Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows dominerar kraftigt


XL-Dennis

Rekommendera Poster

Hej,

 

I senaste numret av Datormagazin (Nr 11 / 2002) refereras det till en undersökning som visar på att

 

- 97,46 % av alla användare använder sig av Windows

- Mac 1,43 %

- Linux 0,26 %

 

Den andel som f n MS har får betraktas som monopol. Finns det egentligen något alternativ till Windows inom överskådlig framtid?

 

Att föra en diskussion kring operativsystem ter sig avslagen. Det är samma sak med webbläsare och Office-program.

 

Mvh

Dennis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

historiskt sett så har alla imperium rasat lika så kommer Microsoft att göra

 

och ett nytt imperium växer fram - vilket naturligtvis kommer vara lika hatat som Microsoft är i dag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att flera statliga myndigheter i de flesta länder säger upp sina kontrakt med Microsoft allteftersom de går ut och övergår till operativsystem med öppen källkod. Danmark räknade med att en sådan omställning på alla statliga datorer kan spara 6 miljarder kronor per år - Bara Danmark.

 

Om utvecklingen fortsätter så och Microsoft fortsätter att höja priserna kommer nog uppstickare att kunna bildas - dvs om inte Microsoft stämmer dem sönder och samman med sina advokater swom tjänar mellan 50 och hundra miljoner per år.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första tvivlar jag starkt på att det faktiskt blir billigare om man räknar med utbildning för personalen.

 

Windows har alla jobbat med sedan grundskolan men knappast Linux/Unix miljö så det krävs rätt stora insatser där om man ska byta helt.

 

För det andra så blir det så att i samma ögonblick MS inser att de faktiskt förlorar pengar så kommer både avtal och priser ändras över en natt.

 

Det har faktiskt redan börjat, MS sa för ett par veckor sedan att de skulle se över de kritiserade uppgraderings avtalen med företag, dock ingen prissänkning denna gång.

 

För det tredje så tjänar MS pengar på betydligt fler saker än Windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På längre sikt blir det mer fördelaktigt. Om du, som för Danmark, lägger över de 6 miljarderna på utbildning, så tror jag att det kommer att balanseras. Men kom ihåg att det blir ett överskott på 6 mdr varje år

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans Pedersen

...men nu tror jag nog mer på att danskarna gjorde den undersökningen mer för att försöka hitta ett sätt att sänka deras licensavgifter från MS än att dom verkligen byter rubbet mot Linux... Stackars Supportavdelning säger jag annars... tänk bara på en sånn liten detalj som att hur många som kommer att fråga supporten "var i helv*** man hittar Patiens?!" i Linuxskalet...

 

Hans:P

[Hej är väl också en hälsningsfras, fast väldigt kort]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med "finns det alternativ inom överskådlig framtid?" ??? Det finns alternativ här och idag! Jag använder FreeBSD, Win2k och Linux (ungefär i den ordningen). Det kan dock tilläggas att det enda jag behöver Windows till är vissa spel samt vissa sajter som prompt vägrar att fungera med annat än IE.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller Dennis intressanta siffror;

 

a./ *ALLA* datorer *SÄLJS* med Windows installerat från början, om någon använder Linux har han/hon installerat det i efterhand(många såna "typer" på eforum). Alla dessa användare ( M Å N G A ) syns mao inte alls i statistiken. Särskilt som Linux oftast laddas ner gratis, så man kan inte ens räkna sålda licenser.

 

Räkna med att Linux är *betydligt* vanligare än folk tror :)

 

b./ Vad gäller webbstatistik så måste dom flesta webbläsare under Linux *mima* att dom är IE5 för att öht fungera på massor av "microsmerf only" webbsajter. Mao syns det inte ens att sajterna blivit besökta av Linuxanvändare, det blir IE5 överallt i statistiken.

 

Räkna med att Micronerd är betydligt slugare än folk tror.

 

Men inte ens den sluge lever för evigt :)

 

Hungriga pingviner käkar Microfisk :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja oja, så måste det vara ;)

 

Får man inte den statistik man vill kan man ju alltid helt förkasta den som otillförlitlig.

 

Är det trots allt inte lite märkligt att ett system som kostar så mycket och nu är så dåligt har över 90% ?

 

Ett system som är gratis och är så bra har (om man ska vara super positiv) ett par ynka procent.

 

Det måste vara nåt fel här va ? Folk måste vara totalt blåsta eller ?

 

;)

 

[inlägget ändrat 2002-10-18 20:19:45 av XyZz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast *ALLA* stämmer juh inte, då man kan få datorer utan windows nuförtiden... ta Dell som exempel ;)

 

Fast jag förstår vad du menar Pale å det är förmodligen en stor del av statistiken. Dock är det juh så att en helt ofantlig mängd hemdatorer och företagsdatorer faktiskt kör windows, mängden unixburkar på skrivbordet bara måste vara försvinnande liten i relation...

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke Hansson

Vet inte riktigt hur undersökningen är gjord ?

   Men är den baserad på sålda datorer med medföljande operativsystem under en viss period är siffrorna helt ointressanta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste vara nåt fel här va? Folk måste vara totalt blåsta eller?

 

En del kanske. Andra är lata eller okunniga, bryr sig inte, är nöjda med vad de har, vill köra samma som alla andra, kör saker som bara finns för Windows osv.

 

Men du har nog rätt i att något är fel -- varför skulle annars Microsoft ha en sådan dominerande ställning, när det för var och en av deras produkter finns åtminstone ett par alternativ som är likvärdiga för 90% av användarna och dessutom billigare?

 

Sanningen är väl att för de flesta är Windows, IE, Outlook, Office, WMP osv "gratis".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade ironiskt som du säkert såg, från *nix sidan kanske det är "nåt fel" men det är nog snarare så att Windows de facto är det bästa systemet i alla kategorier.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Det är viktigt att inte läsa dylika rapporter med exakhet utan se dessa som trubbiga indikatorer på en marknadssituation som råder idag.

 

Intentionen från min sida är inte att diskutera vilken plattform som är bäst/sämst utan att mer väcka en medvetenhet hos Er andra om MS dominerande ställning och därmed den skevhet som uppstår i konkurrenssituationen.

 

Så länge företag och myndigheter väljer Windows-plattformen i sin verksamhet så har MS en stark marknadsställning i Sverige.

 

Här spelar också traditionen och tidigare gjorda IT-investeringar in.

Att gå över från en plattform till en annan sker sällan till följd av de omstllningskostnader och tempoförlust som direkt uppstår i verksamheten utan det som sker är utspel för att sänka licenskostnaderna.

 

"Marknaden" har bidragit starkt till MS monopolistiska ställning och nu när MS har denna ställning är man inte sen att utnyttja den i sin prissättning. Då gnäller "Marknaden" och vill inte ta på sig dessa merkostnader.

 

Se på utvecklingsländerna i t ex sydostasien. Kombinationen av små ekonomiska resurser, avsaknad av en befintligt IT-infrastruktur och en avig (politiskt) inställning till amerikanska storföretag skapar möjligheter för andra leverantörer att etablera sig på en bredare front.

 

The bottom line:

All konkurrens är av godo för alla. Ju större konkurrens som finns desto större valmöjlighet och anpassning till sina ekonomiska förutsättningar har "Marknaden".

 

Fortsätt gärna diskutera vad som är bäst eller sämst men reflektera över ovanstående.

 

Fortsatt trevlig helg,

Dennis

[inlägget ändrat 2002-10-19 17:04:34 av XL-Dennis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konkurrens fragmenterar också, vilken mardröm om det fanns ett tiotal olika system som hade lika stor marknads andel som man var tvungen att skriva program och drivrutiner för.

 

Vi ser ju bara hur mycket problem det är med att få en enkel hemsida att funka i de vanligaste TRE webläsarna.

 

Jag har inget emot om en oberoende organisation där nuvarande system tillverkare ingick skulle kunna komma överens om en standard som alla system skulle kunna baseras på men det kommer nog aldrig hända.

 

Nu kommer nog någon att säga att det redan finns men det gör det inte för jag tycker i ärlighetens namn inte *nix är något att basera framtiden på, dess tradition och rötter i 60 talets tänkade lyser igenom fortfarande hur mycket man än lägger på.

 

[inlägget ändrat 2002-10-19 17:35:57 av XyZz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke Hansson

Det är inget som helst problem att få en website att fungera i olika webbläsare.

 

Själv tror jag att det hela beror på ren slöhet och okunnighet + att standarden för HTML, CSS och DHTML mm inte följs.

Om du är osäker bör du kolla de olika webbläsarna och plattformerna innan du lägger ut en skarp version

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åtminstone 24,7 procent vet att man kan manipulera med siffrorna hur man vill.

 

Precis, egentligen är det juh:

 

Windows 14%

Linux 60%

MacOS 20%

Övr. 6%

 

Det är juh tydligt...

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl rätt självklart, men har man skygglappar så är det inte lätt inte.

 

Köp ett gäng slumpmässig hårdvara så ska vi göra en test mellan Windows XP, Linux och FreeBSD i vilket system det funkar bäst.

 

Det blir lite löjligt när det finns personer som förösker påstå något annat.

 

Installera SuSE 8.0 tex med ett USB tbord och en USB mus och förklara sedan för mig varför musen slutar funka hälften av gångerna jag bootar upp.

 

Sluta med larv kommentarer inte ens eran älskade Linus Torvalds säger att Linux är jämförbart med Windows.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke Hansson

Har jag i huvudtaget nämt de system du tar upp?

Kör själv Win 2000, Mac OS 10.2 och Linux PPC 2000, Och att säga att Win 2000 skulle vara ett bättre system är en ren lögn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...