Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Siemens S45


CJ Björkdahl

Rekommendera Poster

Det är väldigt tyst ifrån alla Siemens-köpare. Händer det inget? Ser inte "arga gubben" längre. ;)

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Skapad
  • Senaste svar

 

fick just mail från Telia om beställningen.....

 

Bästa kund!

 

Mellan den 12/10-14/10 beställde du en eller flera mobiltelefon/er av fabrikat Siemens S45 via Handla Online på www.telia.se. Dessvärre hade ett fel smugit sig in i prisinformationen. Priset för mobiltelefonen utan abonnemang angavs felaktigt till 297 kronor. Rätt pris skall vara 2 997 kronor. Vi beklagar denna

felaktighet!

 

Dessvärre kan vi inte låta ditt köp genomföras till det felaktigt angivna priset. Hela din beställning, inklusive eventuella tillbehör, kommer därför att annulleras. Vi ber dig bortse från den beställningsbekräftelse du fått, eller

kan komma att få. Vill du köpa mobiltelefonen till rätt pris är du välkommen att göra en ny beställning på www.telia.se.

 

 

Med vänlig hälsning

 

Christine Hartler

Försäljningschef, Webb-Privat

Telia Sverige AB

 

[inlägget ändrat 2002-10-15 16:07:51 av Cytech]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var det dags att börja överklaga förstår jag. 5 telefoner var väl redan vidaresålda i andra hand eller? ;)

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor rätt har kunden i detta fall? I vilka lägen har försäljaren rätt att häva ett köp?

 

Känns lite som om detta fall rör sig i ett gränsland.

 

Någon som kan reda ut det hela?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte ett ögonblick på det, särskilt som ingen fått en riktig bekräftelse på ordern ens en gång.

 

Däremot kan man säkert anklaga dem för falsk marknadsföring, men det får man väl ingen telefon för? ...

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Det är nog snart dags igen för Ralf Arnestig (televerkets kundrelationer) att svettas hos Sverker i Plus?

 

hehe..

 

En sak är bra med vanliga "fysiska" affärer: Köper man en grej, så köper man en grej. Affären hinner inte ångra sig.. För många år sedan (typ 6) så annonserade Ljud&Bild (nuvarande ONOFF) om trådlös telefon för 590:- Det var på den tiden innan EU:s gemensamma regler för trådlösa telefoner och när Sverige hade perversa regler om trådlösa telefoner för att skydda Ericsson... En trådlös telefon kostade på den tiden cirka 2000:-, motsvarar väl idag 3000:-

 

Jag var ovanligt morgonpigg den morgonen (och var ledig) så när jag läste tidningen kl 5, och såg annonsen (med överskriften "OOOTroooliga priser"), satte jag mig i bilen så jag skulle vara där i god tid innan affären öppnade. Jag var första kund, bland flera. (som alla skulle ha denna Zodiak-telefon för 590:-). "Tyvärr den är slutsåld". Hur 17 kan den vara slutsåld reans första dag, frågade jag. "Tyvärr den är slut".. Eftersom jag faktiskt varit där några dagar innan för att spekulera på en trådlös (den kostade 1795 då), så visste jag att affären hade cirka 20 telefoner på hyllan, och så visste jag hur kartongerna såg ut..) Så på readagen när butikspersonalen sa att telefonen var slut (och gömt undan dessa 20 telefoner slarvigt under disken) så sa jag: "Där ligger ju ett antal. Va bra! de är ju inte slut.. Då försökte dom med att "de är beställda".. När jag då påpekade att det enligt affären själv inte gick att beställa/lägga undan varor dagarna innan rean, så släppte de efter. Efter det att jag erbjudit alla uppretade kunder gratis juridisk hjälp mot affären... "vi skall ha ersättning för resan hit och hem samt förlorad arbetsinkomst".. När jag började samla in namn, så gick det helt plötsligt att köpa telefonerna för 580:-.. Och de som telefonerna inte räckte till, fick lov att få telefonen hemskickad inom några dagar till samma pris... Bråka lönar sig! Tänk bara på Frankrike anno 1789.. ;-)

 

Jag skall scanna in annonsen så ni får se hur den såg ut...

 

MVH

pedagogen

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-15 19:14:25 av CJ Björkdahl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia säljer fortfarande samma telefon till samma pris, fast nu under förutsättning att man tar ett 24mån abonnemang.

 

Priset finns alltså på marknaden, men under andra förutsättningar. Och många (i synnerhet min mamma) tycker säkert att 297 kr är rimligt även utan abonnemang. God tro.

 

Säljaren förfogar dessutom över oerhörda resurser, och får vara beredda att ta en del smällar om de slarvar.

 

Telia kan inte ensidigt häva vårt gemensamma avtal.

 

Avvisa mailet från Christine Hartler, och skriv att ni förväntar er leverans inom åtta dagar.

Christine.C.Hartler@telia.se

 

Som försäljningchef, vill hon säkert få tips på hur Telia kan bli ännu bättre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu rotat lite i konsumentköplagen, och det jag påtalade stämmer helt klart - det är konsumentens plikt att kolla upp om priset är rimligt, är det inte det så finns det ingen laglig skyldighet för säljaren att sälja den till det priset, ens om den redan har levererats.

 

(angående en viss datorbutik som har problem med sitt kundvett var dock priset fullt rimligt oxå ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag beställde också telefon, är det någon som "gått vidare" med detta någonstans? Eller är det bara att acceptera att vi inte får köpa telefonen till det pris de annonserade ut den för?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist
är det någon som "gått vidare" med detta någonstans?

 

Jag mailade Telia idag och sa att jag hade väldigt svårt att acceptera deras svar, men det lär inte hjälpa, och det var kanske inte min tanke heller. Min tanke var att de kan få veta att det finns kunder som inte är nöjda med deras sätt att handera det. Å andra sidan förstår jag Telia, Det var säkert många beställningar.

 

// Magnus

 

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Humma, hur tusan kan Metro motivera "trots det kan Telia tvingas sälja till det priset"? Någon som läst artikeln i Metro? Låter väldigt mysko...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist
Humma, hur tusan kan Metro motivera "trots det kan Telia tvingas sälja till det priset"? Någon som läst artikeln i Metro? Låter väldigt mysko...

 

Där ser man hur mycket man kan lita på vad som skrivs i tidningar.

 

// Magnus

 

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Någon som läst artikeln i Metro? Låter väldigt mysko..."

Lite längre ner i Metro-artikeln citeras Bertel Rennerfelt, jurist på konsumentverket:

"Det är ett avtal som inte utan vidare kan frångås av Telia, och råder dem som beställt telefon att stå på sig. I den här prisdjungeln är det inte säkert att man kan utgå från att kunden har förstått att det var ett alldeles för lågt pris. Telia ska inte överlämna ansvaret för att kontrollera priset till konsumenterna."

 

/Max

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast alla på konsumentverket verkar juh helt förvirrade, man får alltid rätt enligt dem - men en snabb koll med en utomstående jurist brukar mest leda till att "konsumentverket yrar" ;)

 

Så vad förväntas vi göra nu? Anmäla till ARN?

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat lite med konsumentverket och det verkar som att priset inte gäller förrän betalningen görs. Det innebär att man inte kan kräva att få köpa varan till det pris som annonserats däremot kan man anmäla mot marknadsföringslagen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om säljaren (Telia och Christine.C.Hartler@telia.se) vägrar rättelse, vänder man sig till Allmäna reklamationsnämnden.

 

De har ett fördigt formulär för ärenden som vårt.

http://www.arn.se/kop_frame.htm

 

(Innan dess kan man ha hört med lokale konsumentrådgivaren/KO, men de skulle med all säkerhet hänvisa er till ARN.)

 

Glöm inte att hävda att ni har slutit ett avtal med Telia (som själva utfärdat kvitto med beställningsnr etc).

Ni skall ha varit i god tro för att ha någon möjlighet att klara er. Påpeka med fördel hur svåröverskådlig mobilmarknaden kan vara - i synnerhet med extraerbjudanden som finns på nätet (om ni nu tycker det).

 

Sedan avvaktar vi ARN:s svar, innan det tjafsas vidare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Wertok

 

Skulle detta gälla även vid försäljning mot postförskott, där säljaren utfärdat beställningskvitto?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näpp, ni ska vara lojala mot vårat kära telia och strunta i det hela.

 

Ärligt talat, alla här visste ju att det var orimligt pris och att då hävda sin rätt när man vet att det var ett typo det är närmast oärligt.

 

Fast jag kanske bara är sur att jag inte såg tråden tidigare ;-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle detta gälla även vid försäljning mot postförskott, där säljaren utfärdat beställningskvitto?

 

Ja såvitt jag kunde förstå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, eftersom 'kvittot' är automatiserat, och mig veterligen kan man inte ingå avtal med datorer, bara med juridiska personer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu är anmälan till ARN skickad nu får vi se om det hjälper till. Så här skrev Christine Hartler idag:

Hej,

 

 

Vi förstår din besvikelse när du mottog vårt meddelande att vi inte kan leverera din beställning av mobiltelefon/er av fabrikat Siemens S45. Tyvärr hade det, som vi tidigare informerat om, lagts in fel prisinformation i prislistan, gällande ovan nämnd vara.

 

Huvudregeln är att avtal skall hållas, vilket vi på Telia alltid eftersträvar. Men det finns undantag från huvudregeln. Det undantag som gäller i det här fallet är att Telia inte är bundet av en beställning, om beställaren insett eller borde ha insett att det angivna priset var felaktigt.

 

Eftersom differensen mellan det felaktiga priset, 297 kronor, och det korrekta priset, 2997 kronor, i detta fall varit så pass stor, i kombination med att varan inte marknadsförts på något sätt till det felaktiga priset, anser vi att du insett felet eller åtminstone borde ha insett att det erbjudna priset på varan varit felaktigt. Telia är därför inte bundet av din beställning.

 

Vi beklagar på nytt det inträffade och har från Telias sida vidtagit åtgärder för att förhindra att detta skall hända igen framöver.

 

Med vänlig hälsning

 

Christine Hartler

 

Jag tycker det är märkligt att hon i princip idiotförklarar mig med "beställaren insett eller borde ha insett att det angivna priset var felaktigt" speciellt då de på förstasidan har en telefon till salu för 1kr...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas det är så här:

Fast jag kanske bara är sur att jag inte såg tråden tidigare ;-)

 

Något ansvar måste de ha för vad de presenterar på sina sidor. Minsta ansvaret i detta fallet borde vara att stå för vad de skrivit.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...