Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Routers


Erik E

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en webserver på med ip adress 192.168.1.xx

och ett LAN med ip adress 192.168.100.xx

 

om jag vill kunna nå filer på webservern från Lan nätet, antar jag att jag måste ha en router till detta, har jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på...

 

Om du sätter en nätmask på 255.255.0.0 (B-klass) så behöver du ingen router. Då står maskinerna på samma nät.

Annars behöver du en router.

 

/Mn

Slartibartfast: Is that your robot? Marvin: No. I’m mine.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis... Om det inte ställer till andra problem i nätet. Man bör ju försöka hålla sig till så små nät som möjligt, det är lite snyggare designmässigt.

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag satte 255.255.0.0 i båda nätmaskerna, men då funkade in vår hemsida som ligger ppå webservern, däremot funkade internet för övrig, jag kunde helle inte se webservern i nätet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du pinga servern? Om ping fungerar borde även http-trafik fungera, kanske var inte siten uppe?

 

Kan du beskriva lite mer hur erat nät ser ut, vad har du för nät och default router?

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Jag hoppar in här i er diskussion med följande fråga:

 

Kan man verkligen sätta en klass-B mask på ett klass-C nät..!??!

 

Jag tror att det är routing som är lösningen på problemet... eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej välkommen

 

Jag vet inte.. det vi har är att lannät med privata adresser,(192.168.100.xx) och en webserver med en publik ipadress.som pekar på(192.168.1.xx)

 

Jag vill kunna se webserver i vårat lan, och tror kanske också det är en router som behövs eller..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ehhh inte kan väl webservern ha en publik ip som är 192.168.1xx alla adresser mellan 192.168.0.0 -192.168.255.255 är ju för interna nätverk enligt IANA. eller har du flera interna nätverk typ 192.168.1.0 255.255.255.0 192.168.100.0 255.255.255.0 ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite svårt att sia om hur ni skall göra när man inte riktigt vet hur nätet ser ut. Du kanske skulle kunna skicka en skiss på hur nätet är uppbyggt... Ni kanske har en firewall i nätet? Servern kanske i så fall står på ett DMZ-nät via firewallen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...