Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klocka minnesbuss ?


gdgd

Rekommendera Poster

Hur gör man när man klockar minnesbussen? Och får man någon märkbar prestandahöjning om man tex klockar ett moderkort med kt300 och ddr?

 

Newbie!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hrrmmmm, vad menar du egentligen?

 

Beroende på moderkort och chipset så finns det ibland möjlighet att köra minnena i en annan hastighet än systembussen. Det gör att man kan t.ex. köra systembussen i 133MHz och minnena i 166*2=333MHz (för DDR), är det nåt i den stilen du menar?

Men det är ju egentligen inte att "klocka minnesbussen", för ett moderkort med KT333 (vilket jag säkert tror att du eg menar - eller?) så finns det inbyggt stöd för att köra minnena i just 333MHz.

Men om du klockar systembussen till 140MHz (som ex.) så kommer dina minnen att köras i 173MHz om du ställt in CPU:MEM-ration till 4:5 (eller vad ditt moderkort har för inställning), det kanske mer kan kallas att klocka minnesbussen.

Men har du ställt minnena på 1:1 så kommer minnena att köras i samma frekvens som systembussen.

 

Hjälpte eller stjälpte?

 

/f2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med den inställningen (4:5) så körs minnena i 25% högre hastighet (min tidigare hastighet som jag sa vid 140MHz stämmer inte riktigt) än systembussen, om du då har systembussen på 133MHz blir det (133/4)*5=166MHz på minnena och eftersom det är DDR så går de i dubbla hastigheten (teoretiskt) alltså 333MHz.

 

Det gäller ju också att du har minnen som klarar av den hastigheten!

 

/f2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Jag tror inte det, eftersom det är cpu som kommunicerar med minnet, och eftersom cpu går på lägre busshastighet så..

 

Jämför det med två personer som springer bredvid varandra. Det är den långsammaste som bestämmer hur fort de båda skall springa, och då spelar det ingen roll om den ena är världsmästare i friidrott om den andre är en vanlig svensson med dålig kondis. Paret springer alltså då i svensson-fart.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det vore juh tämligen värdelöst att ha en Duron med 100MHz FSB i ett KT400-moderkort med 200MHz Minnesbuss i om detta inte fungerade och gav en prestandaökning? Inte säker på att jag förstår pedagogens fråga rätt, men minnet går juh exempelvis att använda via pci-enheter utan att gå via processorn (DMA), och dessutom har jag en känsla av att en normal minnesoperation inte tar en cykel, utan flera.. å om minnets cykler är lite snabbare än processorbussens kan man väl förmodligen vinna prestanda även om dessa inte går i synk med varandra? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm.. ställde den frågan i ett tidigare inlägg där mitt moderkort hade skitit sig p.g.a top performance funktionen som fanns med i bios.

( gigabyte 7vaxp )

Ställde då frågan om hur detta fungerade..

Minnets bus går asynkront mot systembussen.

Vore kul o veta hur mycket / hur litet man tjänar på det här..

kändes litet dumt att köpa ddr400 minnen med en amd på 266 mhz buss..

Men å andra sidan ..

va fan gör dem sådana kort om det inte finns någon mening med det hela?

Går ifrån ursprungsfrågan här men..

 

Två snabba att avsluta med.

/ Finns det någon amd cpu som klarar klockfrekvens över 133?

Vilket system är mest överklockningsvänligt i nuläget?

 

mvh Lord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Nja, en oöverklockad duron har ju 200 MHz buss (100 men DDR). Men det där med wait-status kan ju ha med det att göra.

(Att det skulle löna sig alltså).

 

Jag testade att köra duronen i 100 men minnena i 133. Å så testade jag köra båda i 100. Samma resultat enligt sandra. Men när båda gick i 133, då blev sandra glad..

 

Förresten hade jag för mig att asynkrona minnen=slött var en gammal sanning ;D

 

Att de gör sådana kort beror kanske på att när det kommer snabbare cpu, så skall dessa också stödjas? Fast så blir det väl ändå inte..

 

 

 

MVH

pedagogen

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-15 01:37:16 av CJ Björkdahl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, en oöverklockad duron har ju 200 MHz buss (100 men DDR)

 

Alltså har den 100MHz DDR buss! ;p ..åtminstone när jag jämför med KT400s minnesbuss som jag skrev var 200MHz DDR - den kan juh då marknadsföras som 400MHz om man tar lätt på såna saker ;)

 

Vem är Sandra? ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen skillnad mellan minneshastighet 100MHz jmf med 133MHz? Vilken typ av benchmark i Sandra kördes?

 

Det där måste testas för att se om resultatet för min egen del också blir detsamma.

 

/f2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Ingen skillnad med minneshastighet om cpu:ns var 100MHz. Däremot blev det skillnad när cpu=133MHz.

 

Sandra 2002. Asus A7V-133 mobo.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm.. amd har inga planer just nu va på att släppa en processor med snabbare systembuss?

En sak som kanske kan vara intressant är att vid:

1*256 = 400 mhz minnesbuss

2*256 = 333 mhz

3*256 = 266 mhz

 

Varför vet jag faktiskt inte..

 

mvh Lord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm.. amd har inga planer just nu va på att släppa en processor med snabbare systembuss?

 

Beror på vad du menar med "snabbare", menar du en systembuss på 166MHz aka 333 "doublepumped" så är en sån cpu redan släppt. Athlon XP 2800+ har 166/333 fsb och är officiellt lanserad och tom testad hos flera hårdvarusiter, att sen inte ens en 133/266 XP 2400+ ännu går att köpa i butik är en annan historia...

 

./Blekis ®

powered by red hat 8.0

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat lite grand på mitt moderkort (KT333) och här är resultatet:

 

http://hem.passagen.se/immefors/FSB_MEM_test.html

 

Som man märker så ger det skillnad om man kör minnena i en annan hastighet är FSB, nu är ju inte skillnaden värstingstor men det är dock ändå en skillnad.

Jag har inte ändrat några inställningar förutom inställning för FSB och inställning för "MEM-speed".

Den test som körts är som ni märker "Memory Bandwidth Benchmark".

 

/f2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...