Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Access


Patric Johansson

Rekommendera Poster

Patric Johansson

Någon som vet lite mer exakt hur många användare en Access databas kan ha samtidigt och hur många poster den kan innehålla?

 

/ProTeuS

Resistance is futile. You will be assimilated.

- citat från ”Star Trek - First Contact”
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt är flera användare + Access = en mycket dåligt kombination. Beroende på vilken drivis man använder och vad man gör, så säckar det totalt vid mellan 4 - 15 användare. Vi provade den kombinationen i ett projekt och det var en total flopp (och vi bytte snabbt till ms sql istället) ;)

Har för mig att gränsen för storleken bestäms av att access-filer inte kan vara större en 1 gig, oavsett om det beror på få poster, stora poster eller många små.

/

 

[inlägget ändrat 2002-10-16 09:08:45 av Junk Junk]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt är flera användare + Access = en mycket dåligt kombination.

 

Verkar som om Access kommer dö ut. Finns det inga fördelar?

 

Undrar eftersom jag själv ska börja med databaser snart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

www.essential.se

Fördelarna med Access är att det är en väldigt lättarbetad relationsdatabas. Access XP har också stöd för exportering till SQL Server.

En annan fördel är att du lätt flyttar databasfilen från ett ställe till ett annat. Få webbhotell tar extra betalt för Accessdatabaser.

 

Mina erfarenheter säger att Access hanterar ca 5 användare ganska bra, beroende på hur avancerade frågor du kör. Varje tabell i Access kan innehålla upp till 65535 eller 65536 poster (vet inte hur den räknar).

 

Jag har hört rykten om att dokumentationen säger att Access ska klara av att hantera upp till 255 användare, men jag skulle tro att det är i undantagsfall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Access XP har också stöd för exportering till SQL Server.

 

Smidigt!

 

Jag väljer nog att göra det eftersom jag har möjlighet att köra SQL på servern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...