Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

köp av skärm


jjj81

Rekommendera Poster

tjena, ska köpa en ny skärm för ca 2000-4000 och undrar vilken som är den som är mest prisvärd? jag har kollat runt lite och är nu totalt förvirrad. jag hade tänkt köpa en 19' helst flat och denna ska användas till skriva, spela o lite sånt. såg några samsung skärmar, men den natural flat drar iväg lite i pris, 4500.. va lite inne på dynaflat... men jag vet inte!! kan ni hjälpa mig??? tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en bra skärm ( dyr )

ofta har man väll en skärm rätt länge så då ska man nog kosta på sig en bra skärm så ett par hundra mer än du tänkt får du nog betala för en bra

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra riktmärke är att lägga ungefär lika mycket på skärmen som du lagt på datorn. Skärmen dras du trots allt med hela tiden, och den överlever normalt flera datoruppgraderingar och byten så... ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade tänkt lägga runt 10.000 på datorn, tar emot lite att lägga 10.000 på en skärm... kan man inte hitta nån för ungefär 5000? weyland vad har du för skärm? vad tror du om Samsung NaturalFlat 19'?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en så'n här, är fortfarande väldigt nöjd med den - trots ett par utbyten (den första la av, den andra var repig - men Iiyama fixade det oxå ;)

 

http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1097

 

Gav ganska exakt 10kkr hos en lokal datorbutik i staden för ungefär 1,5 år sedan (efter att skrivit ett fett test i Maxidata = pengar!) - aldrig ångrat mig!

 

Har tyvärr inte så bra koll på marknaden av 19" AG-skärmar idag, men det går nog att hitta någon prisvärd 19" med AG-rör för runt 5000 (dock inte en platt 17" TFT ;p

 

(som kuriosa la jag initiellt runt 7500 för datorn, så det var lite obalans där. Fast datorn var uppgraderad med tiden förstås ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-10-13 22:32:32 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aparture Grill, gallermask på svengelska - den helt plana typen med två svaga horisontella trådar som håller fast gallermasken. Exempel på implementationer är Diamontron, Trinitron osv.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehum.. jag la ut 18000 på min burk en gång i tiden. Skärmen fick jag gratis. :P

 

Fast jag håller med weyland: bra skärm, (samt tangentbord och mus) är oerhört viktigt, det är ju det som är ens interface och det krävs kvalitet för ergonomins skull.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, först och främst vill jag bara tacka för att ni hjälper mig :-)

 

1. sen undrar jag vad ni anser om de "falska" platta skärmarna typ DynaFlat.

 

2. sen tänkte jag rådfråga er när det gäller val av dator. Jag hade tänkt en p4 2,4ghz med 512 i ram, 80gb hd, 4200 gfx kort.

 

jag byggde ihop den på datorbutiken.se med asus moderkort (SIS) och 333mhz 512 ram, 80gb wd 8mb cache, point of view 420064 mb gfx, nån blå låda de hade där som burk. det hamnade på ca 10.000 utan frakt

 

men nu hittade jag på styggapojken.com ett bra erbjudande:

p4 2,4ghz

Moderkort: ECS (ej hört det innan=

Grafikkort: Dytona/Inno3D (128, helt ok=

MInnen: Samsung (bättre än orginal på datorbutiken?)

Hårddisk: Seagate Barracuda 4 (ok)

Låda: Codegen (plastig, kanske bör bytas ut?)

DVD: Samsung/liteon

CDRW: Liteon

FLoppy: Sony

 

vilket tycker ni jag skulle välja, jag menar man får ju oftast vad man betalar för men på styggepojken så monterar dem datorn + 250 i frakt jämfört med datorbutiken.se 500. men sen tar namnet styggapojken.com emot + att låda och moderkortet känns lite halv b. (fast å andra sidan så kan man ändra lådan och sen är det samma SIS-krets på moderkortet ,tror jag iaf)

 

vad anser ni? har ni några andra förslag till att lägga 10.000 på?

/j

 

[inlägget ändrat 2002-10-13 23:09:57 av jjj81]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Namnet styggapojken.com ska du inte hänga upp dig på. Firman heter Optimistic Solutions. "Styggapojken" valde dom för att det är en adress som "alla" kommer ihåg.

 

Som jag sagt tidigare här på forumet, handlar jag nästan allt där när det gäller datorprylar. Alltid fått ett bra och kunnigt bemötande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag tänkte ge några, men dumpade texten jag skrivit - tyckte inte jag fick fram något vettigt ;)

 

...skulle väl anse att en p4 idag borde köras på i845E eller G eller motsvarande intelkretsar, enligt jobbigvolvos tes om "ska man nu ändå ha en intelcpu ska man väl för tusan ha intelkretsar oxå" - självklart ska moderkortet inte vara inteltillverkat dock, utan något trevligt och erkänt entusiastmärke, typ abit, asus osv så man får så stor flexibilitet angående biosinställningar som bara är möjligt, inför framtiden.

 

Huruvida ECS tillhör den kategorin vet jag tyvärr inte.

 

Styggapojken är ok att handla på enligt min åsikt. Har man hyfsad koll på komponenter (vilket du verkar ha) är det klart mer givande att montera själv, om man vågar.

 

"falska" platta skärmar, lite delade åsikter - dels är de inte riktigt plana förstås, men å andra sidan saknar de dessa två linjer - samt håller en markant högre ljusstyrka, på gott och ont.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta och köp en 19" LG, du blir inte missnöjd och den kostar betydligt mindre än du lagt ned på datorn, vilket gör det till ett riktigt kap :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, killen före mig på kontoret köpte in en bunt 17" LG-skärmar i budgetklass som jag fick dras med. Det var den värsta, suddiga skit jag någonsin sett, dessutom fick dom underkänt på strålningstestet så det var bara att kasta dem lite senare :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...