Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Application.Lock


Starre

Rekommendera Poster

Har nu nått lektion 23 på WebStudios ASP-skola. Nu måste jag dock ha en sak mer noggrant förklarad.

Application.Lock
respektive

Application.Unlock

Vad menas med detta? Som jag har förstått det i ASP-skolan så hindrar det problem som uppstår i samband med att två eller flera användare kör ett script samtidigt.

 

Stämmer det?

Hur kan detta fungera? Tänk om flera användare i alla fall kör scripten samtidigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En användare utgör ju i princip en tråd på servern, du kan ha flera användare som kör samma script utan problem men eftersom Application är samma för hela ASP applikationen så måste du ju på något sätt förhindra att någon annan ändrar din Application variabel samtidigt.

 

Vad som händer är att trådarna staplas upp i kö, när den ena är färdig så kommer nästa i kö få ändra din Application variabel.

 

Application ska man använda sparsamt, normalt använder man den ju bara för att sätta konstanter som ska vara samma för alla ASP sidor i din applikation.

 

För det mesta sätts ju alla Application variabler i Application_OnStart i global.asa och i övriga script läses den bara, då behöver man inte använda lock och unlock eftersom det inte finns någon risk att flera trådar försöker ändra samma variabel.

 

[inlägget ändrat 2002-10-14 20:50:09 av XyZz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för info! Det gör det hela lite klarare. Tror visserligen att det kommer att klarna ytterligare när jag gått igenom hela kapitlet.:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...