Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP inloggning i NT4 server


.martino

Rekommendera Poster

Hallå där!

Stötte på något skumt när jag bytte äldre Win98 maskiner mot splirrans nya XP maskiner häromdagen. På arbetsplatsen finns en NT4 fileserver tuffandes och när jag skapat "nätverksid´n" mot den och försöker logga in så mappas inte de kataloger som det brukar, har för mig att man skulle skriva loginscriptet på något speciellt sätt men men... Beslutade mig sedan att lägga upp användaren lokalt i burken med samma användarnamn & lösen som på servern. Sedan anslöt jag manuellt de mappar som behövdes, MEN en maskin ställer sig på tvären.

 

När man trampar in på servern så kommer man in, filerna listas upp och sedan blir det tuggummi i maskinen totalt. Explorer hänger sig och det blir att plocka ner maskinen med CTRL-ALT-DEL.

 

NT4 server mot XP Pro maskiner är detta smidigt eller ska man se till att få dit 2000 server istället?

 

Eftersom ingen "direkt" loggar in i servern utan kör någon slags genväg så känns det som man har tappat lite av säkerheten också.

 

Tips & tankar kring lösningar och vad som kan vara bra att gå vidare med mottages med tacksamhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det ksall ju fungera...

 

du hade skapat nätverksid, vad menar du här, användare på servern eller??

 

Isåfall, har du lagt in för varje användare vilket inloggningsscript som skall köras?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar utmärkt här iaf, lägga in xp-datorer i nt4-domänen, låta xp-datorerna logga in på domänen med en användare som finns med i domänen - nada more. Dessutom kan man sluta mappa upp hemkatalogen mot \\server\username$ och istället använda \\server\home\username :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju frisk det jag utfört där iallafall. Låter nästan som mina kära användare har trasslat till det på något sätt. Får ta mig en titt när jag är där nästa gång.

 

Ska även se över inloggnings scripten eftersom de körde 98:an innan. Det finns ett script för allihop, det är bara 5 datorer mot den lilla nt4 servern.

 

.martino

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...