Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Direkt epost

bjbe

Recommended Posts

Hej,

jag blir lätt förvirrad av alla termer kring epost. Om jag skaffar en internetadress www.minadress.nu - vi förutsätter att jag har ett fast ip-nummer - vilka program krävs för att jag ska kunna få mail direkt levererade till min dator på adressen jag@minadress.nu?

Det är enkelt om man kan det./Björn

bind (DNS) ocb mail (e-post server)

--- Klassiker ---

Man vill ju inte behöva tala om för marsianerna att de inte kan få fler IP-adresser eftersom jordlingarna har använt upp allihop

Vinton Cerf ang. IPN

En mailserver.

Sedan måste du även lägga upp en sk MX-pekare för din domän till din IP-adress. Den som är Primary DNS för din domän ska lägga in det.

Har du din websida på ett webhotell brukar de även kunna erbjuda mail.

Har du websidan på en egen webserver hemma, kan du ju lika gärna köra en egen mailserver som sagts ovan.

//Seb

- Min nya förbättrade signatur, Ultra Plus. Minst 3 ggr bättre än tidigare!

[inlägget ändrat 2002-10-16 08:51:05 av Seb S]

Vaddå den som är primary DNS för din domän ska lägga in det? Jag ska väl ange en primary dns till .nu för minadress.nu? MX-pekare == Primary DNS == min ipadress? Jag fattar inte

Om du har en domän så finns det MINST en DNS som hanterar den. Den som är huvud DNS kallas Primary DNS. Utöver detta kan man ha X antal backup DNSer (Secondary DNS).

När någon ska skicka ett mail till dig (eller rättare sagt din domän, tex tarzan@jungel.net) så går det iväg en fråga till DNSen för att ta reda på IP-adressen till mailservern som hanterar domänen jungel.net. Denna pekare heter MX (Mail eXchange).

När avsändaren vet IP-adressen kan mailet gå iväg.

OK, bra förklarat. Då kanske du kan svara på varför jag själv måste ha DNS? Vad fyller mitt dns-program för funktion?

Det måste du inte. Stoffe-2k påstår det, men det är fel.

Det viktiga är att få dit MX-pekaren, skit samma vem som har DNSen. Den kan stå i Japan eller på Jupiter, no difference, bara det finns en Internetanslutning...;)

Okey, jag förstod det som att han skulle vara helt "själv försörjande" :)

--- Klassiker ---

Man vill ju inte behöva tala om för marsianerna att de inte kan få fler IP-adresser eftersom jordlingarna har använt upp allihop

Vinton Cerf ang. IPN

Okay, det ville han nog inte... det var nog bara mailen han ville ha själv.

Annars hade du haft väldigt rätt i det du skrev!

okej då datorer bara förstår ip nummer och inte namn som www.gurka.org så finns DNS domain name service.

den server översättter från namn till siffror så datorer vet vart dom ska skicka information..då någon vill maila vd@gurka så letar din internetleverantörs dns upp dns för gurka.org

i dnsen för gurka.org finns en rad som heter MX och det betyder "här är ipnumret till mail servern för gurka.org.

när din dator får det ip numret så mailar den till det ipnumret.

som en telefonkatalog,datorn slår upp ditt namn och får telefonnumret typ.

fast med mail då.

enklast är att ha ett webhotell som sköter din domäns alla register :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...