Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IDE eller SCSI


jense

Rekommendera Poster

Hej,

jag håller på och gör en undersökning för en skolrapport.

Jag skulle gärna vilja att den som vill och har tid skriver en rad om sina erfarenheter angående IDE eller SCSI till mig.

 

Rapporten är av jämförande studie. Några tips på vad ni kan kommentera är:

Kostnad, Prestanda, Användarvänlighet & Problem

 

Tack på förhand

Jens Eriksson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IDE - kan man säga är allmänhetens standard på enheter

 

SCSI - behövs till större del till företags servrar eller datorer arbetar mycket tex. ljud, video, bild etc.

 

Prestandamässigt mellan dessa standarder så är helt klart SCSI ett par divisioner snabbare än IDE. Men och andra sidan bra mycket dydare.

 

Begränsning hos IDE ligger i antal enheter per bus som bara ligger på 2st mot 7 st(tror jag) hos SCSI. Pga detta så kan man inte använda sig av IDE´s klassiska "master, slave, cable select" utan får i stället utnyttja id som ibland kan ställa till med problem.

 

//Robert

___________________________________

Det är inte lätt när det är svårt:)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SCSI är ett "självgående" system, dvs kontrollerkort tar hand om hela styrningen. Detta gör att CPU inte blir särskillt belastad vid diskaktivitet.

 

I IDE gör CPU det mesta jobbet, även om DMA används till viss del för att skyffla data. Använder man IDE kan man ganska tydligt märka hur hela datorn segar ihop sig där man läser/skriver hårddisken. Har man aldrig använt SCSI kanske man inte lägger märke till detta.

 

I SCSI har varje enhet en "egen" bokad bandbredd på bussen. På IDE samsas alla enheter om samma bandbredd. Mäter man ren överföringshastighet på en enhet är IDE i flera fall snabbare än SCSI, men har man ett system där man har kanske 4 hårddiskar och kopierar mellan dessa, är SCSI betydligt effektivare.

 

SCSI har dock en stor nackel - Priset.

SCSI-diskar är flera gånger så dyra som IDE-diskar med samma kapacitet.

 

Även SCSI-korten är relativt dyre, men många moderkort har inbyggda SCSI-kontrollers.

 

Min erfarenhet är att IDE-diskar crashar oftare än SCSI-diskar. SCSI-diskar/kontrollers kan hantera fel som uppstår. Dock vet jag inte om IDE-diskar också börjar få det?

 

I vanliga arbetsstationer finns i regel ingen anledning att använda SCSI, utan där räcker IDE mer än väl.

 

I serversammanhang är det bara SCSI som gäller. Eventuellt kan man lägga bootningen på en IDE-disk för att spara några kronor, men tex databaser bör man ha på SCSI-diskar.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare ett scenario där man definitivt vill ha SCSI gränssnitt är om man bränner mycket CD/DVD och vill kunna arbeta samtidigt. (av exakt samma orsaker som Mr Andersson skrev rörande belastning/bandbredd)

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

”It takes a lot of knowledge to

really mess something up!”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket fin tråd :)

 

...som Mr Andersson är inne på håller SCSI-diskar markant högre kvalitet och används därför ofta vid kritiska tillämpningar.

 

Däremot när det gäller läs- å skrivprestanda rent STR-mässigt (läsa/skriva stora kontinuerliga datablock, som vid videoredigering) tror jag faktiskt IDE-diskarna ligger markant bättre till vid motsvarande rotationshastigheter. Huruvida en 15000vars X15 pushar mera data per sekund än den snabbaste IDE-disken däremot vete tusan, men det lär inte skilja mycket (mycket högre datatäthet i moderna IDE-diskar = snabbare).

 

SCSI-diskarnas enorma fördelar realiseras förmodligen bäst vid tillämpningar som för disken kräver mycket sökande för läs/skrivhuvudena - då dels den högre rotationshastigheten och dels den lägre datatätheten göra att SCSI-diskar har en markant lägre söktid än IDE-diskar. En mycket bra IDE-disk kanske ligger runt 9ms plus rotationstiden, medans en snabb SCIS-disk kan pressas ner under 4ms - det är skillnad, och märks ofta enligt utsago vid exempelvis tungt pressande av ett windowssystem, mycket multitasking/swap-tuggande... bör upplevas för att tro, ungefär som att uppleva en burk med dubbla proppar för första gången under 'daglig entusiastanvändning' :|==========>

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:|==========>

 

Det det var nåt nytt....

Betyder det "tappat hakan" eller...? :)

[inlägget ändrat 2002-10-15 20:35:03 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Det finns en till faktor som talar till SCSI:s fördel i fleranvändarsystem, de kan sortera blockförfrågningarna så att antalet rörelser på läshuvudena minimeras, dvs. "tagged command queueing".

 

Detta lär komma i serialATA-diskar också men hur bra det kommer att fungera får väl framtiden utvisa.

 

Ok, det lär finnas drivrutiner bland annat till linux som "emulerar" detta även för IDE-diskar, dvs. att man låter datorns CPU hålla reda på det fysiska upplägget på disken, det påstås dock också att det inte är någon riktigt bra idé då det drar en hel del CPU.

 

Nån som testat ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...