästa att använda din startdiskett och köra en s.k. fdisk för att få en sån ren hårddisk som möjligt.

Sedan när du gjort detta så måste du formatera som vanligt för att sen installera ditt nya Operativsystem.

 

Om du har några tillbehör till din dator, såsom skrivare eller liknande så får du vara beredd att plocka fram drivrutinerna till dessa.

 

 

Lycka till

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag vill minnas (även om det är några år sedan nu) att det gick att uppgradera från win95 till win98 även med en sk fullversion av win98. Man tog helt enkelt bort (eller döpte om ) win.ini och simsalabim så fungerade det.

 

jag skulle dock satsa på en ren installation, det brukar löna sig i längden.

 

Så en liten fråga: Varför bara win98? Är datorn för klen för dom nyare operativen? Annars skulle ju w2k eller XP vara att föredra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ville ju inte Maria köra något "kraftigare", är hon helt oerfaren, så är det nog ett klokt beslut ändå.Hon har ju inte kunskapen att kunna "trixa" så då är det bättre att köra som hon vill och W2k har hon troligen ingen nytta av, och XP kan bli besvärligt också,om hon får problem, speciellt om hon inte har någon "kunnig" i sin närhet.XP kostar ju också en hel del, ännu. Då är det ändå bättre om hon börjar på en lägre nivå, så kna hon ju testa t.ex. Xp framöver om hon skulle vilja.

Och det är ganska många som fortfarande kör med Win95/98 i dagens läge, om man räknar till antalet "normala" hemmanvändare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...