Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

få bort gammal domän från "My Network Places"/"Mic


Rickard_Activeadmins.net

Rekommendera Poster

Rickard_Activeadmins.net

Hej på er

 

Jag har en fråga om en grej jag inte vet hur man gör.. Nämligen att få bort gamla domäner/workgroups från listan över nätverksresurser. När exempelvis någon "utomstående" person, som kommer från annan domän eller är inställd på en workgroup, använder nätverket så stannar den informationen kvar i nätverket sen... Hur gör jag för att förhindra det, samt att ta bort gamla rester i Micrsoft Windows Network-listan...??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rensa filerna som ligger i x:\Documents and settings\"Din användare"\nätverket\.

Detta hjälper iallafall om man kör win Xp. Vet ej hur det är med andra os.

 

//Robert

___________________________________

Det är inte lätt när det är svårt:)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rickard_Activeadmins.net

ok. Det där kunde jag inte tolka riktigt. Dels så kör jag 2000, inte XP, och där finns ingen katalog som heter "network"... Jag kör XP hemma, men där kommer jag inte ihåg om det finns någon sådan katalog i documents and settings...

 

Och det här blir ju på lokal nivå.. Jag vill ta bort det på nätverksnivå..så att det berör alla... Inte bara på en dator...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..där finns ingen katalog som heter "network"... Jag kör XP hemma, men där kommer jag inte ihåg om det finns någon sådan katalog i documents and settings...

 

Den är dold som default , så även i 2K

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rickard_Activeadmins.net

nope. Nu är du nog ute och cyklar lite tycker jag det låter som.. Jag kan inte tro att en delete av grejor där lokalt skulle påverka hela nätverket. Ok om det var nån registernyckel eller nåt annat på FMSO, men...

 

Det är en uppgraderad NT-maskin, så är möjligt att det beror på det...att jag inte har nån "network"... Men nån sån finns iaf inte.. Ska kolla på de rena 2000-maskinerna om det finns där..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill rensa upp gamla resurser vid varje inloggning gör du bara ett inloggningsscipt som rensar katalogen för den användare som loggar in.

typ. del c:\documents and settings\%USERSNAME%\network\*.*

Nåt i den stilen.

 

//Robert

___________________________________

Det är inte lätt när det är svårt:)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rickard_Activeadmins.net

för det första så finns det ingen "c:\documents and settings\%USERSNAME%\network\*.*"... Och för det andra så är det inte vanliga uppmappade enheter jag vill rensa...vilket jag tolkar det som att ni tror...? Att rensa bort uppmappade enheter/resources är enkelt.. Däremot att få bort gamla domäner/workgroups från My Network Places/Micrsooft Windows Network - det är inte lätt.... Åtminstone nu när jag inte vet hur man gör iaf.. :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rickard_Activeadmins.net

I "all users" finns det dock en katalog som heter network... Fast det under Application Data/Microsoft/Network... Det är dock inte rätt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter med en ren och fin 2k/svensk installation här. Nätverksmapparna ligger under "C:\Documents and Settings\%USER%\Nätverket" här iallafall!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rickard_Activeadmins.net

använder inte svensk version.. Möjligt att det är någon skillnad i strukturen då.. Verkar underligt, men men... Någon "nätverk"-katalog vet jag iaf att det inte finns under %users% på engelsk version...

 

ok. Men det är inte korrekt ändå. Du menar alltså att du kan ta bort domäner och workgroups från My Network Places-listan genom att göra sådär..?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp!

Det är mycket tydligt för det ser exakt likadant ut, vare sig jag kollar i "mina nätverksplatser" eller under C:\Documents and Settings\%USER%\Nätverket

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt problem igentligen. Hur loggar du in på datorn? Via en domän eller lokalt till datorn? Du skriver när andra personer anluter till andra domäner alt. workgroups så stannar dessa kvar.

Då ansluts de via andra datorer i nätverket antar jag. Har du frågat nån annan i näterveket om de har samma problem?

 

//Robert

___________________________________

Det är inte lätt när det är svårt:)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rickard_Activeadmins.net

jag tycker inte det är så väldigt märkligt. När en dator ansluts till nätverket så ansluts den automatiskt till "my network places".. Jag kan ta ett exempel om man kör en vanlig workgroup hemma, och sen pluggar man in en annan dator som tillhör en annan workgroup, då kommer båda workgroup'arna synas i nätverket.. Eller hur? Och de ska ju egentligen försvinna sen..men..

 

Jag ansluter till en domän ja. Jag skrev inte att "när andra personer ansluter till andra domäner", utan jag skrev att när andra personer ansluter (bärbara till exempel) som är inställda på andra domäner så kommer den domänen att hamna i nätverkslistan... Det är inget konstigt med det.. Det går ju att blocka sånt där förstås, men... Som default så hamnar alla olika domäner och workgroups i My Network Places... Sen SKA de ju försvinna efter ett tag, när det inte längre finns någon dator kvar på nätverket för den domänen eller workgroupen.. Men det tar väldigt lång tid innan de försvinner.. Så på det sättet är det ju fel... Men annars är det inget konstigt...

 

Så då skulle jag helt enkelt vilja kunna ta bort såna resources...olika oanvända domäner/workgroups...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rickard_Activeadmins.net

ok. möjligt. Men då tar du nog garanterat bara bort det från din egen dator bara, inte från själva nätverket...inte från Master Browsern.. Så nästa gång du loggar in så får du antagligen tillbaks dessa...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant problem, som alla verkar ha missförstått...

 

Precis som Rickard desperat försöker framhålla så tror jag man ska attackera det här problemet på server-nivå, inte på enskilda workstations.

 

I gamla NT4-världen registrerades domäner och workgroups i WINS, antar att ni inte använder det då ni verkar köra Active Directory. Då registreras förmodligen detta i DNS istället...

Har du sökt i Microsoft KB? Där finns säkert svar, annars kan du sätta dig och leta lite i DNSen.

 

/Mn

Slartibartfast: Is that your robot? Marvin: No. I’m mine.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. Så nästa gång du loggar in så får du antagligen tillbaks dessa...

Provade att ta bort en och den kom inte tillbaka när jag loggade in (startade om maskinen).

 

(På den är maskinen är det WINS inte AD)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...