Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Word: Autokorrigering


Jan Kivisaar

Rekommendera Poster

En lite annorlunda fråga månne:

 

En kompis till mig är värdelös på att skriva/stava. Han gör ständigt en massa "sär skrivningar" och har inte riktigt lärt sig att sätta ut mellanrum efter komma och punkt.

 

Bästa lösningen vore förstås att han lär sig skriva ordentligt, men tills vidare har jag hjälpt till genom att lägga in en massa vanliga särskrivningar i autokorrigeringslistan så att "jätte bra" blir "jättebra" och så vidare... ;-D

 

Men en sak har jag gått bet på: Hans oförmåga att sätta ut mellanrum eller punkt respektive komma. Jag kan ju inte gärna lägga in autokorrigeringar för alla ord som finns.

 

Det är här jag önskar hjälp: Finns det någon möjlighet att lägga autokorrigering (eller någon annan lösning) som ser till att sätta ut ett mellanrum efter varje punkt och komma, såvida detta inte är gjort ännu?

 

Tack på förhand!

 

.jan.k.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör på samma sätt du hittills gjort. Skriv en . i "Ersätt"-rutan. Och i "Med"-rutan skriver du . och sedan gör du ett mellanslag och trycker "Lägg till" och OK. Jag testade nyss i Word 2000 och det fungerade.

 

/Max

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja tack, det fungerar ju förstås. Men poängen var att denna autokorrigering bara skulle träda in när det *inte* fanns ett mellanslag från början.

 

Det är ju inte alltid han glömmer mellanslag, bara ibland. Med ovanstående lösning blir det ibland ett mellanslag och ibland två - beroende på om han glömt mellanslag själv eller ej. Det är ju inte alla som tittar på skärmen samtidigt som de skriver på tangentbordet och ser därför inte alla saker som sker där.

 

Tack ändå!

 

 

.jan.k.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stavningskontrollen i min WordXP/svensk slår ner på utelämnade mellanslag efter punkt och komma, utan att jag gjort några särskilda inställningar.

Vilken version är det fråga om i detta fall?

 

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips: Gör som du tänkt från böran. dvs

 

ersätt "." med ". "

 

Lägg även till att den ersätter

 

". " med ". "

 

Det kanske fungerar? Men som sagt, jag trodde också att det var en färdig funktion i WordXP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, att Word alls reagerar på att jag utelämnar punkt är förstås naturligt. Men jag ville ju vara smartare än så. ;-)

 

Jag har provat med både 97-, 2000- och XP-versionerna. Samtliga reagerar på att jag utelämnar punkt, men jag kan inte fixa en autokorrigering som sätter dit *ett* mellanslag.

 

Min kompis skriver så här:

"Hej.Det var sant,så att säga." - Men inte alltid! Ibland sätter han ut mellanslag, ibland inte. Det är där problemet finns.

 

Om man sätter in automatiska mellanslag efter varje punkt och kommatecken kan det ju bli som följer:

"Hej. Det var sant, så att säga."

 

(Jag ser nu i efterhand att det inte syns att jag satt ut två mellanslag efter kommatecknet i meningen ovan, men det finns det alltså.)

 

Med andra ord har min kompis glömt att sätta ut mellanslag efter punkten och Autokorrigeringen har trätt in. Men vid kommatecknet glömde han inte det och då kom ändå Autokorrigeringen in - och det blev två mellanslag i stället för ett. *Där* skulle Autokorrigeringen inte gjort något.

 

Äsch, detta verkar vara ett problem som överstiger Autokorrigeringens förmåga. Om någon trots allt kan finna en lösning, skulle jag bli imponerad! Men jag förstår om ni inte orkar. :)

 

Tack för all input så här långt!

 

 

Vänligen,

 

Jan Kivisaar

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-16 09:43:21 av Jan Kivisaar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat lite med Word 2k och autokorrigering och får det att funka som du skriver.

Kolla att alla inställningar i autokorrigeringen är rätt inställda.

 

Skall testa vidare...

 

 

/Milkman

[inlägget ändrat 2002-10-16 10:15:47 av Milkman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om Du skriver

"Hejsan.Jag hoppas på ett snabbt svar._Vi hörs!"

 

så får Du som resultat

"Hejsan._Jag hoppas på ett snabbt svar._Vi hörs!"

 

och inte

"Hejsan._Jag hoppas på ett snabbt svar.__Vi hörs!"?

 

Alltså: Den lägger inte till ett extra mellanslag när jag redan har gjort ett mellanslag?

 

 

.jan.k.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag gjorde testet hann jag inte skriva in ett eget mellanslag efter punkten, innan word korrigerade med ett mellanslag.

 

Men autokorrigeringen kunde inte fixa att jag skrev med två mellanslag.

 

 

/Milkman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, precis så är det hos mig också. Om jag säger åt den att rätta alla "." med "._" så fixar den det direkt. Men att göra som jag vill ha det verkar vara omöjligt.

 

Jag antar att problemet ligger utanför Autoformatteringens möjligheter. Min kompis får lära sig att sätta ut mellanslag där det behövs helt enkelt.

 

Tack för all input, allesammans! :)

 

 

.jan.k.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...