Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Løsenordsskydd och produktpresentation


julian1

Rekommendera Poster

Hej.

 

Ursækta de konstiga norska bokstæverna...

 

Jag tænkte fråga en hypotetisk fråga.

Jag har gjort en sida i mer eller mindre bara html och lite javascript. Från børjan visste jag att det var korkat att t ex gøra hundratalet produktsidor i statisk html, nær det sækert går att løsa med typ asp..

 

Så, min fråga ær två.

 

1. Prisangivelserna ska vara løsenordsskyddade, dvs man ska kunna se dessa genom att logga in. Kan jag løsa det på ngnt sætt, førutom att bara plocka bort dem från hundra sidor?

 

2. Tanken ær væl att om jag ska ta bort alla priser kan jag lika bra gøra om produktpresentationen på ett nytt sætt med asp kanske? Någon som har tips på hur de skulle gøra??

 

Sidan ligger på www.ceannis.com - kolla under kollektioner...

 

Tacksam før all hjælp,

 

mvh jesper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

www.ceannis.com

Collections

2. Wolf Fur Collection

 

Vargen är skyddad i Sverige. Fast det går säkert bra att importera pälsen. Såg programmet ikväll på tv om hur katter och hundar dödas på brutalt sätt och sedan flås...

http://www.tv4.se/kallafakta/lopsedel.asp

 

Nu vet du iaf varför jag tappade lusten...

 

[inlägget ändrat 2002-10-17 23:25:46 av NordicOne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

Runt prisangivelsen sätter du bara en if-sats (i mitt fall kollar jag om en sessions-variabel är satt, vilket brukar vara fallet i de flesta lösenordsskyddade sidorna - att man sätter en sessions-variabel när användaren loggat in):

 

IF Session("username")<>"" THEN
%>
29.50 SEK
<%
END IF

 

--

En röst talade till mig och sade:

”Le och var glad, ty det kunde vara värre”.

Så jag log, och jag var glad.

Och det blev värre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Man kan iofs fråga sig vad det ær før kul med fenomenet fuskpæls, men det ær ju p det viset att det inte ær vare sig riktiga vargar eller kaniner som anvænts till kollektionerna...

*førsvarar*...

 

mvh Jesper

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej. tack før svaret..

 

uppføljning... :) ..

teoretiskt betyder det att jag skulle lægga in en sådan stræng på 100 sidor och døpa om dem till .asp eller?

Och sedan om man surfar på sidan ser man ingenting, såtillvida man inte varit på ngn form av inloggningssida tidigare? jag menar , gør if-satsen så att det innanfør inte syns ifall man inte loggat in?

 

Jag vet inte, jag ønskar jag från børjan hade gjort ngn databasløsning på presentationen av produkterna. (men sådan kunskap har jag ju inte...)

 

/jesper

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

Yep, du måste lägga in if-satsen på alla sidor och döpa om dem till .asp.

Och ja, man måste ha loggat in för att priset ska visas, annars visas allt utom priset.

Och ja - det hade varit en bra idé att ha produktinformationen i en databas från början :)

 

--

En röst talade till mig och sade:

”Le och var glad, ty det kunde vara värre”.

Så jag log, och jag var glad.

Och det blev värre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast inte exakt den if-satsen, eftersom den "ligger i html-koden".

 

Snarare något i stil med:

 

<% if session("username")<>"" then response.write("29.50 SEK") %>

 

Det finns ett par search-and-replace program som använder regular expressions.. du skulle eventuellt kunna använda något sådant.

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej..

det betyder, om jag førstått rætt, att nær jag fått in den hær koden på alla sidorna så gør jag en log-in page varifrån man kommer in på den vanliga default-sidan, men "i en session" så att man ser priserna. Jag behøver før det hær alternativet inte gøra ngn databas, utan har bara en mini-dynamisk html-løsning med asp-inslag? :)

 

har du ngt namn på serach- and replace progam som du næmner?

 

har du ngt førslag på hur du sjælv skulle gjort om du från børjan hade byggt de hær sidorna med en databas? jag menar, gør man då EN sida men førutbestæmda asp. fælt? hur funkar det med bilder då?

 

Tack før att du tar dig tid,

 

mvh jesper h.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns jag rätt heter programmet jag tänker på "Search and Replace".. Dock.. det fanns flera program som hette likadant, så.. få det att fungera i demoversionen först innan du köper det :)

 

Om du använder en databas så gör du en "mall" och sedan fyller i info från databasen. Antingen lägger du bilderna i databasen, eller, (som jag klart föredrar) bara sökvägen till bilden.

 

I databasen kan det sedan stå saker som "Collection", "Name", "Price", "URLtoImage", etc, etc.

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...