Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Slå ihop två hårddiskar


Jerry Olsson

Rekommendera Poster

Hej!

Hur slår jag ihop två hårddiskar? En har FAT32 och en NTFS. Jag vet så mycket att man skall gå till Kör och skriva in cmd. Sedan skriver jag convert c:/ men sedan?? Finns det någonstans en bra beskrivning hur jag förvandlar två hårddiskar till en så skulle jag bli glad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan enkelt konvertera disken med FAT32 till NTFS med convert precis som du skriver. Men att slå ihop dem...

I NT och Win2000 går det bra, men datan på diskarna försvinner när du gör sammanslagningen. I WinXP har jag ingen aning.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP gör ungefär som 2000 om jag inte minns fel.

Kika under Diskhantering i Datorhantering (du hittar det under kontrollpanelen - administrationsverktyg).

Senast jag partitionerade minns jag att det fanns något alternativ som innebar att en partition skulle sträcka sig över 2 diskar.. Men som sagt - när du partitionerar försvinner ju aktuell data på dem. Kanske Partition Magic fixar detta bättre?

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

Jag har ju Windows XP.

 

Genom just att köra via cmd så skall informationen finnas kvar. Första steget är just att få båda diskarna som NTFS och sedan köra Partition Magic.

 

Jag kanske uttryckte mig fel från början, men att få en disk från FAT32 till NTFS utan att radera data är mitt önskemål.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...