Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Phoenix


NumeriusNegidius

Rekommendera Poster

NumeriusNegidius

Jag laddade ner Phoenix 0.3 idag. Damn! vad snabbt den renderar. Jag har aldrig sett något liknande förut. IDG.se och Aftonbladet.se går som en oljad blixt!

 

Om ni inte har testat den. Gör det! Man behöver inte ens installera den, bara packa upp zip-filen och köra! :)

http://www.mozilla.org/projects/phoenix/

 

/Nisse

---

”Trying is the first step towards failure” - Homer Simpson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus östlund

Det är tillochmed så att eforum går undan, och det vill inte säga lite om den webbläsaren det ;)

# ==============================extra===

# Nordens största F l a s h community

# www.communen.com | poppa@communen.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Ja, jag förstår inte hur de har lyckats... :)

 

Intressant är också att Phoenix verkar använda mer av Windows widgets och har bättre stöd för favicons och renderar MSIE-HTML-sidor som de skulle ha sett ut i MSIE... jag blir bara mer och mer imponerad!

 

/Nisse

---

”Trying is the first step towards failure” - Homer Simpson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller på att hämta nu. Hoppas att webläsaren är snabbare än deras server, hämtar med 1.45 KILOBYTE / sek...!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tufft.. några irritationsmoment bara:

 

-mot

Den använder inte windowsmarkören, utan ett eget 'streck' som jag inte vill ha - det syns juh knappt när man vill redigera adresser i adressfältet. Dessutom försvinner markören i tid och otid när man skriver.

 

Går inte att lägga toolbaren till höger om menyerna som man kan i IE - detta älskar jag som minimalist över allt annat ;)

 

Ingen mjuk rullning, oxå oehört svårt att avstå ifrån ;)

 

-för

Går att markera delar av ord utan problem! Stort irritationsmoment i IE annars.

 

Flikar rockar helt klart, begränsa webbläsaren till sig själv.

 

Ja, det är inte IE :)

 

ballt! :)

 

(hämtade i runt 300KB/s)

[inlägget ändrat 2002-10-16 20:59:37 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius
Ingen mjuk rullning, oxå oehört svårt att avstå ifrån ;)

Hehe... mjuk rullning är det första jag stänger av när jag installerat ett Windows! Iofs bara en gammal vana från jobbdatorn (PII 400MHz) där det tar en vecka att scrolla ner för en sida om det är påslaget.

 

Ja, det är inte IE :)

Exakt! ;)

 

 

/Nisse

---

”Trying is the first step towards failure” - Homer Simpson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.45 KILOBYTE / sek...!

Det var illa, jag drog hem den strax före 21 med normal ADSL-hastighet.

 

Ganska trevlig webbläsare men den kommer inte ersätta IE... Vanans makt är för stor.

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there’s no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

där det tar en vecka att scrolla ner för en sida om det är påslaget.

 

Såpass, hastigheten har aldrig påverkas hos mig - kan snurra frenetiskt på mushjulet utan att IEs sidbläddring laggar... men jag vet vad du menar, jag har sett något som låter som effekten - fast då berodde det på logitechs musdrivrutiner som på något vis sabbade mushjulet så det laggade när man ville rulla sidorna riktigt fort...

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Själv blev jag såld på en gång jag drog ner Mozilla. Jag har svårt att använda IE nuförtiden. Var är tabbarna... trycker febrilt Ctrl+T. :)

 

Skillnaden är ju inte så stor... förutom att Mozilla/Netscape/Phoenix har fler funktioner och ser lite annorlunda ut.

 

 

/Nisse - Crusading for Phoenix ;)

---

”Trying is the first step towards failure” - Homer Simpson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

På jobbet har jag MS vita "standard"-mus med sladd, kula och hjul...

 

Provade precis mjuk rullning i IE och det funkade ju faktiskt riktigt bra! Smart grej faktiskt nu när det funkar. Men inte så bra så att jag vill byta från Phoenix! ;)

 

/Nisse

---

”Trying is the first step towards failure” - Homer Simpson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe.. min vana att läsa text och samtidigt rulla sidan är nog tyvärr obrytbar.. det är väldigt förvirrande när sidan inte rullar längre :7

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus östlund

Jag måste säga att jag är Mozilla-frälst. Jag tycker Phoenix är skitbra efter att ha testat den idag. Dock så använder jag Mozillas mailkient vilken jag tycker är ypperlig, och man måste erkänna att det är rätt smidigt att ha mailkienten och webbläsaren integrerad. Fast det är ju iofs bara en vanesak,

 

Det som jag tycker är det absolut ballaste med Phoenix är ju att binären är körbar direkt efter uppackandet. Säg att man får ett nytt jobb, eller man börjar studera (skolor tillåter ju inte installationer) så är det ju bara att tanka ner sin phoenix-mapp (om man t ex som jag har en FTP-server) och vips har man samma webbläsare som hemma med alla konfigureringar och bokmärken och allt. Det är BRILLIANT.

 

Nåväl, det är kul att det börjar dyka upp alternativa webbläsare till IE eftersom lite konkurrens förhoppningsvis kan leda till bättre utvecklade webbplatser och tjänster. Det är dags för en attitydsförändring bland webbutvecklare.

 

Jag hade här för leden ett intressant mailutbyte med webbredaktionschefen på Norrköpings tidningar (www.nt.se) efter att jag skickat ett mail till dem där jag påtalade att det var dags för dem att göra webbtidningen brukbar för Mozilla/5-baserade webbläsare. Deras webbplats är nämligen en av de få jag stött på som är helt och fullt obrukbar i andra webbläsare än IE.

 

Nåväl, jag fick ett svar tillbaka där hon sa att hon skickat frågan vidare till sina tekniker och de hade svarat att de inte hade några Mozilla-besökare. No shit Sherlock; sajten funkar ju inte i Mozilla.

 

Hur som helst; jag svarade med ett två A4-sidor långt mail där jag motiverade alla fördelar jag kunde komma på med att följa diverse W3C-standard, så vi får se om det gör något resultat för de ska tydligen bygga om webbplatsen under hösten och vintern. :)

 

Den sista berättelsen var bara en parentes ;)

 

 

# ==============================extra===

# Nordens största F l a s h community

# www.communen.com | poppa@communen.com

 

[inlägget ändrat 2002-10-16 23:27:19 av Pontus östlund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Asså? Så effektivt! :)

Nu blir jag ju nästan sugen på att byta till IE... argh!

 

/Nisse

---

”Trying is the first step towards failure” - Homer Simpson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius
Nåväl, det är kul att det börjar dyka upp alternativa webbläsare till IE eftersom lite konkurrens förhoppningsvis kan leda till bättre utvecklade webbplatser och tjänster. Det är dags för en attitydsförändring bland webbutvecklare.

Och också bättre webbläsare. Finns det bara en webbläsare, så blir den ju inte bättre i samma takt, eftersom den inte kan sno funktioner andra! :)

 

 

Nåväl, jag fick ett svar tillbaka där hon sa att hon skickat frågan vidare till sina tekniker och de hade svarat att de inte hade några Mozilla-besökare. No shit Sherlock; sajten funkar ju inte i Mozilla.

Haha... :D Ja, en del tänker ju med fel organ.

 

Värre ändå är Stockholms Läns Landsting som totalblockerar alla andra användare än IE-användare på sin webbplats för väntetider på vård: http://www.vantetider.sll.se/.

Vill man klaga så är debatten i full gång på Landstingets egna hemsida: http://www.sll.se/forum/w_forum.cse?q=q&id=137390&item=content

 

Sen har jag klagat ett par varv på Spray för att Spray Mail inte funkade (använder det själv inte, men det är kul att klaga). Nu efter ett par månader funkar det. Det kanske är min förtjänst? ;)

 

Parenteser är jag också bra på! :)

 

/Nisse

---

”Trying is the first step towards failure” - Homer Simpson

 

 

Red: lite luddigt formulerat...

[inlägget ändrat 2002-10-16 23:49:57 av NisseSthlm]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus östlund
Värre ändå är Stockholms Läns Landsting som totalblockerar alla andra användare än IE-användare på sin webbplats för väntetider på vård: http://www.vantetider.sll.se/.

Vill man klaga så är debatten i full gång på Landstingets egna hemsida: http://www.sll.se/forum/w_forum.cse?q=q&id=137390&item=co

ntent

 

HERREGUD! Alltså, om Brottar-Benke i Habbarsbo har en sajt som bara funkar i IE så bryr jag mig inte för fem öre, men när Landstinget gör så här så är det fan skandal! Landstingets webbsidor ska fasen funka klockrent även i Lynx för det handlar om sidor med väldigt stort allmänintresse.

 

Det är det värsta jag varit med om hittills!

 

# ==============================extra===

# Nordens största F l a s h community

# www.communen.com | poppa@communen.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Ja, man blir ju rätt sne. Men det är bara att klaga på. Ansvarig kommer ha ett par ilska mail imorgon när han öppnar e-posten. Det blev ett par sura miner idag när Gnuheter skrev om det:

http://www.gnuheter.com/article.php?sid=1926&mode=nested&order=0&thold=0

 

Det är ju bara att hoppas att de bryr sig öht!

 

/Nisse

---

”Trying is the first step towards failure” - Homer Simpson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah... men jag scrollar och läser utan mjuk rullning? Har jag missat nån funktion i IE?

 

Den är på som standard, å du kan slå av funktionen i advanced options i IE - vilket känns extremt ryckigt och förvirrande för mig nuförtiden, tappar juh bort mig i texten ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...