Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kablar


luna

Rekommendera Poster

Hej!! jag behöver lite hjälp här med att koppla mellan en dator och tv för att få fram bild å ljud på tv:n , hur gör man d? å vad behöver man?

vad är tv-out?

 

Sandra

 

;-) Tack!!!

/luna

/luna

 

[inlägget ändrat 2002-10-16 15:48:15 av luna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist

Hejsan!

 

Det första du behöver veta för att ha möjlighet att koppla datorn till Tv'n är om du har Tv-out på ditt Grafikkort. Om du följer kabeln från monitorn ner till datorn så bör det finnas en liten rund utgång med gul plast i. Det är tv-out. Har du inte det blir det riktigt jobbigt, om du inte vill köpa ett nytt grafikkort med Tv-out..

 

Om du har det så behöver du en kabel som heter.... hmm.. kommer inte ihåg. På Siba har de den iaf.. Den har gula kontakter iaf :) Glöm inte att skaffa ljudkabel också.

 

// Magnus

 

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har det så behöver du en kabel som heter.... hmm.. kommer inte ihåg.
Kompositkabel är vad du tänker på. ;)

 

Alternativet är ju ren S-VHS-kabel om det är så att grafikkort och TV är av nyare modell..?

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist
Kompositkabel är vad du tänker på. ;)

Tack för den.. Blir galen då man inte kommer på vad saker heter, speciellt om man igentligen vet.. :)

 

Nästan Poäng för det, men det kanske skulle varit lite väl enkla poäng eller?!

 

// Magnus

 

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det kanske skulle varit lite väl enkla poäng eller?
Absolut. ;)

Poängen kan vi ge till Luna om hon nu lyckas få igång TV-out:en utan att den blir svart-vit. ;)

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen! tack för tipset, jag hade inte tv-out på mitt grafikkort, så d blir ju jobbigt men jag får väl köpa ett då, vet du nån billig å bra hittade en på Clas ohlson 32-4572 den verkar bra eller?

 

;-) tack!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist

Beror lite på. Ska du spela mycket och kräver mycket av kortet, är det kanske lite vekt. Fördelen är att det är ett GF2MX kort, och det har dubbla ramdac, vilket är bra om man vill ha möjligt att se både på skärmen och tv samtidigt. Funkar bra att se film med det kortet, jag har ett liknande och det fungerar utmärkt.

 

// Magnus

 

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist

En lite fråga bara. Hur gammal/ny dator har du?? Tänkte på om det fungerar med ett AGP Grafikkort.

 

// Magnus

 

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ska bara använda d för att se på film å spela in! men d låter ju som om d verkar vara ett ganska bra grafikkort,!

 

Tack för d killar ni är mycket till hjälp nu vet jag mer ;-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj då! Ska du spela in också? Då måste du ha ett grafikkort med video in också. Alltså inte bara en utgång för att få ut signalen från datorn till TVn utan också en ingång på grafikkortet för att kunna ta emot signalen från t.ex. en videokamera. Eller ännu hellre ett speciellt videofångarkort (framegrabber).

 

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist
jag förstår men ska bara spela in från tv:n

Spelar tyvärr ingen roll... För att kunna spela in från tv'n till datorn behöver du tv-in på grafikkortet..

 

// Magnus

 

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej ! jo jag förstår men ska bara spela in från tv:n

Hmm... menar du att du vill kunna spela in TV-program på hårdisken? I så fall så är väl ett speciellt Tv-kort det enklaste. Alltså ett kort till datorn där du har en inbyggd TV-tuner.

Signalen från TVn lär du aldrig få in i datorn, möjligtvis från en video till en framegrabber.

Jag kanske fattar helt fel...

 

Andersson

 

 

 

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist
Signalen från TVn lär du aldrig få in i datorn, möjligtvis från en video till en framegrabber.

 

hmm.. Kom att tänka på en sak jag provade för c:a 1år sedan. Var någon Pinnacle DC historia. Den kunde spela in signalen från tv'n till Hårddisken.

 

// Magnus

 

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja! nej inte spela in tv program på hårddisken utan tvärt om ! film som jag jobbar med föra över d till tv:n å sen spela in d!

:-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist

aha.. Då räcker kortet du hittade på Clas Ohlson.. Ibland blir det lite missuppfattningar, men det är inte så mycket att göra åt.

 

// Magnus

 

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Signalen från TVn lär du aldrig få in i datorn, möjligtvis från en video till en framegrabber.

 

Jag låter det vara osagt hur relevant till tråden detta är, men en TV med scartuttag skickar den akuella bildsignalen till dessa mest hela tiden, så det bör gå utmärkt att snappa upp signalen ifrån 'bara' en tv, utan video... :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

[inlägget ändrat 2002-10-16 17:05:50 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så det bör gå utmärkt att snappa upp signalen ifrån 'bara' en tv, utan video... :)

OK, lite slarvigt av mig, men jag svarade väl som vanligt lite över min kompetensnivå..... ;)

 

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...