Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med filter.


Cosmo

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har några frågor angående rapporter som jag skapat för en site som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

 

1. Vad är det för skillnad på 'Top Page' och 'Top Document'?

 

2. Under 'Top Pages, avg. time viewed', tycker vi att tiden är låg. Den ligger på mellan 10-20 sekunder

till 2-3 minuter (vissa har mer vissa mindre).

 

Under 'Activity level by length of visit' är det väldigt många besök som endast varar mellan 0-1 minut.

 

Vilka siffror brukar vara vanligt där?

 

3. 'Number of Pages Viewed per Visit'

 

På de rapporter vi kört ut har vi fått väldigt många besök på 0 sidor. Jag fick då tipset att

lägga ett exlude filter för gif/jpg bilder och fick då bort de flesta besök på 0 sidor.

 

När jag kör rapporten på hela siten ser det bra ut men när jag lägger till exclude filter för

vissa kataloger så blir det många besök på 0 sidor.

 

Vad kan det bero på?

 

 

MVH/Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite svar på vägen:

1. Top page = sidor (både dynamiska & statiska), top documents = statiska enbart. Definieras under options, default är att en .HTML side är statisk och en .ASP sida dynamisk on den anropas med parametrar.

2. Det beror på vad det är du mäter. Tiden som spenderas beror bl.a. på innehållet och vad besökaren söker efter. Det kan vara att man drar bilder ifrån er server, och inte egentligen besöker er.

3. Se ovan, detta händer när "bildkapning" sker.

 

Denna något föråldrade sida ger dig en bra start:

 

http://www.mc.hik.se/~mep96hjg/exjobb/exjobb.htm

 

Du kan också kontakta en professionell web analytiker för att gå igenom ditt data, förutsatt att det gäller analyser för ett företag som vill betala för det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

Men under fråga 3, undrar jag hur det kan bli mer besök när jag lägger till en exclude filter som tar bort några kataloger?

 

Det borde väl bli ännu mindre?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att gissa, men vilket innehåll var det i de katalogerna d.v.s. typ av filer?

 

Det borde bli mindre, men som sagt utan data så gissar jag bara. Kontakta Nocom är ett säkert tips, dom ger support på Webtrends.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...