Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

antivirus


x20

Rekommendera Poster

Den verkar ju bara scanna Windows virus, lite lustigt med tanke på den enorma ökningen av Linux virus, maskar och trojaner den senaste tiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka virus? Den enda anledningen att ha ett antivirusprogram är om datorn fungerar som mailserver för Windowsdatorer. Maskar och trojaner brukar man i allmänhet skydda sig mot med hjälp av säkerhetsuppdateringar och brandväggar. Det luktar FUD.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visste att det skulle komma, ni verkar rätt lättlurade i den där världen.

 

Det finns gott om maskar och virus för Linux, du kan ju börja med dessa:

 

http://www.viruslist.com/eng/viruslistfind.html?findTxt=linux

 

Och fler lär de bli.

 

Jag tycker det är fascinerande att ni tror att Linux är supersäkert.

 

[inlägget ändrat 2002-10-14 22:13:06 av XyZz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bah. De enstaka Linuxvirus som finns är endast kuriosa. Det är knappast något av dem som har lyckats sprida sig. Flera av dem är t.o.m. skapade just för att visa hur säker plattformen är.

 

Känner du någon Linuxanvändare som har drabbats av virus? Nej, trodde väl det. Känner du någon Windowsanvändare som har drabbats av virus? Vänta, låt mig omformulera frågan: Känner du någon Windowsanvändare som inte har drabbats av virus? Vem är det som försöker luras egentligen?

 

Sidan visar 15-20 virus, och jag vågar påstå att så gott som ingen har drabbats av Linuxvirus. Det är inte precis vad jag kallar "gott om virus".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner du någon Windowsanvändare som har drabbats av virus? Vänta, låt mig omformulera frågan: Känner du någon Windowsanvändare som inte har drabbats av virus?

Vet inte om han känner mig, men jag har aldrig blivit drabbad av virus i Windows.

Däremot har jag blivit drabbad av en hel drös med virusprogram.

Men inte heller de har sett något virus att ta hand om.

 

Senast jag vart drabbad av virus var på min Amiga 500 för ganska längesedan.

 

/TN

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-15 08:19:00 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senast jag vart drabbad av virus var på min Amiga 500 för ganska längesedan.

 

Kan bara hålla med. JAg har inte sett ett enda virus IRL, vare sig hemma eller på jobbet. Dom har haft virusutbrott på jobbet, men mina datorer har aldrig varit drabbade. Iofs har jag bara använt PC-plattformen privat i större utsträckning sen 1998.

 

På AMIGA 500 såg jag en hel del virus, dom brukade finnas på hmmm ljusskygga speldisketter ;)

 

./Blekis ®

powered by red hat 8.0

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kuriosa virus, nej många var graderade som benign men du kan inte läsa heller ?

 

Det var EN sajt, du kan ju vara lite seriös och leta själv om du nu är intresserad av annat än tom retorik.

 

Finns mycket intressant att läsa på säkerhets sajterna, som att fler exploits upptäckts i Linux distar än i Windows detta år, attacker mot *nix system har ökat med 20% medans de minskat för Windows system...etc..etc

 

Det enda Linux levt på hitills är att det levt ett undanskymt liv i förhållande till Windows, ju mer använt det blir desto fler virus kommer.

 

För övrigt kan jag bara stämma med i kören, har använd Windows hur länge som helst, OE och IE men aldrig drabbats av virus.

 

[inlägget ändrat 2002-10-15 09:34:39 av XyZz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är knappast något av dem som har lyckats sprida sig.

 

Hohoho, liknar datorkrig det här - men ovanstående citat bara måste vara ett skämt, eller hur? ;p ..har du noterat statistiken för slapper-kategorin med maskar exempelvis? (om det inte klassas som linuxmask/virus kan knappast nimda klassas som windowsmask, eller hur?)

 

Känner du någon Linuxanvändare som har drabbats av virus?

 

Ja.

 

Känner du någon Windowsanvändare som inte har drabbats av virus?

 

Japp, minst jag själv och mina närmsta bekanta. Å vi kör Outlook och jag kör utan aktivt antivirusskydd. Vem är det som försöker luras egentligen?

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skippa skitsnacket. Du påstod att Linuxvirus ökade enormt till antalet, och att det fanns gott om dem. Det är helt enkelt inte sant. Virus i Linuxvärlden är inget hot.

 

Det märks tydligt att du trollar. "Det enda Linux levt på hittills är att det levt ett undanskymt liv" - ha! Du har inte hört talas om filrättigheter? En vanlig användare kan inte smitta sin dator med virus. Jag upprepar: Linuxvirus är inte ett hot.

 

Personligen har jag haft virus i DOS/Windows flera gånger och alla mina familjemedlemmar och därtill min sambo har drabbats. Senast fick jag städa min mammas dator efter Bugbear.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill ha dator krig tydligen.

 

Kom ihåg att det var du som började säga emot när jag tyckte det var konstigt att ett antivirus program för Linux inte scannar linux virus.

 

Det ÄR mycket konstigt.

 

Det finns som sagt gott om virus för Linux och massor av exploits, den som tror något annat bör inte jobba med dylika saker, men det gör du nog inte heller utan sitter och leker hemma med linux.

 

Jag har en mycket praktisk syn på säkerhet, jag går inte på massa myter om säkra system.

 

Det är alltså du som far med skitsnack, det kan ju alla se mycket lätt bland annat genom att titta på den länken jag gav.

 

Faktum är att alla säkerhets sajter visar en kraftig ökning både av exploits och antalet virus/trojaner/maskar för linux.

 

Men nu vet jag vart du står någonstans i debatten, du har gått på alla myter och har inte ett uns av vilja att lära dig något.

 

Adjö

 

[inlägget ändrat 2002-10-15 13:05:38 av XyZz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog missuppfattat mig. Självklart är säkerheten viktig, men virus är inget som Unix- eller Linuxadmins har mardrömmar om på nätterna.

 

Det är inte förvånansvärt att ett antivirusprogram för Linux inte letar efter Linuxvirus, eftersom det största säkerhetsproblemet är Windowsvirus. För en administratör är det troligtvis viktigast att hålla nätverket rent från Windowsvirus.

 

Och om du inte var nöjd med antivirusprogrammet får du väl använda ett annat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...vi kör Outlook och jag kör utan aktivt antivirusskydd.

 

Är det inte lite riskigt att berätta sånt på ett publikt forum, när dessutom ens epostadress finns i användarinfon?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte lite riskigt att berätta sånt på ett publikt forum, när dessutom ens epostadress finns i användarinfon?

 

Tror du någon skannar igenom detta forum på jakt efter "öppna" användare att attackera?

 

Eller?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så många är dom väl inte? När jag väljer att bara söka på "virus" (dvs trojaner, maskar osv) får jag 22 träffar. Åtminståne 4 av dom är windowsvirus, men rapporten råkar innehålla strängen "linux". En stor del av dom betecknas som "harmless". Om jag förstår rätt är detta alla virus nånsin.

 

Visst finns det linuxvirus, men inte speciellt gott om dom (ännu).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns mycket intressant att läsa på säkerhetssajterna, som att fler exploits upptäckts i Linuxdistar än i Windows detta år, attacker mot *nix-system har ökat med 20% medans de minskat för Windowssystem...etc..etc

 

Har du nåra bra länkar man kan kolla på?

 

Det enda Linux levt på hitills är att det levt ett undanskymt liv i förhållande till Window

 

Du menar att saker som att linuxadminar och användare generellet sett varit mer informerade inte spelat nån roll? Eller att *nixar är designade för att vara säkra nätverksuppkopplade fleranvändarsystem på ett helt annat sätt än Windows <= 98?

 

Även om Linux på skrivbord är relativt ovanligt ser det helt annorlunda ut på t ex webbservrar. Jag har inga siffror, men enligt Netcraft är apache (som iofs kan köras på nästan vad som helst) betydligt vanligare än IIS.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men jag tror inte heller att nån runt på stan och tittar på marken och försöker se om nån tappat en hundring. Det betyder inte att det är lugnt att lämna sina pengar på gatan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner du någon Windowsanvändare som inte har drabbats av virus?

 

Måste sälla mig till sällskapet av Windows-användare som aldrig drabbats av virus. Har inte heller något aktivt virusskydd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Jag har fått fler virus till Mac OS än till Windows. 1 till Mac OS, 0 till Windows, 0 till Linux. :)

 

/Nisse

---

”Trying is the first step towards failure” - Homer Simpson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påminner om en vän till mig som inte var någon oskuld direkt. =)

- Jag har aldrig kollat mig, men jag vet att jag inte har någon könssjukdom...

 

Du kanske inte såg att jag skrev att jag inte hade något aktivt virusprogram men jag har ett och när jag någon gång emellanåt kör det så har jag som sagt aldrig haft något virus.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe, ingen dålig diskution dethär...

 

Jag kan ju börja med att säga att jag har drabbats av en linux-trojan.

Det va ingen farlig sådan, USA's regering tyckte bara att man skulle veta om det, så efter lite vänder så stängde de av min internet-förbindelse. (detta skedde 6månader efter jag tagit bort trojanen).

nåja, spårade ur här litegranna.

 

Jo, klart det finns virus till linux.. finns nog ganska många tom...

 

Dock så behöver man ju inte oro sig lika mycket som windows användare då uppbygnaden av *nix system bygger på att olika användare har olika rättigheter till filer på hårddisken.

 

Men, jag får ju säga att istället för att ha just ett antivirusprogram så skulle man ju ha någon exploit-scanner eller liknande som kollar efter säkerhetsrisker installerat.

Mycket mer användbart för *nix användare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...