Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sorteringsproblem!


Coffer

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Nu har jag ett litet problem igen, även om det börjar bli glesare med problem som jag inte kan lösa. =)

 

Jag har en databas, ifrån vilken jag vill kunna sortera vad som skall skrivas ut på websidan. Jag har ett fält innehållande följande olika ord: DV, DVD, S-VHS, VHS. Nu vill jag skapa en liten sorteringsfunktion som gör att när jag ur en rullmeny väljer tillexempel DVD, så söks fältet med dessa ord igenom och varje gång den stöter på ordet DVD, så skriver den ut hela den tabellcellen på websidan.

 

Hur göra?

 

Jag har provat att modifiera den normala utskriftsvarianten:

Showmovie = "SELECT * FROM Film ORDER BY ID ASC"

 

Namnet på kolumnen som orden ligger i heter Format. Hur gör jag nu för att sortera ut så den bara hämtar celler med ordet DVD ur kolumnen Format?

 

If Request.QueryString("sort") = "sortbyDVD" Then

Showmovie = "SELECT * FROM Film WHERE Format = "??? Vad skall det stå här ???" ASC"

 

End If

 

MVH

// Kristofer

 

[inlägget ändrat 2002-10-18 11:41:26 av Coffer]

[inlägget ändrat 2002-10-18 11:42:11 av Coffer]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

I din select-box bör du spara de olika formaten, ex.vis "dvd", inte som i ditt exempel "sortbydvd". På så vis slipper du en massa onödiga if-satser.

 

Ex:

<SELECT name="sort">
<OPTION value="vhs">VHS</OPTION>
<OPTION value="dvd">DVD</OPTION>
</SELECT>

 

Din SQL-sträng blir då:

sSQL="SELECT * FROM Film WHERE Format='" & replace(request("sort"),"'","''") & "'"
Set RS=conn.Execute(sSQL)

 

Replace-funktionen har jag där för att byta ut enkla citationstecken mot par av enkla citationstecken. Detta för att databasen annars uppfattar citationstecknen som strängavskiljare.

 

--

En röst talade till mig och sade:

”Le och var glad, ty det kunde vara värre”.

Så jag log, och jag var glad.

Och det blev värre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh... tackar... hittade en annan lösning också. =)

 

Showmovie = "SELECT * FROM Film WHERE Kategori = 'DVD' ORDER BY ID ASC"

 

Jag missade att skriva in "ORDER BY ID"... det hände inte så mycket annars. =)

 

Tack i alla fall... alla sätt är bra sätt utom de dåliga, så jag har sparat ner ditt förslag här... skall se över det. =)

 

MVH

// Kristofer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...