Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Master eller Slave?

MikaelPettersson

Recommended Posts

MikaelPettersson

2 likadana Hårdiskar - Blir det någon skillnad i prestanda eller något annat om man sätter de i olika IDE-portar, båda som Master alltså, eller i samma och som Master resp Slave???

Tacksam för svar.

Okej, nu ska jag göra en jämförelse med något enkelt, så förstår du hur det ligger till.

(OBS: Mycket förenklat!)

Tänk att IDE-portarna är som två vattenrör, och att hårddiskarna är vattentankar.

Röret kan bara transportera 100 l/s, medan varje tank kan ge ifrån sig 100 l/s var.

Ansluter du tankarna till samma rör som de får dela, så halverar du tankarnas prestanda, eftersom de då bara får ge ifrån sig 50 l/s.

Hade du däremot anslutit vattentankarna till 2 separata rör så hade de kunnat köra på i sin fulla hastighet.

---

Sedan är det också se med IDE-portarna att bara en enhet kan skicka data åt gången. Medan en skickar, så väntar den andra osv...

Så visst är det skillnad om du ansluter hårddiskarna till två olika IDE-portar.

Almir - ...

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

Så enkelt är det inte, det finns ingen vattentank idag som klarar av att ge ifrån sig 100 l/s :) ..snarare runt 40 l/s vid topparna...

--

.Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Du menar alltså att jag får samma prestanda oavsett om jag ansluter mina vattentankar till samma, eller två olika rör? ;)

Okej, men tänk tex om man ska hälla över vatten från den ena tanken till den andra. Då blir det väl bättre prestanda om de är anslutna till två olika rör och kan ge ifrån sig vatten hela tiden, och inte behöver vänta på att den andra ska ta emot via samma rör. Enheterna kan väl inte sända via samma kanal samtidigt, eller?

Eller har jag missförstått det här med vattentankar?

Almir - Som fått vattentankar & vattenrör på hjärnan ;)

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

[inlägget ändrat 2002-10-17 18:51:18 av TicoRoman (Almir)]

...men inte klarar de båda av att vara aktiva samtidigt.

mao oavsett om det nu finns ett utrymme motsvarande 60 l fritt i röret så kan inte tank 2 fylla röret medans tank 1 spolar. Mao - det fungerar verkligen som ett vattenrör. Ena tanken med rött vatten, andra med grönt - ut kommer brunt(?) vatten...

/T

I teorin får du högre prestanda med varje hårddisk för sig själv på varje kanal. I praktiken vete fan om det är så stor skillnad så man orkar bry sig om man nu har brist på kanaler ;)

Men som sagt, en master per kanal och

ingen slav är teoretiskt optimalt, då det som Monshi skriver är så att bara en enhet per kanal kan vara aktiv samtidigt.

--

.Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...