Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

demon


x20

Rekommendera Poster

En daemon (notera stavningen) är väl i princip ett program som inte har någon associerad tty. För att döda en daemon får man använda kill-kommandot, ja.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, i ett steg att få bort rtfm stämpeln från linux, kommer här löjligt mycket info.. :)

 

daemon *nix världens benämning på ett program (eller process) som väntar på att någon skall kontakta det och då tillhandahålla en tjänst, t.ex. ftp, web o.s.v.

 

 

Det kan vara värt att notera att kill egentligen inte står för döda utan endast är ett sätt att skicka kommandon till en process..

 

Skriver du bara kill skickar du egentligen kommandot kill -15, vilket står för terminate.

 

Vill du verkligen döda en process nyttjar du kill -9 <PID>

 

Om du vill att proftpd skall läsa om sina inställningar skickar du kill -1 <Proftpd PID>

 

Svaret på frågan.

Jag kör vidare med proftpd.

Börja med att, som root*, ta reda på vilket PID processen har:

 

ps -ef

 

Listan blev för lång, så jag vill bara se rader innehållande proftpd:

 

ps -ef | grep proftpd

 

Resultatet blir t.ex.:

nobody 32708 1 0 13...osv.. proftpd (acc....)

 

Längst till vänster har vi UserID, sedan kommer ProcessID (PID), vilket är vad jag letar efter.

 

Jag vet nu att proftpd har pid 32708 så för att verkligen döda proftpd:

 

kill -9 32708

 

Men eftersom det här är linux så hänger den sig aldrig ;) Så vill jag bara stänga av proftpd hade jag istället:

 

service proftpd stop

 

 

* för att bli root:

 

su root

(ange root pwd)

 

Och när du dödat klart, kliv ur root läget:

 

exit

 

 

..och nu tycker jag att jag förtänar det sarkastiska svaret...

 

En demon är ett sagoväsen, varför döda en som hängt sig? den borde väl redan vara död. Ehehehe, jag är såå rolig... ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...