Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

nybörjarfråga


Julia3

Rekommendera Poster

Hej,

Jag undrar hur det egentligen fungerar...

 

Ett företag har frågat mig om jag vill skapa deras hemsida. (en enkel) Är det beroende på vilken server deras hemsida skall ligga på som avgör vilket språk jag skall använda?

 

Brukar företag ha sin egen server varifrån hemsidan är nåbar eller använder företag s k webhotell?

 

Tack,

Julia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är olika, företag brukar väl köra både på webhotell och använda egna servrar, lite beroende på hur stort företaget är kanske...

 

ASP är väl egentligen den enda teknologin som nästan kräver att man kör på en Windows server. Det går förvisso att köra ASP på *NIX servrar oxå, men jag skulle nog inte göra det.

 

I annat fall fungerar väldigt många serverspråk på de flesta serverplattformar, såsom JSP, PHP, perl osv osv.

 

Ta reda på om företaget vill ha hemsidan på webhotell för det första. Efter det kan du ju lätt ta reda på vad webhotellet/företaget kör för server och därifrån bestämma vilket språk du vill skriva hemsidan i.

 

Hursomhelst så funkar såklart HTML vilket är själva markupspråket du skriver själva hemsidan i på alla webservrar. De andra teknologierna jag tog upp använder du om du vill göra lite mer avancerade saker som inte HTML klarar av.

 

--

Some say I am crazy..but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Julia!

Är det beroende på vilken server deras hemsida skall ligga på som avgör vilket språk jag skall använda?
Jag förstår inte riktigt frågan. Menar du om du kan skriva på svenska på en hemsida på ett engelskt webbhotell??

Tillägg: Jag missförstod dig.

Windows -> ASP

Apache -> PHP

 

Brukar företag ha sin egen server varifrån hemsidan är nåbar eller använder företag s k webhotell?
Det beror på hur stort företag det är vi talar om. Volvo, ericsson och andra stora företag har säkerligen en egen server.

Lite mindre företag, Olssons VVS, har antagligen sin hemsida på något webbhotell. Du kanske till och med kan använda ett gratis konto.

Lycka till!

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

[inlägget ändrat 2002-10-16 15:40:32 av Kristianstad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Är det beroende på vilken server

> deras hemsida skall ligga på som

> avgör vilket språk jag skall använda?

 

Det beror på vilken sorts språk du menar. "Serverspråken", det vill säga php, asp, jsp, cgi har att göra med vilken server det ligger på. "Klientspråken" däremot, html, javaskript, css har inget med vilken server det ligger på att göra, utan dessa kan du använda oavsett.

 

 

> Brukar företag ha sin egen server

> varifrån hemsidan är nåbar eller

> använder företag s k webhotell?

 

Större företag kan ha egen server, men mindre brukar inte ha det.

 

Har företaget någon hemsida idag? Om jag får adressen kan jag nog lyckas ta reda på vilka språk du kan använda och om det är ett webbhotell eller ej.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...