Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Bortslarvarde minnen...

Stoffe eskimå

Recommended Posts

Stoffe eskimå

Hejhopp!

Det är som så att jag ska köpa mer minne och en till hårddisk till min ena burk som har 128 Mb ram och kör med XP. Så jag öppnade den och plockade ut ett av minnena (det finns två 64Mb i den). Så jag tittade vad det var för typ och sådär. Sen satte jag in den igen, precis som den satt innan, monterade ihop datorn igen och startade den. Men det gick väldigt trögt med alltihopa, så jag högerklickade på den här datorn och valde egenskaper. Och mycket riktigt stod det att jag hade 64 Mb ram. Den har alltid stått på 128 innan. Så jag har provat lite olika möjligheter med det hela, började med en omstart, ifall det skulle hjälpa, det gjorde det ju naturligtvis inte men man kunde ju hoppats... Så jag har plockat ur minnet och satt i det igen, satt det upp och ner, dock inte bak och fram osv. Någon som kan hjälpa mig så jag får igång mitt ena minne igen? Tackar på förhand! Ha en fortsatt trevlig kväll!

Så jag har plockat ur minnet och satt i det igen, satt det upp och ner

Upp o ner? RAM-minnet kan väl bara sättas in på ETT sätt...

Almir - ...

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

NumeriusNegidius
Upp o ner? RAM-minnet kan väl bara sättas in på ETT sätt...

Man får ju slipa lite på det och använda ett visst mått våld. Då går det nog! :)

Faktum är att jag inte tror att det ger någon vidare positiv effekt att vända uppochner på ram-minnet. Det får liksom ingen kontakt då... ;)

Prova att sätta tillbaks det igen, försiktigt och se till så att det är ordentligt nertryckt så att det sitter på samma nivå som den andra modulen.

/Nisse

---

”Trying is the first step towards failure” - Homer Simpson

Man får ju slipa lite på det och använda ett visst mått våld. Då går det nog! :)

Hehe just det, det tänkte jag ju inte på :)

Försöker fortfarande komma på vad han menar med "upp o ner". Har svårt att tro att han fått för sig att vända minnesmodulen "upp o ner". Det syns ju tydligt på vilken sida kontakerna sitter.

Tror mer att han VRIDIT den 180 grader. Vilket är lika fel. Då finns det en stor risk att han förstört kontakterna antingen i minnesmodulen, eller hmmmm kontakterna-i-stället-man-sätter-in-RAM-på.

Kontaktytan på en minnesmodul ser väl ungefär ut så här:

####### ### för att man ska se åt vilket håll minnesmodulen ska sitta.

Så, jag sätter en hundring på att du förstört något. :(

Almir - ...

NumeriusNegidius
Tror mer att han VRIDIT den 180 grader

I X-, Y- eller Z-led? Utgår vi ifrån att moderkortet ligger, eller står? ;)

Uppochner och bakochfram i all ära... men skulle han ha fått det att sitta utochin så skulle jag bli imponerad!

Dags att gå och lägga sig känner jag... jag börjar få dålig humor! :)

/Nisse

---

[inlägget ändrat 2002-10-15 02:01:07 av NisseSthlm]

I X-, Y- eller Z-led? Utgår vi ifrån att moderkortet ligger, eller står? ;)

Heheheh, i Z-led. Moderkortet ligger. Borde det vara. Är lite snurrig i huvudet just nu. :)

Jag menade alltså hmmmm backochfram måste det nog varit. Så att kontaktytan var vänd mot rätt håll, fast bakochfram. :)

Att saker o ting ska vara så svåra att förklara. *suck* Men nu får vi väl vänta tills Stoffe hör av sig innan vi gör tråden milslång där vi försöker övertyga varandra vad backochfram är osv... :))

men skulle han ha fått det att sitta utochin så skulle jag bli imponerad!

;)

Almir - ...

[inlägget ändrat 2002-10-15 05:51:58 av TicoRoman (Almir)]

Stoffe eskimå

Hehe. Det blev en liten disskusion här. Det jag menade med upp och ner var mest som skämt, om än ett dåligt sådant... :) Jag har tryckt in det ordentligt och fällt ner de två grejerna som håller den på plats. Allt ser likadant ut som den andra. Jag har även blåst lite där så att evuntuellt damm skulle ha försvunnit men detta har inte hjälpt. Någon som vet vad jag kan göra?

Har du provat att trycka in dom på olika minnesbanker, ifall du har 3 platser så sätt in dom på 1:a och 3:e o.s.v, ändra helt enkelt ordningen.

#Seppo

NumeriusNegidius

Prova att vända det ut och in! Det kanske funkar trots allt? ;)

Skämt åsido... det låter som att minnet har gjort sitt! Prova Seppos förslag. Prova i en annan dator om du inte har fler än 2 slottar...

Annars kanske det blir till att lätta på lädret och köpa ett nytt?

/Nisse

---

[inlägget ändrat 2002-10-15 22:13:02 av NisseSthlm]

Stoffe eskimå

Fixat! Nu har jag fått ordning på det hela. Felet berodde på att platsen för minnet var lite snävt, så med hjälp av en hammare fick jag bankat den på plats och den fungerar nu :)

Tack för alla svar!

med hjälp av en hammare fick jag bankat den på plats och den fungerar nu

Hehe, lite våld löser det mesta. ;-)

//Roger

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...