Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

en 386a


Eminos gammalt

Rekommendera Poster

Eminos gammalt

Jag har fått en 386:a från skolan.

Men jag får inte i gång den.

data läraren säger att han har plåckat ut nätagregatet (var FAN nu det sitter, finns en som det står WARNING COUTION blabla nånting och jag ser att det finns nån fläkt i den stora lådan som tar upp ca 25% av lådan.)

 

om han nu har plockat ut nätagregatet, var hittar jag ett sådant, finns det olika sorter så jag inte väljer fel, och vad kostar en sån.

 

jag vet inte vad jag har för moderkort (det står IBM 1991 i kanten.

 

På framsidan av datorn står det:

PERSONAL SYSTEM/2

MODELL 35 SX

 

"mycket" mer vet jag inte

 

när jag försöker sätta på den, händer det appsålut ingeting.

 

jag skulle gärna vilja veta hur stor HD det är MEN JAG FÅR INTE LOSS DEN FÖRBANNADE HÅRDDISKEN!!!

 

PS:

please help me with my problem

DS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Instämmer med föregående talare, det är inte värt bekymmret.

 

Moderkortstypen har ingen betydelse, för en 386a så kan du bara ha 386 processorer eller möjligen en 486 overdrive (om du hittar någon idag). Hur som haver, om du tänkte bygga ut burken så borde maxprestanda (förutsatt att du får tag på värstingdelar) bli något i stil med 5409Mb Hårddisk, 16 Mb minne, 50-75 Mhz 486) Vilket är precis så att den orkar med win 95.

Tänk dock inte ens på att göra annat än att ordbehandla (med en TIDIG kopia av word) eller surfa.

 

Får du tag i delar gratis eller nästan gratis så kan du ju göra det för skojs skull och för att lära dig, annars: Släng skiten!!!

 

 

Dock brukar IBM ha en massa snabblås (plast,eller metallflärpar), dessa plus en eller två skruvar brukar fästa en "vagga" som innehåller hårddisken och ev, även diskdriven.

 

Ta ut vaggan, och sedan är det bara att skruva loss HD'n.

 

Om du inte ens vet var nätaaget sitter så tycker jag att du kanske borde låta bli att mecka med det.

Det är trots allt 230volt vi talar om...

 

Annars så brukar nätaggregatet vara en burk med en fläkt i och en kontakt på baksidan för nätkabeln till vägguttaget samt en hel härva med kablar som sticker ut ut nätagget till moderkort hårddiskar diskdrives mm mm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog hittat höljet till nätdelen. 25% av lådan i en 386:a och en massa gula varningslappar låter bekant

(sen kan man undra varför dom jämnåriga mac-lc maskinerna klarade sig med en löjlig liten list utan fläkt, men det är en helt annan fråga).

 

Men vad menade läraren när han sa att han plockat ut nät-agget?

Är höljet tomt, eller har han bara lossat kablarna från moderkortet?

 

Hursomhelst så är nätaggregat snordyra. Dom brukar kosta lika mycket som en ny låda. Men du borde kunna få tag i en likadan begagnat dator om du sätter in en annons i lokalblaskan eller gula tidningen. Det finns en massa modeller av nät-agg, så du måste nog få tag i nästan samma dator.

 

Så, är det värt besväret???

 

/m

 

 

PS

Precis som dom andra säger så ska du ALDRIG rota i ett nätagg om du inte vet precis vad sysslar med.

 

Det har jag gjort en gång (rotat i ett nät-agg alltså. " vet inte vad jag sysslar med " gör jag hela tiden). Jag hade hjärtklappning hela natten efter den stöten (och dom där **** kretsarna håller inte några löjliga 240 v, tror jag).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eminos gammalt

hahaha

*bara 50 mb på HD:n*

min kusin har 120 meg på sin 386:a

 

jag vet var nät agregatet ligger

 

jag har plocket bort det

 

ska få en ny (begagnad)

 

och den kostar ca 100 kr (kallar ni det mycket??)

 

tack men till mycket nytta var ni inte

 

/Emin

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Kul att du hittat ett nytt nätagg.

 

Vad du än gör så tro inte att du kan sälja datorn, eller spela en massa balla spel eller liknande. Så lägg inte ned för mycket pengar.

Men det är ju alltid kul att mecka och lära sig lite. :-)

 

Har själv två stycken bärbara 8086:or (riktigt små faktiskt!), hade en bärbar 386:a (16Mb ram, 270Mb HD) samt två bärbara 486:or (en totalkvaddad) hemma. 486:an 75Mhz, (24Mb Ram, 1Gb hårddisk) har Win 95 och är riktigt använbar. Bara 2 tim batteritid dock :-(

 

 

Har den CD ROM så är den något mer användbar, annars kan du ju alltid installera DOS 6.22 och Windows 3.11 om du har detta och surfa lite, eller lira lita gamla VGA spel.

 

Tänk er därute de spelen fick plats på en eller två disketter??!?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eminos gammalt

Hur mycket betalade du för dom där datorerna??

 

och precis som du sa, så tänker jag använda datorn till och lära mig...

 

/Emin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Tja 8086 orna fick jag gratis för två år sedan.

386:an fick jag också, eller snarare en förening på KTH som jag är med i fick en bunt, och sedan plockade jag ihop en som funkade.

 

486:an kostade några tusenlappar, kommer inte ihåg exakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Heh, 386... men man måste ju säga att det gjordes bättre spel på den tiden. Gamla Dune2 är ett av de bästa spel jag någonsin spelat och det fungerar även på en 386. Men om du ska lära dig plocka i datorer hjälper det inte så mycket att hålla på med 386:or, dagens datorer är ganska annorlunda inuti. Men det är egentligen inte mycket att lära sig, ett tio-bitars pussel är svårare att få ihop än att installera en hårddisk.

Även om hårddisken tar längre tid, då skruvarna oftast sitter på RIKTIGT irriterande ställen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...