Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

1024 * 768 TV-out


Br0sk

Rekommendera Poster

Jag har sett att det börjar komma grafikkort som klarar att ge 1024*768 på TV-utgången. Är det någon som testat detta på en vanlig TV? Misstänker att det främst är till för HDTV...

Jag har själv en Philips 9617 som enligt specen ska klara den upplösningen. Nästa version av TV-tool ska stödja chip som klarar 1024*768.

Om ni har testat 1024*768 på TV-out så kan ni väl dela med er av era erfarenheter....

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-13 11:09:10 av Br0sk]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo då, körde det senast igår. Funkar utmärkt, det beror mer på vad TV klarar än grafikkortet.

 

 

--- Klassiker ---

Man vill ju inte behöva tala om för marsianerna att de inte kan få fler IP-adresser eftersom jordlingarna har använt upp allihop

Vinton Cerf ang. IPN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret :-) Ditt svar genererade lite fler frågor.

 

Hur funkar det utan TV-tool? Svarta kanter? Vilket kort kör du? Kör du wide screen? Vilken TV har du testat på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) funkade utan TV-Tool

2) jo, det blir det "alltid" om man inte kör med TV-tool(vilket kraschade FETT när man skulle stänga av det =( )

 

3) Ett nytt GF4 (vet inte model)

4) nja, testade bara 4:3

5) Stor?

 

Fixade hos en kompis igår, vet inte vad det var för prylar han har ;-)

 

 

 

--- Klassiker ---

Man vill ju inte behöva tala om för marsianerna att de inte kan få fler IP-adresser eftersom jordlingarna har använt upp allihop

Vinton Cerf ang. IPN

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då borde det inte vara några problem hos mig heller. Hoppas på att 1024*768 stödet för TV-tool kommer funka bra och att det kommer finnas någon form av inställning för wide screen. Min Tv klarar ju av att "smeta" ut bilden till 16:9 men då misstänker jag att bilden inte blir så bra att det går att läsa text när man t.ex. surfar. Just nu när jag kör 800*600 så är det verkligen värsta monitor kvalitén på bilden med min TV(Philips 9617 - Rekommenderas varmt).

 

Tack för din info :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans Pedersen

Jag upptäckte, till min stora glädje, för några dagar sedan att Nvidias Beta-drivrutin har möjlighet att välja bort de svarta kanterna på Tv-utgången (overscan). vilket betyder att man numera inte behöver använda TV-tool för att kolla på på film. Tyvärr har virrhuvudena på Nvidia råkat ta bort stöd för Widescreen å sånt på Video-overlayfunktionerna... (Nvidiadrivisen stöder ju 1024*768, det går att med lite händiga fingrar å sånt att redigera NV4_disp.inf-filen/registerposten så att man får widescreenformat på tv-utgången. Det finns en sånn drivis hos tvtool.info, fast den är bara för DVD-format (768*...), men det går väl att fixa till INF-filen så att 1024*xxx kommer med, om man är lite händig alltså...

 

Hans:P

[Hej är väl också en hälsningsfras, fast väldigt kort]

 

[inlägget ändrat 2002-10-18 17:27:05 av Hans Pedersen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara att slå på widescreenläget manuellt på TVn? Anamorfisk signalkälla ifrån dator... att du sedan inte får widescreen signaling att fungera är väl mest en bekvämlighetsfaktor? :)

 

...en PAL-TV (både widescreen å icke widescreen) har juh en optimal upplösning på runt 756x576 pixlar - å det är juh inte en en 16/9-aspekt, utan pixlarna är avlånga istället :)

 

Även om ni matar ut 640x480 eller 1024x768 så är det tv-utkretsen som skalar om signalen till ovanstående nämnda upplösning så att en europeisk TV kan visa den.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans Pedersen

Jag tänkte mer på Videooverlay-alternativet att skala bilden till 16:9 eller "sträck ut"/anamorphic. Videooverlay-bilden med Detonator 40.72 är alltid 4:3, oberoende av formatet på filmen, vilket ju ger en lite sämre bild på WS-TV's eftersom man ju då är tvungen att sträcka bilden i höjdled på Tv'n...

 

 

Hans:P

[Hej är väl också en hälsningsfras, fast väldigt kort]

[TyRkfelsnIsse Wuz hEre]

[inlägget ändrat 2002-10-18 18:58:35 av Hans Pedersen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att du får ut bilden i "letterbox" (svarta kanter uppe å nere)?

 

Har inte det med vilken mediespelare/visningscodec du använder att göra? (och förstås om filen du spelar upp råkar ha svarta kanter incodade, har sett sådan't elände oxå)

 

Har iofs inte tänkt på hur det är med videospeglingsfunktionen, men man tycker juh att den borde spegla overlayen oavsett hur den ser ut - testat exempelvis zoomplayer som man enkelt kan pula om aspekten med utan problem, som att köra fullskärm utan aspektlåsning (blir typ anamorfisk bild då)?

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

[inlägget ändrat 2002-10-18 19:53:37 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans Pedersen

nope, alla program inkl CinePlayer/WinDVD får 4:3-format på TV'n, drivisen/grafikkortet bestämmer själv att all video ska omvandlas till 4:3 oavsett vilket format jag väljer i programmen... Sen har vi ju dom rolga Beta-effekterna som att man aldrig vet på vilken skärm prgrammen ska starta på härnäst, antagligen beronde på att jag valt att utöka skrivbodet åt vänster, eftersom TV'n ju står till vänster. Men det är väl sånt man får leva med när man kör Betadrivrutiner...

 

Nview 2.0 är däremot en hit som man kan ha mycket skoj med hos sina icke-så-data-kunniga-kompisar, eller vad sägs om att vända deras bild upp å ner eller förvrid den så att det ser ut som att skärmen håller på att lägga av... hehe..

 

 

Hans:P

[Hej är väl också en hälsningsfras, fast väldigt kort]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

4:3 är bäst, så kopplar man om aspekten i tv:n i stället. Varför är 4:3 vid 16:9 bäst? Jo, för att alla 625 linjerna används. (i signalen).

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om inte Hans Pedersen med "4:3" egentligen menar att signalen skickas som letterbox?

 

För annars är det juh som du säger pedagogen, en 4:3-signal och en 16:9-signal består av precis lika många "pixlar" - det är ingen som helst skillnad på dem förutom att den ena ser korrekt ut på en 4:3-bildyta medans den andra ser korrekt ut på en 16:9-bildyta. Båda har juh samma upplösning hursomhelst, så det finns juh ingen möjlighet att en dator exempelvis kan skicka ut en 4:3-signal istället för en 16:9-signal, eftersom båda ser exakt likadana ut specifikationsmässigt.

 

Att det sedan finns något som heter WSS (widescreen signaling) som kan tala om för tvn när det är en 16:9-signal så den slår om automatiskt är juh bara en bisak, anledningen till att WSS ens existerar är juh just för att det inte går att skilja signalerna åt på något tekniskt sett då båda är likadana :)

 

Just nu när jag kör 800*600 så är det verkligen värsta monitor kvalitén på bilden med min TV

 

Din TV kan bara visa 756x576 bildpunkter oavsett vad du kör datorn i. TV-ut-kretsen skalar om bilden till denna upplösningen hursomhelst, så om du byter till 1024x768 blir det inte nödvändigtvis bättre bild på TVn - eftersom bilden ändå skalas ner till 756x576 innan den skickas till TVn. Och denna upplösning gäller förstås oavsett 4:3 eller 16:9 - det är ingen skillnad, förutom att du sätter TVn i 'widescreen' eller '4:3'. Och ja, det är en extremt trevlig TV - nästan 100% flimmerfri och surfvänlig... synd bara att alla ex jag fått haft dimmpelardefekter.. gett upp efter tre ex å ett reparerat :/

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-10-20 16:18:35 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså du har haft problem med din Tv. Jag har inte sett några sådana problem med min TV, det är inte så att du har några ickeskärmade högtalare i närheten av TVn? Det brukar ju kunna orsaka sådana fenomen.

Något jag inte gillar med TVn är att när mycket bildinformation ändras (t.ex. vid snabba kamerapanoreringar) så verkar inte pixelplus riktigt hänga med och bilden "bryter upp" digitalt :-(

 

Angående 1024*768 TV-out så borde det slutsatsen bli:

 

*Bildkvaliteten borde bli ungefär den samma som för ett kort med 800*600 TV-out.

*Man kommer att kunna visa tv bild med 1024*768 pixlar nedskalad till 756*576.

*Pixel plus på TVn borde göra text i t.ex en webläsare läsbar i den nedskalade 1024*768.

 

För min del borde detta betyda att det är dags att handla ett nytt grafikkort :-)

Vilket kort har den bästa TV-kretsen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Noterade ingen skillnad med ett GF4 Ti som jag testade i 640x480, 800x600 och 1024x768 med tv-utgången, förutom att de högre upplösningarna gav otydligare text och smådetaljer förstås.

 

Pixel Plus kräver en extremt bra bild, testa en xbox eller en bra dvd-spelare - vanlig tv, vhs eller comhems sketna "digitaltv" funkar inget vidare med pixel plus och dnm - testa ställ ner digitala effekter till läget under pixel plus, samt stäng av active control vid vanliga tv-sändningar - mycket behagligare :)

 

Tyvärr var mitt problem inte såpass enkelt, tom philips i tyskland har tydligen erkänt att det numer är ett känt problem som jag inte är ensam om, samt att ingen lösning för serviceverkstäderna blir tillgänglig före december. Därför lämnade jag tebaks tvn med tårar i ögonen, orkar inte vänta. Sitter nu och väntar på en AE100 istället, hoppas min tur in i 16:9-projektorernas värld blir bättre. Jag har iaf inte köpt den på elgiganten ;)

 

Suddig bild på problemet samt ett fint stativ, intresserad av att köpa det? ;)

http://kali.dnsalias.com/tv/

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att det inte blir acceptabel kvalitet på bilden när man kör 1024*768? Det funkar ju hjälpligt att köra 800*600 men för att det ska bli riktigt andvändbart att surfa på TVn tycker jag att det krävs en upplösning på 1024*768.

Jo jag har märkt att Pixel plus kräver bra inkällor för att komma till sin rätt. Jag har en bra DVD med en bra scartkabel(supra) som jag kör i RGBläge. Tyvärr så kräver ju detta bra filmer oxå, jag testade att kolla på Good Will Hunting och upptäckte att det var bedrövligt dålig bildkvalitet på den filmen. Andra filmer blir otäckt bra, t.ex. sagan om ringen.

 

Verkar som om du hade otur med dina burkar(du borde förresten vara ruskigt vältränad nu efter allt kånkande ;-)). Jag har inte sett en enda tendens till det fenomenet du hade fotograferat.

 

Jag körde oxå projektor förut men bodde på den tiden lite större än nu. Dagens projektorer är säkert väldigt bra men de två stora problemen återstår säkert men i mindre skala. Då menar jag ljudnivån och lampans brinntid...

Lycka till med ditt projektorköp.

Angående TV-bänken har jag redan en bra sådan men tack för erbjudandet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spännande! Jag har tydligen varit borta från projektorområdet för länge....

Den där såg ju riktigt intressant ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är spännande :)

 

...angående upplösningen så tror jag visst att 1024x768 går att surfa i, det gjorde jag - men det går inte att påstå att det blev bättre eller högre detaljrikedom mot exempelvis 800x600, tvärtom. Men sålänge man slipper webbsidor med font size=0.1 så klarar man sig ;)

 

-

Jo, brinntid och ljudnivå. Inget låter mer än xboxen, så måste det bara vara :] ...i övrigt har jag en glasvägg (ända upp till taket) mot soffan i vardagsrummet, och har seriösa planer på att placera projjen bakom denna glasvägg, dvs i ett annat rum. Annars så verkar den klart tyst (tystast?) för sin typ så förhoppningsvis är det inget som märks. Lampan bör klara över 4000 timmar i det läge jag planerar att köra den, vilket lätt blir ett par år om man ser till min vanliga 'titta-på-tv/film/tv-spel-frekvens'. Ny lampa under 4000kr. Å visst ja, modellen har utgått =D

 

Kort test:

http://www.audioenz.co.nz/2002/0401.html - 17250sek gav jag, på väg hit as we write... hoppas den är felfri.

 

---

 

Något som kanske borde tas i hembiotråden, men jag har noterat att det finns DVB-C-kort att köpa till datorn för drygt 2kkr - som bland annat är kompatibla med comhems digitaltvnät. Detta verkar förstås ballt som tusan då jag inget hellre vill än att slippa den där slöa sagemboxen... tom dustin säljer korten, fast till lite överpris förstås.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev mycket intresserad av det där digitaltvkortet, har du någon bra länk?

 

Jodå, här är en länk in till ett annats forums tråd - hemskt ledsen om någon tar illa upp, men mest info finns i den tråden anser jag:

http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=showthread&thread=56717&forum=17#new ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

[inlägget ändrat 2002-10-22 14:12:17 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans Pedersen

hmm... jag är tydligen här för sällan nu för tiden... det var värst vad det har kommit inlägg på några få dagar...

 

Men, åter till mitt lilla klagomål... Jag är fullt medveten om att 16:9-signalen och 4:3-signalen är identiska i upplösning, men problemet är att när filmen skickas i 4:3-format till TV'n(letterbox), så är man ju tvungen att ändra formatet till ett inzoomat 4:3-format på TV'n, vilket ju gör att man förlorar i skärpa och upplösning, tvärtemot vad CJ Björkdahl säger. Om någon anser motsatt kan dom ju alltid prova att växla till NTSC, som har lägre vertikal upplösning än PAL, då ser man klart och tydligt den sämre bildkvalitén när man tvingas zooma in till 16:9...

 

Hans:P

[Hej är väl också en hälsningsfras, fast väldigt kort]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...