Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Batterier till Archos Jukebox?


Psycosis

Rekommendera Poster

Hej jag har nyligen införskaffat en Archos Jukebox Recorder 20GB. Jag tänkte nu på en gång skaffa extra batterier till denna endast som en säkerhetsåtgärd då Archos i mina ögon är ett litet företag och vem vet vad som händer längre fram. Problemet med detta är följande. I manualen står det att man endast får använda "ARCHOS AA NiMH rechargeable batteries". Jag har ringt runt till lite affärer och ingen verkar veta vad detta är för batterier eller hur man skall få tag på dem. En del säger att det skall gå bra med vanliga AA uppladningsbara batterier. Någon som vet något om detta och kan hjälpa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om vad det är för pryl du pratar om, men titta efter hur batteripaketet ser ut. Ser det ut som en knippe vanliga batterier eller har det en annan form? Ofta består paketen av några stycken vanliga NiMH-batterier som i serie eller parallellt har sina poler ihoplänkade.

 

Mät sedan, för säkerhets skull, vilken spänning paketet lämnar och du kan enkelt räkna ut vad det innehåller. Sedan om du har en lödkolvoch tenn eller något annat ledande (finns lim) så är det bara att köpa nya batterier i rätt storlek, sätta ihop polerna rätt ladda och köra.

 

Normalt sett...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj då var kanske lite otydlig. Detta är alltså en mp3-spelare tillverkad av företaget Archos. Det är inget batteri-pack i utan 4 st lösa AA nimh batterier. Det är därför jag blir så förvåndad. Jag tycker de borde gå lika bra med vilka aa nimh som helst men enligt manualen skall de vara sådana som e tillverkade av Archos. Jaja skall kolla lite närmare men det är nog bara ett tyckfel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Det är inget batteri-pack i utan 4 st

> lösa AA nimh batterier. Det är därför

> jag blir så förvåndad.

 

Då behöver du inte bli förvånad :-)

 

Bara att köra. Det är klart att Archos skriver att de vill att du ska köpa deras batterier, för de tjänar de ju på.

 

Se bara till att du köper samma sort, dvs NiMH och gärna att de har många mAh, för hårddiskar brukar suga en del ström. Jag hade en Creative Jukebox tidigare, också med 4 lösa batterier i, och då var det 1600 mAh på de batterierna som följde med.

 

(Nu har jag för övrigt en Creative Jukebox 3 istället, med ett batteripaket.)

 

Du kan ju förresten alltid göra så att du tar med dig batterierna till någon elektronikbutik och säger att du vill köpa likadana/likvärdiga.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då kan vi hoppas att någon annan har nytt av min beskrivning. :)

 

Men som herr Tydal säger: Det går bra med vilka NiMh batterier som helst. (av samma storlek då)

 

Sedan om du använder spelaren mycket, eller har många andra uppladdningsbara batterier kan man nog även rekommendera dig att investera i en intellegent laddare. En som känner av batteriernas laddningsgrad och anpassar laddningscykeln efter det. Det är aldrig bra att överladda batterier även om NiMh klarar det bättre än miljöbomberna NiCd. Laddarna kostar en del men enligt tidningen Råd&Rön lönar de sig om man använder mycket batteri då livslängen kortas om de laddas fel...

 

/T

 

[inlägget ändrat 2002-10-15 19:52:18 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...