Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installation XP....


Bürken

Rekommendera Poster

Hej.

Jag funderar på att installera XP. Måste man ha typ WinME, 98:an eller annat OS installerat innan man laddar in XP?

Eller kan man formatera och sedan ladda in XP:n?

 

Systemkrav? Jag sitter på en gammal härlig burk just nu: 350 Mhz, 64 ram, 6Gb hdd. Räcker det till för XP?

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vad Microsoft skriver om systemkraven för XP pro kan du läsa här:

 

http://www.microsoft.com/sverige/products/windows/xp/professional/system_requirements.asp

 

Du måste inte ha ME, 98 eller annat OS innan. Du kan partitionera och formatera med XP-skivan.

 

Har du 98 eller ME så kan du köpa en uppgraderingsversion av XP (lite billigare) annars får du köpa fullversion ca 4000:-.

 

Skulle nog inte skada om du skaffade mer RAM.

 

/Max

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att installera XP. Måste man ha typ WinME, 98:an eller annat OS installerat innan man laddar in XP?

Eller kan man formatera och sedan ladda in XP:n?

 

Formattera är bäst. Boota med CD:n och följ instruktionerna, välj gärna NTFS som filsystem.

 

Systemkrav? Jag sitter på en gammal härlig burk just nu: 350 Mhz,

 

Processorn räcker till. Men Win2k är avsevärt kvickare än XP, med "bara" en 350-MHz:are.

 

64 ram,

 

På tok för lite minne. För XP rekommenderas 256MB, för att det ska "flyta". För Win2k rekommenderas 128MB. 64MB räcker egentligen inte till för något nyare än 98SE.

 

6Gb hdd.

 

Också lite väl lite för XP, eftersom XP i sig självt lägger beslag på mycket av HDD:n. Du får alltså inte så mycket utrymme över till annat. 98SE, verkar även här lämpligare.

 

Räcker det till för XP?

 

Nej. Inte utan uppgraderingar. I första hand minne. Rent tekniskt GÅR det att köra, men då slösar du hejdlöst med datorns begränsade resurser vilket leder till sirap i burken ;)

 

Det kanske rent av är bättre att skaffa en nyare dator ?

 

 

./Blekis ®

powered by red hat 8.0

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...