Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Program-mapp, Småprogram och Avinstallationer: En


KEgstedt

Rekommendera Poster

Hej, jag är en fanatisk gamer som, efter att haft egen dator i många år nu, fortfarande har pinsamt dålig koll på hur man ska sköta sitt operativsystem, och därför skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig!

Min senaste dators Windows (Windows ME-varianten) har under två års tid uppenbarligen lyckats fyllas med en hel del onödigt skräp (av någon oförklarlig anledning blir det alltid så). När operativsystemet trött startar igång laddas en mängd suspekta bokstavskombinationer som gmt, cmesys, rundll, osd, up etc etc etc (som jag alltså bara ser när jag trycker ctrl+alt+del), och även om jag vet att vissa av de här (dock ej de nyss uppräknade) är program som jag kan avinstallera, så har jag ingen aning om vad vissa av de andra programmen är, om jag behöver dem och hur man blir av med dem. Jag har en känsla av att alla dessa småprogram tillsammans skulle kunna ha en viss försämrande inverkan på operativsystemets hastighet, så om det finns någon praktisk lösning på hur man ska kunna identifiera allt detta skräp så skulle jag gärna vilja veta den.

Sedan finns det ett annat litet irritationsmoment med mitt Windows; varje gång jag startar datorn dyker Program-mappen upp utan att jag bett om det (och utan att den var där då jag stängde av datorn senast). Hur blir man av med sådant trams?

Och så en sista fråga; jag känner till att program som inte blivit avinstallerade ordentligt (och alltså fortfarande ligger registrerade och samlar damm i Lägg till/Ta Bort program) går att få bort från Registret med regedit.exe, men jag vet inte hur. Någon som orkar svara på dessa frågor från en häpnadsväckande okunnig och oteknisk datorveteran?

 

/KEgstedt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"varje gång jag startar datorn dyker Program-mappen upp utan att jag bett om det (och utan att den var där då jag stängde av datorn senast). Hur blir man av med sådant trams?"

 

Låt programmappsfixaren fixa det åt dig. Finns att gratis hämta här:

 

http://www.ssw.nu/verktyg.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

När det gäller Programmappen kan du använda programmet

http://www.pekspro.com/pmfix.html

eller fixa till i registret själv:

1.) Tryck på 'Start' och sedan på 'Kör'.

2.) Skriv 'regedit' och tryck på OK eller tryck på Enter.

3.) Leta nu upp [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run]

genom att bläddra i 'mapparna'.

4.) Nu skall du se om det finns någon nyckel har värde med 'C:\Program Files' i sig. Om det finns, ta bort den.

5.) Kolla även i de andra mapparna som heter RunOnce och RunService.

6.) Leta upp [HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run] och gör om seteg 4+5 ovan.

 

Till sist kan du kolla att i[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion]

och sedan hitta nyckeln:'CommFilesDir'.

Om värdet innehåller 'Program Files' tar du bort Files så att sökv'gen går till din 'vanliga' programmapp.

 

Avsluta och starta om datorn.

 

När det gäller att ta bort kvarlevor i "Lägg till/ ta bort program" så finns nog risken att programmet har små kvarlevor på andra ställen också i din dator men så här gör du i allafall för att ta bort det från "Lägg till/ta bort"

 

1.) Tryck på 'Start' och sedan på 'Kör'.

2.) Skriv 'regedit' och tryck på OK eller tryck på Enter.

3.) Leta nu upp [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall]

Där hittar du nog vad du söker.

 

När det gäller de små program som startas kan du trycka på 'Start' och 'Kör' för att sedan skriva msconfig.

Där kan du bland annat titta på vilka program som autostartas och du ser okså sökvägen till de flesta program så att du på den vägen kan ta reda på vad det är för ett program.

 

Det skulle kanske sitta fint med en omformatering och ominstallation av Windows? Då blir du av med mycket skit som du har samlat på dig.

 

 

/Neox -(Patrik J)

”Gravitation can not be held responsible for people falling in love”
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Program som startar upp samtidigt med windows körs ofta från registret.

Starta regedit från kör-kommandot

Leta efter \HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\MicrosoftWindows\CurrentVersion

Titta efter nycklar som heter Run, RunOnce, RunServices och RunServicesOnce.

Här kan du ta bort de program som du inte vill ska startas upp, vilket ibland kan vara ganska många.

Du kan även köra msconfig och välja fliken autostart och avbocka de program du vill förhindra där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt programmappsfixaren fixa det åt dig. Finns att gratis hämta här:

 

http://www.ssw.nu/verktyg.html

För min del är det Program\ATI-mappen som öppnas - fixar den det med tro??

 

Och VARFÖR blir det [.GROTTMAN.] (utan punkter) när jag börjar skriva Slut-citat-taggen!?

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"För min del är det Program\ATI-mappen som öppnas - fixar den det med tro??"

Jag hoppas att du redan löst det med Patrik J Johanssons utförliga beskrivning. En undran bara, var det bara Program\ATI (grafikkortstillverkaren?) som öppnades?

Får du fortfarande "grottmannen"? Testat "alt+c"?

 

/Max

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det var grafikkorttillverkarens mapp som öppnades. Det var nyckeln till ATI-kontrollpanelen som öppnade mappen. Var tvungen att lägga till "-tecken runt sökvägen. ATI Technologies hette mappen programmet låg i.

Fräckt det här med ALT-knappen. Hade jag inte märkt innan. :) Poäng på den!

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

---

Det fanns även en mapp som bara hette ATI som öppnades på grund av mellanrummet i sökvägen.

[inlägget ändrat 2002-10-18 18:01:48 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Fräckt det här med ALT-knappen. Hade jag inte märkt innan. :) Poäng på den!"

Jag tackar!

Jag räknade igenom antal möjligheter med Alt + siffra eller bokstav och kom fram till 20 varianter. Börjar bli svårt att hålla reda på alla. Men effektiva är de.

 

I detta inlägg har jag använt mig av 9 Alt +

 

/Max

 

[inlägget ändrat 2002-10-18 18:12:24 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...