Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ersätta Win 95 till Win 98 på PC


MariaGranström

Rekommendera Poster

MariaGranström

Hej

Sitter här och sliter mitt hår: jag försöker installera Win 98 på min Toshiba Portege 7010. Eftersom jag har program på datorn som jag inte har orginalskivor till, vill jag inte formattera om hårddisken. Jag har köpt Win98 2nd Edition, svensk version. Får följande meddelande efter en stund: "Toshiba Windows 95-verktyg är inte kompatibla med uppgraderingen till Windows 98 2nd Edition. Mer information om hur den här tjänsten avinstalleras finns i sektionen Maskinvarumärkning i file SETUP.txt på cd-skivan för Windows 98".

 

Jag har aldrig installerat ett operativsystem tidigare. Jag tolkar det som att jag har några verktyg i min Toshiba som inte gillar Win98. Men jag hittar inte filen setup.txt (eller så letar jag väldigt dåligt)på installationsskivan, och heller ingen info på min PC om Toshiba-verktyg. Någon som kan hjälpa en stackars flicka?? Behöver verkligen det nya operativsystemet, eftersom Skandiabanken inte längre fungerar med Win95... Tacksam för all hjälp - och jag är ganska rudis på datorer, så det du tycker är elementärt, tycker jag förmodligen är en stor AHA-upplevelse/snälla hälsningar Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt info som jag hittat på webben måste Toshibas Win95 verktyg avinstalleras med Toshibas avinstallerare, vad nu det är...

 

Leta på din hårddisk efter foldrar som innehåller Toshibaspecifika saker, och se om det finns något avinstallationsverktyg där.

 

//Seb

 

- Min nya förbättrade signatur, Ultra Plus. Minst 3 ggr bättre än tidigare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite mer letande hittade följande sida hos Toshiba:

 

http://www.csd.toshiba.com/cgi-bin/tais/su/su_sc_dtlViewDL.jsp?soid=106245&moid=1073769645&BV_SessionID=@@@@1519855637.1034947772@@@@&BV_EngineID=ccdcadcggkmlgidcgfkceghdgngdglj.0&ct=DL

 

Hämta hem & kör!

 

//Seb

 

- Min nya förbättrade signatur, Ultra Plus. Minst 3 ggr bättre än tidigare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om som tredje och sista (?) inlägg i denna tråd kan jag ju ge dig en länk till uppgraderingsinfo från Toshiba.

 

http://www.csd.toshiba.com/cgi-bin/tais/su/su_sc_dtlView.jsp?soid=107995&moid=1073769645&BV_SessionID=@@@@1519855637.1034947772@@@@&BV_EngineID=ccdcadcggkmlgidcgfkceghdgngdglj.0&ct=SB

 

//Seb

 

- Min nya förbättrade signatur, Ultra Plus. Minst 3 ggr bättre än tidigare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaGranström

Tack snälla för hjälpen. Så här långt gick allt bra, men nu stöter jag på nästa problem. Får upp en ny prompt som säger "Det finns ett operativsystem på datorn som inte kan uppgraderas med den här versionen av installationsprogrammet." Vad betyder det? Låter ju som det inte längre är Toshiba-problem, utan Microsoft? Vad tror du?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaGranström

Hej,

Tack för engagemanget. Jag fattar ingenting - behöver jag köpa något mer än det operativsystem Win98 2nd edition som jag redan köpt? Jag vet inte vad en uppgraderingsskiva är, och var får jag tag på en sån? Kan inte låta bli att muttra över butiken där jag köpte programmet - varför gav de mig inte allt på en gång, när jag sa att jag skulle uppgradera från Win95 till Win98? (Fast det är ju inte ditt problem). Kan du hjälpa mig att reda ut det hela? Min okunskap i datorer och installationer gör att jag snart sliter av mig mitt hår! Tack snälla /Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. exakt vad har du köpt? Vanliga win98SE eller uppgradering? Vanliga uppgraderings "versionen" brukar även vara billigare än fullversionen.

 

Nån som vet om det går att uppggradera win95 till win98SE direkt? Har för mig att det kunde vara problem om det var win95A. Nån?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Maria Granström!

 

Butiken kan ju inte veta hur din dator ser ut. Om den har OS eller inte :)

Om du inte berättade om din situation förstås. Skumt i så fall att en datorbutik inte förstår sig på sånt.

 

Det står på paketet om det är för datorer utan operativsystem eller uppgraderingsversion.

 

Har du inte en stationär dator som du kan köra över dina oersättliga programfiler på så länge? Koppla ihop datorerna med TP-kabel om de har nätverkskort bägge två. (TP=twisted pair, korsad kabel)

 

Tänker då på syskon eller kompisar som har en stationär dator. Om inte du har en förstås.

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaGranström

Jag har köpt Wind98 se, 2nd edition. Sa i butiken att jag skulle uppgradera min dator, från Win95 till Win98. Det står däremot ingenting om "full version". Programmet låg inte i kartong, eftersom det enligt butiken knappast går att köpa längre. Jag har dock licensnr, så det SER ok ut, men jag är för oerfaren för att bedöma./Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har otur kan det vara så att din win95 är för gammal för att kunna uppgraderas. Kanske bäst att leta runt hos Microsoft och se vad de har att säga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaGranström

Som jag sa i tidigare inlägg, jag berättade för butiksägaren vad jag skulle göra. Jag fick heller ingen kartong, utan programmet i ett inplastat fodral, med licensnummer.

 

Tyvärr har jag ingen stationär pc där jag kan lägga mina programfiler så länge.

 

Kanske du kan besvara en annan sak: om jag avinstallerar win95 och struntar i att mina program går förlorade (ärligt talat använder jag varken photoshop el. page maker på min hemmadator, men det är ju alltid roligt att ha kvar ändå...), tror du då att det funkar att installera Win98 med den skivan jag har?/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaGranström

Men om jag installerar Win98, som en ny installation, och låter bli att uppgradera 95:an, då kanske det funkar? Även om jag förlorar andra program? (som jag i ärlighetens namn inte använder). Jag har surfat runt på Microsofts sajt, utan att hitta något vettigt. Vet inte riktigt vad jag ska leta efter, men har sökt efter Win98, Win95 m m, men utan resultat./maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min Windows 98SE-skiva som jag köpte för några månader sedan, står för datorer utan Windows. Vilket alltså är lika med full version. Titta om det står på din skiva också.

 

/Max

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Maria Granström!

 

Kanske du kan besvara en annan sak: om jag avinstallerar win95 och struntar i att mina program går förlorade (ärligt talat använder jag varken photoshop el. page maker på min hemmadator, men det är ju alltid roligt att ha kvar ändå...), tror du då att det funkar att installera Win98 med den skivan jag har?/Maria

 

Du besparar dig säkert en massa framtida problem om du installerar Windows98SE rent. Alltså formatera hårddisken och installera sen.

 

Att installera Windows98SE rent borde inte vara några problem för dig. Glöm inte att skapa en Startdiskett innan!

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaGranström

Jag ser nu, att i hologramtexten på skivan, står det "för datorer utan Windows". Fast jag förstår inte ändå - betyder det att jag inte kan ersätta mitt gamla 95 med 98:an, utan faktiskt måste installera fresh from start?/maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaGranström

Tack för hjälpen. Låter som nyinstallation är att föredra. Jag fick en startdiskett med - innebär det att jag inte behöver skapa någon egen? Och vad ska jag använda den till?/maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Maria Granström!

 

Jag tror att du kan använda startdisketten du fick med skivan från butiken utan några problem.

 

Startdisketten stoppar du in i diskettenheten. Startar datorn och låter den starta upp (boota) på den. När du kommit så långt att datorn stannat i DOS-läge. Texten på skärmen inte rullar längre och det står:

 

A:\> med blinkande markör (lodrät linje)

 

Så skriver du:

 

A:\ format C: trycker enter

 

Sedan räknar datorn upp i procent hur långt formateringen kommit. Nästa steg är att du stoppar in CD-skivan med Win98SE. Tror att CD-läsaren nu är E: eller D:. Den flyttas ned en bit. Skriv

 

A:> D: tryck enter

 

Kommer du till D: nu så är du på rätt väg. Fortsätt och skriv:

 

D:\ dir tryck enter

 

Leta upp om du hittar install.exe. Det ska ju klart finnas om det är fullversionen. ;)

 

Skriv:

 

D: install.exe tryck enter

 

Nu startar installationen av Win98SE. Du blir ombed under installationen att fylla i lite personuppgifter med mera.

 

Lycka till!

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan,

Detta är det mest pedagogiska exempel på en formatering som jag nånsin sett..

Jag kommer att lägga denna sida i mina favoriter..

Mvh,

danne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Ghosten!

 

Tackar för de fina orden! :)

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Ghosten!

 

Ja, det undrar jag också :)

 

Kom på att jag missade det där man ska välja med eller utan CD-romstöd, förstås.

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Ghosten!

 

Hehe, typ på det jag missade?

 

Stackars flicka :D

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...