Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med access


johanlinaker

Rekommendera Poster

Jag försökte testköra ett av mina script som använder en access databas på IISen som jag nyligen installerat. Fick det här meddelandet:

 

Feltyp:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)

[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Det går inte att uppdatera. Databasen eller objektet är skrivskyddat.

/asp/add.asp, line 26.

 

Det är inget fel på koden, det är jag hundratio på. Jag har tilldelat mappen där databasen ligger i kör, läs och skrivrättigheter, och den är inte skrivskyddad. Vad är felet???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag citerar från en sökning på Google.

Troligtvis har du inte högerklickat på accessdatabasen och valt att user GUEST eller ALLA skall ha skrivrättigheter till databasen.

 

Ligger databasen på en webbserver så be din ISP att göra den ändringen

 

Kolla även på http://www.webwizguide.info/asp/faq/access_database_faq.asp som för övrigt är en mycket bra sida.

Lycka till!

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
krillenummer1

Om du har fått detta fel, och använder IIS (Internet Information Services) så är det enklaste sättat att gå in i den mappen c:\inetpub och högerklicka på mappen "wwwroot" välj "dela ut" och dela ut mappen i nätverket så ska det fungera.

 

[inlägget ändrat 2004-11-20 22:21:26 av krillenummer1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...