Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mircosoft


luckyjoe

Rekommendera Poster

Har uppdaterat mitt win 98 via Windowsupdate, till min förvåning så fann jag när jag kollade min dator med Ad-aware att det installerats ett "spyware" på min dator "Alexa key", raderade detta och även update installationen, o provade Windowsupdate igen, samma sak??? "Alexa key" fanns återigen på min dator???

 

Har även en brandvägg som stoppar allt o det enda som jag installerat var just update?

 

Är det fler som upptäckt detta? Om inte så kolla era maskiner med Ad-aware när ni kört windowsupdate, ett i övrigt mycket bra program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, verkar välkänt:

 

This key is often simply called Alexa, but that is wrong for two reasons:

1. simply calling it Alexa would mix it up with the Alexa Toolbar, and

2. it is not a key created by Alexa. It is a Microsoft Internet Explorer key that points to a Microsoft DLL and a local Microsoft HTML file. The later redirects to a online MS page, and only that page redirects to the Alexa search engine.

- spybot FAQ

http://patrick.kolla.de/software/spybotsd/faq.en.html

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Alexa key" fanns återigen på min dator???"

Någonstans har jag läst att Alexa följer med Internet Explorer.

Jag hittade också Alexa i min Windows 2000 installation efter att jag uppgraderat till IE6 och hämtat andra uppdateringar på Windows Update.

Men till min Windows XP installation har Alexa inte kommit.

Vad gäller Ad-aware från Lavasoft är det också viktigt att hålla "Signaturefile"-listan uppdaterad. Den är nu uppe i version 042-24.09.2002 (står längst ner till vänster i Ad-aware fönstret). För det krävs att Refupdate installers först.

 

/Max

 

Tillägg: Under tiden jag författade detta (gjorde lite annat också) så ser jag att Weyland hunnit svara.

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-11 20:01:33 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Win98 första version med dom uppdats som finns, och IE 6.0 sp 1, men jag har inte råkat ut för att ha fått Alexa på mina datorer.

Så fråga är om denna fil verkligen följer med som ni säger här?

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...