Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internet startas vid uppstart


karlzen

Rekommendera Poster

Jag har ett litet problem. När jag startar datorn och profilinloggningsrutan dyker upp, kommer även anslut till internet rutan upp. Den ansluter alltså inte automatiskt men rutan kommer upp. Varför?

 

Rör det sig om något virus eller kan det vara min brandvägg, Zonealarms fel (någon spec. inställning?)?

 

Har WinME och Zonealarm ver 3.1.395

 

[inlägget ändrat 2002-10-15 15:37:58 av karlzen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Karlzen!

 

Du har inte på något sätt aktiverat guiden för internetanslutning?

 

Kolla en stund på rutan som kommer upp om du inte kan hitta en ruta där du kan bocka av att du inte vill att guiden ska startas med Windows. På samma sätt som den här rutan "Välkommen till Windows" som autostartar efter en total ominstallation.

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara så att det finns något program som vill ha åtkomst till Internet.

Kolla så att du inte har något något AdWare som ligger och smyger...

 

http://www.lavasoftusa.net/ finns ett bra program för att kolla detta...

 

Jharowski...

 

Alcohol:

The cause and solution to all of our problems...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Jag har provat att köra Lavasofts program. Det upptäckte "Alexa", "Cydoor", "eZula", "DownloadWare" och "NetworkEssentials". Jag tog bort alla och starta om för att se om det blev någon skillnad. Det funkade inte.

 

Inte heller finns det någon sån där checkbox som i "Välkommen till Windows".

 

Har ni några fler idéer? Kan det vara någon inställning på modemet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det upptäckte "Alexa", "Cydoor", "eZula", "DownloadWare" och "NetworkEssentials"

Det där låter som du har/hade en hel del junk.

Kör Lavasoftsprogrammet igen och kolla att allt verkligen försvann, en del kan installera sig igen.

 

Kan du inte få ZoneAlarm att rapportera om vilket/vad för program som vill ut på internet ?

 

Hos mig ploppar det alltid upp en ruta som frågar om jag vill tillåta det eller det programmet internetaccess.

 

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Jag har kört Adaware igen och det hittade inget.

 

Du har rätt i att Zonealarm frågar vilka program som skall få använda Internet men det här inträffar alltså innan jag har loggat in.

 

Alltså precis när datorn startats och profil-inloggningsrutan dyker upp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer det innan profil-inloggingsrutan kommer upp?

Det hetaste tipset just nu är det som NoNick skrev.

Kryck på START->KÖR. Skriv msconfig och tryck på Enter. Välj därefter fliken Autostart. Vad för program står där? Testa att bocka av den första hälften. Starta om datorn. Funkar det; funkar det inte? Få tillslut fram det program som strular och bocka bort den rutan i Autostart.

Nu har du att göra den närmsta timmen! :)

 

 

Lycka till!

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ADSL-uppkoppling?

Titta under Internet-alternativ-->Anslutningar-->Inställningar för fjärr och VPN-anslutningar. Finns något i rutan där ta bort, om du har ADSL.

 

/Max

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

 

Jag har inte ADSL utan ISDN.

 

Ska jag verkligen bara bocka av programmen i msconfig\:autostart? Det kan inte hända dumma saker eller så? Jag kanske kan publicera en lista över alla de program som står under autostart istället?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag kanske kan publicera en lista över alla de program som står under autostart istället?"

Lista gärna ner vad du har under autostart.

 

/Max

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ScanRegistry

TaskMonitor

SystemTray

PCHealth

LoadPowerProfile

LoadQM

OmgStartup

RAM Idle Pro

NAV Agent

Machine Debug Manager

LoadPowerProfile

SchedulingAgent

*StateMgr

TrueVector

MiniLog

ScriptBlocking

ZoneAlarm

Microsoft Office-autostart

RealDownload

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag har inte ADSL utan ISDN."

Är ISDN en uppringd förbindelse? Vad händer om du prickar i "Ring aldrig upp någon anslutning"?

 

/Max

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är det RealDownload som är boven? Fast jag tror jag hade problemet innan jag installerade det programmet. Det kan inte vara Norton Antivirus eller Zonealarm?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ringer upp till Internet, jag har ingen fast uppkoppling eller nåt sånt. Jag ska prova att bocka för "Ring aldrig upp någon anslutning". Tror dock att jag inte kommer in på Internet alls då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa gör som jag skrev innan. Bocka av hälften, starta om datorn. Vad händer? osv. Förstår du hur jag menar?

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bockade för "Ring aldrig upp en anslutning" i rutan som kom upp innan jag loggat in. Den har nu försvunnit. Nu har det hänt andra konstiga saker istället. Datorn ansluter till Internet direkt när jag loggat in. Dessutom kommer inte rutan "koppla från automatiskt" upp längre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande kan du ta bort utan problem:

LoadQM

Machine Debug Manager

Microsoft Office-autostart

RealDownload

 

Det har nog visserligen inget med uppkopplingsfenomenet att göra, men dom är onödiga.

 

Har du WindowsUpdate eller Antivirusuppdatering satt för automatisk uppdatering? Kanske nån av dom har fått en flipp i så fall?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LoadQM

Machine Debug Manager

Microsoft Office-autostart

RealDownload

 

Så ovanstående program kan jag ta bort bara eftersom de är onödiga?

 

Jag tror att det är ZoneAlarm som är boven. Håller på att testa det nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...