Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ping


NordicOne

Rekommendera Poster

Okey, okey förlåt jag skulle inte gjort det... Skicka polisen på mig bara, de kan ju försöka ta mig... De tar mig inte levande, JAG SKA MINSANN...

 

Eller..

 

På vilket sätt blev det brottsligt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går en W2K Network kurs hos QD och läraren (en väldigt seriös kille) talade om för oss att om vi pingar (olovligt) en ip adress så begår vi en brottslig handling. Fast tracert går bra! Tror att det kan vara nån eu lag... Kanske förberedelse till brott?

 

Eller nån med baksmälla som stiftade lagen - i god tro?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Traceroute använder sig väl av ping, eller? Då borde det ju vara mycket eolagligt eftersom den pingar flera olika devicer på vägen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju just det vi diskuterade - båda använder ICMP...

Den ena olaglig men inte den andra:-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar så - fast han visste inte alla detaljer. Helt klart att den kommer att bli lika verkningsfull som att gå mot en röd gubbe...

 

Vi kan kanske använda den för att få antipiratbyrån och de andra

http://www.idg.se/ArticlePages/200210/17/20021017145720_IW52/20021017145720_IW52.dbp.asp

 

fällda i för olaglig handling - vad sägs?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, de kan behöve lite av sin egen medicin... Iofs gör de ju lite bra grejer men det mesta är bara märkligt.

 

Sätt dit dom!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polisen använder ju inte olagliga metoder för att sätta fast brottslingar. Gör man det så blir det - just det - maffiametoder ;-)

I norden iaf...

 

Tänk att du får ett brev från posten:

Vi måste meddela att du enligt en organisation - som vi är säkra på talar sanning - inte får skicka fler paket, pga det brottsliga innehåll som fanns i paketet.

 

Internet består ju av paket TCP/IP ifs men ändå ;-)

 

Undrar vad folk skulle tycka om det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Tro inte på allt du hör ifrån Politiker, Säljare och Lärare.

 

Har jobbat på (fd)QD, samt haft fd elever ifrån QD så jag råkar veta lite gran om folk som arbetar där - jag skulle inte konsultera dem (lärarna) om juridiska detaljer.

 

Mvh

Glenn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att man måste vara jurist för att veta om det är tex förbjudet att gå mot rödlyse? ;-)

Det går säkert att rota fram om detta stämmer - även om man inte är jurist. Jag har läst "juridisk översiktskurs" så jag är väl inte helt grön ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ping är en brottslig handling

 

I sådana fall skulle nog 35-40% av Sveriges befolkning vara it-brottslingar :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Vad jag säger är att när det gäller juridik så säger folk en massa saker de TROR är sant.

 

Min (första) juridiklärare lärde mig en enormt viktig sak; -"Tror, det gör man i kyrkan."

 

Mvh

Glenn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...