Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Krånglande mus

ns

Recommended Posts

Har efter in ominstallation fått problem med musen som "hackar" då och då. När jag drar den kan den alltså helt plötsligt stanna till eller hoppa en bit. Jag har installerat samma drivrutiner som jag hade innan. Det är en optisk mus men det verkar inte vara något skräp för avläsaren vilket jag råkat ut för ibland.

Det enda som skiljer sig är att jag installerat en nyare version av grafikdrivrutin, kan det vara så att de inte går ihop? Vad kan det annars bero på?

/Niklas

Nä, inte sladdlös. Jag har nu gått tillbaka till de grafikdrivarna jag hade innan ominstallationen, men det verkar inte göra någon skillnad.

/Niklas

Var kan jag se det?

Nä, den är inte full av smuts, det var det första jag kollade. Det är ju märkligt också att problemet uppstod i samband med en ominstallation av Windows (2000)

Musen är en Logitech Mouseman wheel optical (tror jag den heter)

Tillägg: det var nog någon slags konflikt iallafall. För jag upptäckte att mitt ljudkoret inte var installerat vilket fick mig att flytta det till en annan PCI-plats och vips så identifierades det vid uppstart och installerades. Nu verkar även musen funka som den ska :o) Ska testa lite mer efter ett par timmars sömn.

/Niklas

[inlägget ändrat 2002-10-16 00:17:09 av ns]

Det blev bättre men inte bra genom att installera ljudkortet i en annan PCI-plats har jag märkt nu. Det är mest vid "belastning" som det hackar, typ om jag installerar program så att hårddisken jobbar "mycket".

Någon annan teori?

/Niklas

Det är mest vid "belastning" som det hackar, typ om jag installerar program så att hårddisken jobbar "mycket".

Är hårddisken väl defragmenterad?

Ja, det är ju som sagt en ny installation och jag har även defragmenterat både systempartitionen och den partitionen jag använder för att installera program på.

/Niklas

Gissar..

* det är en USB mus

Koppla den då via adapter till en PS/2 port. Hade problem en tid just med att min USB mus hackade lite vid belastning. Kopplade över den till PS/2 och se - inga problem.

Annars - testa ladda hem ny mjukvara, som exempel Microsoft Intellipoint.

IRQ krock är fortfarande min gissing. Nätverksort? (Osäker på hur man kontroller IRQ i W2k)

Okej, får se om jag hittar någon adapter att testa med. Jag har ett Dlink DFE-530TX (?) nätverkskort. Menar du att nätverkskort brukar krocka med USB?

Nån som vet hur jag kollar efter konflikter?

/Niklas

nätverkskort brukar kunna vara lite protektionistiskt om sitt IRQ. Har bland annat löst instabililetets probem tidigare då nätverskort har delat IRQ med grafikkortet. Inte bra. Hur det är med USB och nätverkskort vet jag inte. Men titta efter i allmänhet om det finns några IRQ krockar.

Ny drivrutin/programvara? Vad är det för mus du har?

PS/2 adapter följde ivartfall med de två USB möss jag har hanterat.

berätta hur det går!

/T

Jag hade för mig att det var där nånstans, men jag hittade ingen sådan flik för musen, och de andra enheterna verkar inte ha några konflikter.

Ska testa musen i en annan dator för att om inte annat utesluta problem med själva musen och även se om jag kan hitta USB-PS/2 adaptern som borde följt med (jag har ett svagt minne av det också).

/Niklas

Musen ser du inte, utan du borde se USb kontrollern. Men om inga enheter delade IRQ så ligger inte problemet där.

Du kan ju alltid även testa att byta USb port för musen eller tillochmed radera enheten i enhetshanteraren.

/T

Nu har jag avinstallerat och testat 3 olika USB-portar utan framgång och musen funkar perfekt i min andra dator.

Kan jag ta bort hela USB-kontrollern från enhetshanteraren? Installeras den automatiskt vid omstart då eller är det krångligt?

Hittar ingen adapter, finns sådana att köpa separat?

/Niklas

Besvärligt värre... Börjar få slut på ideér. men att radera en enhet i enhetshanteraren är normalt sett ofarligt. Enheten hittas igen vid omstart eller vid sökning efter ny maskinvara. Så det borde du kunna göra.

har du för övrigt någon annan enhet ansluten via USB? Borde inte strula, men...

Adapter - borde finnas att köpa. Fråga först någon kompis om han/hon har en adapter. De följer som sagt med vid inköp av en USB mus. Låna och testa.

Lycka till

/T

(#¤%&#¤% krånglande E-forum!)

Jag får ingen ordning på det.. Jag har testat musen i tre olika USB-kontakter, har testat musen i en annan dator där den funkar utmärkt och jag har testat en vanlig PS/2 mus i datorn som hackade den med. Alltså är det inget problem med själva musen. Då tänkte jag grafikkortet. Har testat flera olika drivrutiner och kört helt utan drivrutiner men samma problem.

Så då tänkte jag att det var något program som gick i bakgrunden och slöade ner systemet så till den milda grad att musen började hacka. Jag har suttit med Aktivitetshanteraren öppen men inte sett någon större aktivitet.

Jag har Norton Systemworks 2003, men det enda som autostartar är Antivirus Auro Protect. Är det hård- eller mjukvarurelaterat tror ni? Ska jag börja plocka ur kort för kort och se om det gör någon skillnad? Fast grejen är ju att allt funkade perfekt innan jag installerade om Windows så det låter ju mest som mjukvaruproblem tycker jag, men samtidigt inte eftersom jag inte installerat särskilt mycket..

Jag har även installerat om Via 4in1 men ingen skillnad.

Vad kan jag göra? Kan det hjälpa att installera om en gång till?

/Niklas

Har du skugga inställt på muspekaren ?

Prova att markera bort det isf och titta om det blir bättre.

Ändra antal färger på skärminställningarna och titta om det blir bättre.

Kan det vara något med grafikkortsdrivrutinerna, uppgradera ? nedgradera ?

/TN

Ingen skillnad om jag plockade bort skuggan. Inte färre färger heller. Har testat med tre olika grafikkortsdrivrutiner, varav iallafall två funkade som de skulle innan jag installerade om Windows.

Jag har förresten ett Radeon 8500LE

/Niklas

Problemet har löst sig. Glömde meddela det. Det var varken musen eller grafikkortet utan ena hårddisken som inte hade skrivcachen aktiverad. Det gick inte ens att aktivera den för att den satt på ett kontrollerkort, men nu när jag flyttat disken till moderkortet funkar det bättre.

/Niklas

Trevligt att höra!

trist bara att de felsökningstips som jag gav inte ledde dig rätt.

hur hittade du problemet? Att börja leta bland inställningarna för hårdisken, ja det hade nog inte jag kunnat gissa.

Gissa är just ordet ibland när man försöker hjälpa. Det är ofta man får en ofullständig bild av vad som hämt innan problemet uppstår. Ingen kritik i detta fall dock.

Kul att det löste sig!

En erfarenhet rikare - du lärde dig väl en del under felsökningsprocessen?

/T

Jo, det var en erfarenhet. Men att jag hittade felet var mest tur. Det enda jag lyckats med innan var att utesluta andra fel så jag gick igenom enhetshanteraren steg för steg för att leta efter konstigheter. Då såg jag att ena hårddisken presenterades märkligt (som en SCSI disk) och att den inte hade skrivcachen aktiverad som den andra (och båda diskartna på min andra dator). Sen tog det ett tag innan jag fattade att det berodde på kontrollerkortet, jag blandade nämligen först ihop diskarna och trodde att det var den som satt på moderkortet som stod som SCSI. Men till slut kom jag på det och flyttade den till moderkortet istället och då funkade det bra igen.

Det märkliga är ju att det funkade innan ominstallationen av Windows. Visserligen har jag installerat nyare drivrutiner till kontrollerkortet men det borde ju inte göra saker sämre tycker jag.

/Niklas

• 1 year later...

VARNING!

Använd inte Microsoft Intellipoint på Logitech.

När jag gjorde det blev gick musen först åt fel håll när jag drog snabb.

Jätteirriterande i spel, drar vänster och det rycker åt höger innan det blir vänster.

Jag var tvungen att ta bort allt med Intellipoint(MS drivrutinerna följer med ju), för att sen installera Logitechs egna.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...