Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Outlook-virus?


Kristian Holmgren

Rekommendera Poster

Kristian Holmgren

Virusfråga:

Har fått ett par konstiga mejl den senaste veckan som tyder på virus hos avsändarna.

 

Symptom:

1) Från min syster fick jag en kopia på ett mejl som hon skickat till en god vän i augusti. Den funktionen kan jag förstå att viruset åstadkommer. Men besynnerligare är att i replyadressen är min systers domän-adress (efter @) utbytt mot en helt annan. Hon jobbar i en kommun söder om Sthlm, men domänen var Arlanda, som hon inte har ngn som helst koppling till.

Hon ringde mig igår och undrade om jag fått konstiga mejl och beättade då att i hennes adressbok finns en mottagare med Arlanda som domän...

Till mejlet finns en bifogad fil: test.txt.src (som jag förstås inte öppnat)

 

2) Från en för mig helt okänd person har jag fått ett mejl som ingår i en skriftväxling med en annan person , daterad april. Jag har mig veterligen aldrig haft mejlkontakt med personen i fråga och bör alltså inte finnas i hennes adressbok. Möjligen att hon står som mottagare för ett nyhetsbrev el dyl där även jag finns med och som inte distribueras via ngn list-server utan som ett vanligt mejl med alla mottagare i klartext.

 

 

Vad är det för virus?

Kan det kopiera adresser utanför Outlooks adressbok och skapa nya reply-adresser?

 

Själv sitter jag med en Mac, visserligen med Outlook, och bör väl därmed vara skyddad. Eller?

 

/Kristian Holmgren

Sundsvall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det bara vore så att man fick virus mail från kända avsändare vore det lätt att fixa, nu är det ju inte så, du kan få email med precis vilken avsändare som helst, inget att fundera över alls.

 

Outlook och OE är säkra också om man bara uppdaterar, sen kan man ju sluta vara så nyfiken så man sitter och analyserar mailen man får, bättre att slänga dem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bugbear gör så.. den "kombinerar" olika e-postadresser den hittar med domäner från andra e-postadresser.

 

Finns fullt av gratisprogram för att ta bort just bugbear.

 

Det viktigaste är att (om man har Internet Explorer 5 eller 5.5) ha installerat Microsofts säkerhetsuppdatering.

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bugbear. det ger en en stundtals fascinerande inblick i adnras liv och leverne.

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Ett annat alternativ är att byta mail klient så slipper du säkerhetsproblem.

 

Mvh

Glenn

 

Glad netscape användare sedan 1994.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även Netscape har (naturligtvis) haft säkerhetsproblem.

 

Man bör alltid se till att man håller program och operativsystem uppdaterade, oavsett om det är Outlook eller Netscape, Windows eller annat.

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...